חמישה ישראלים נהרגו בתאונת רכבל באיטליה

14 בני אדם נהרגו באסון, כאשר אחד הקרונות צנח כ-20 מטר לאדמה, ואז התגלגל במורד ההר התלול • הזוג עמית בירן וטל פלג ובנם בן השנתיים תום, וכן סבה וסבתה של טל, יצחק כהן וברברה כהן, נהרגו • לפי הדיווחים, משפחת בירן-פלג התגוררה בפאביה, שם למד עמית רפואה. סבה וסבתה של טל הגיעו לבקרם • איתן, בנם בן ה-5 של הזוג, מאושפז במצב קשה בבית חולים בטורינו

התרסקות הרכבל באיטליה / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE
התרסקות הרכבל באיטליה / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE

חמישה ישראלים נהרגו באסון הרכבל שהתרחש סמוך לאגם מאג'ורה שבאיטליה. 14 בני אדם נהרגו באסון, כאשר אחד הקרונות צנח כ-20 מטר לאדמה, ואז התגלגל במורד ההר התלול, בתאונה שעלתה לראש הכותרות באיטליה ובאירופה כולה.

כלי התקשורת האיטלקיים פירסמו אמש את שמותיהם ופרטיהם של ההרוגים הישראלים בתאונה: הזוג עמית בירן (31) וטל פלג (26) ובנם בן השנתיים תום, וכן סבה וסבתה של טל, יצחק כהן (81) וברברה כהן (71). לפי הדיווחים, משפחת בירן-פלג התגוררה בפאביה, שם למד עמית רפואה. סבה וסבתה של טל הגיעו לביקור בימים האחרונים. איתן, בנם בן ה-5 של הזוג, מאושפז במצב קשה בבית חולים בטורינו.

תמונות ממקום האירוע הציגו את הגונדולה המעוכה על צלע ההר, ואת המחלצים האיטלקים שניסו להציל את הנוסעים שהיו בה. כלי התקשורת האיטלקים מדווחים כי שני ילדים הוטסו במסוק לבית חולים בעיר טורינו הסמוכה. אחד מהם מת מפצעיו והשני עדיין מאושפז במצב קשה.

לא ידוע כמה בני אדם היו בסך הכל על הגונדולה שהתרסקה, אך התקשורת מעריכה כי מדובר ב-15 בני אדם. כלי התקשורת מסרו כי הסיבה להתנתקות הגונדולה היא ככה הנראה כבל שנקרע סמוך לסוף המסלול, בגובה רב. ראשת העיר סטרזה הסמוכה סיפרה לכלי התקשורת כי עדים ראו את הגונדולה צונחת על צלע ההר ו"מתהפכת פעמיים או שלוש עד שנעצרה על ידי העצים". "זו היתה סצינה נוראה, נוראה", אמרה. הרכבל במקום שופץ וחודש בשנת 2016. היום היה היום השני בסך הכל לפעילותו העונה, אחרי שהושבת במהלך החורף ובמהלך מגפת הקורונה כחלק מההגבלות במדינה.

בכירים איטלקים מיהרו למקום, ביניהם שר התשתיות האיטלקי וגם נשיא אזור פיידמונט, בו התרחשה התאונה הקטלנית. הרוחות באיטליה סוערות סביב כמה אסונות שאירעו בשנים האחרונות בעקבות תשתיות רעועות, כמו קריסת גשרים. במסגרת תוכנית השיקום של המדינה מקורונה בעזרת כספי האיחוד האירופי, עשרות מיליארדים אמורים להיות מוקצים לחידוש ולשיפור התשתיות, כמו גם לייעול הפרויקטים הנחשבים לרווי-שחיתות ובזבזניים. המושל של אזור ורבנייה, בו אירעה התאונה הורה למשטרה למנוע שיבוש ראיות וכוחות משטרה נשלחו למקום. התובע הכללי הודיע כבר הוא החל בחקירה בחשד להריגה.

העיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה הביא את סיפורי הקורבנות, שחמישה מהם כאמור הם ישראלים. ככל הנראה מדובר במשפחה ישראלית ובזוג ישראלי. הרכבל מחבר בין העיירה סטרזה לחופי אגם מאג'ורה לבין פסגת הר מוטארונה, בגובה של 1,491 מטר, בנסיעה של כ-20 דקות. ראש ממשלת איטליה שיגר את תנחומיו למשפחות ההרוגים והפצועים וגם נשיא המועצה האירופית שארל מישל, הודיע כי "אירופה אבלה" על קורבנות התאונה.