אייל טרייבר יוצא מהבריכה: מנכ"ל מיטרוניקס פורש לאחר זינוק של 650% בשווייה תחתיו

אייל טרייבר הודיע על רצונו לפרוש מניהול יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות בתום 2021 לאחר חמש שנים בתפקיד • הצמיחה בעסקי מיטרוניקס, שבשליטת קיבוץ יזרעאל, הובילה את החברה לשווי שיא של יותר מ-7 מיליארד שקל

אייל טריבר - מנכ"ל מייטרוניקס / צילום: יח"צ
אייל טריבר - מנכ"ל מייטרוניקס / צילום: יח"צ

כחמש שנים לאחר מינויו של אייל טריבר למנכ"ל מיטרוניקס, וכ-13 שנה לאחר שהצטרף לחברה כסמנכ"ל מכירות ושיווק, הוא הודיע על "רצונו לסיים את תפקידו בתום שנה זו". המספרים מדברים בעד עצמם: ממועד כניסתו של טריבר לתפקיד המנכ"ל בספטמבר 2015 ועד היום מציגה מניית החברה הקיבוצית קפיצה  של פי 7.5 בערכה (כ-650%), כולל קפיצה של כמעט 300% מרמת שפל זמנית בה שהתה במרץ 2020, בהשפעת משבר הקורונה . 

גם מתחילת השנה המניה בולטת בתשואה של קרוב ל-40% - גם לאחר שהגיבה בירידה חדה להודעת העזיבה של טריבר  - ומשקפת למיטרוניקס שווי שיא של יותר מ-7 מיליארד שקל .

פעילותה של מיטרוניקס  מתרכזת בפיתוח ושיווק רובוטים לניקוי בריכות שחייה פרטיות וציבוריות, וכן בפיתוח ושיווק כיסויים אוטומטיים לבריכות, אמצעים להגנת המשתמשים בבבריכה מטביעה ומוצרים נלווים נוספים .

בעל השליטה בחברה הוא קיבוץ יזרעאל, ששווי החזקותיו הנוכחי (56%) נע סביב כ-4 מיליארד שקל. בסוף שנת 2020 העסיקה החברה כ-750 עובדים, מהם כ-650 עובדים קבועים, כ-40 מהם חברי קיבוץ יזרעאל.

ברקע לגל עליות השערים האחרון ממנו נהנית המניה, ניצבות תוצאותיה הכספיות של מיטרוניקס, שהראו את עמידותה למשבר הקורונה, בעיקר בתחום הבריכות הפרטיות המהווה את עיקר פעילותה .

כפי שמיטרוניקס הסבירה בדוחותיה הכספיים לסיכום שנת 2020, "הסתגרות התושבים בבתיהם והתמקדותם בפעילות הביתית, הביאה לעלייה בפעילות בחצרות הבתים, בכלל זה בהפעלה מוגברת של הבריכות הפרטיות ובבניית בריכות חדשות. כתוצאה מכך וממזג אוויר מצוין, בתקופת הדוח חלה עליה משמעותית בביקושים ובמכירות של מוצרי בריכה ובכלל זה רובוטים לניקוי בריכות".

מנגד, מיטרוניקס נפגעה מסגירת הבריכות הציבוריות במשבר הקורונה, אולם מציינת בדוחות השנתיים, כי "משקלו היחסי המוגבל של תחום זה בעסקי החברה, מנע פגיעה בתמונת ההצלחה הכוללת".

כך, בסיכומה של 2020 הציגה מיטרוניקס טיפוס של 27% בהכנסותיה שהתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל, וזאת כשההכנסות מרובוטים מנקים לבריכות פרטיות קפצו ב-31% ל-911 מיליון שקל, תוך שיפור הרווחיות הגולמית מהן. בשורה התחתונה, הרווח הנקי השנתי של מיטרוניקס עלה כמעט ב-40% והגיע ל-154 מיליון שקל .

כבר שנים ארוכות פעילותה של מיטרוניקס מתגלה כסיפור הצלחה, שבא לידי ביטוי בצמיחה בתוצאות הכספיות לצד עליית הערך האדירה במחיר המניה. בעקבות צמיחת שוויה, בשנה שעברה צורפה מנייתה למדד הדגל של הבורסה, ת"א 35 .

מיטרוניקס הצליחה תוך חמש שנים להכפיל את היקפי פעילותה ואת רווחיה. את 2016, שנת הפעילות הראשונה המלאה שהשלים טריבר בתפקידו, מיטרוניקס סיכמה עם הכנסות של 560 מיליון שקל ורווח נקי שהתקרב ל-70 מיליון שקל .

 
  

ברמה האישית, טריבר (56) בעל תואר ראשון בהנדסה חקלאית מהאוניברסיטה העברית, מסכם חמש שנות כהונה עם תגמולים בעלות כוללת המתקרבת ל-9 מיליון שקל, זאת אחרי שבחודש ספטמבר האחרון אישרו בעלי מניות החברה העלאה של כ-10% בשכרו החודשי, ל-90 אלף שקל. נוסף לכך זכאי טריבר למענק שנתי של עד 6 משכורות, על בסיס יעדים וכן לתגמול הוני .

במיטרוניקס ציינו בהודעה בעניין עזיבתו של טריבר כי במסגרת תפקידיו השונים בחברה הוא הצעיד אותה "להישגים יוצאי דופן והניח את התשתית הניהולית-אירגונית-אסטרטגית ארוכת הטווח, להמשך צמיחתה ולשמירת מעמדה המוביל של החברה בשנים הבאות". מועד הפרידה ממנו יסוכם לאחר השלמת הליך איתור מנכ"ל חלופי .

טריבר החליף בתפקיד מנכ"ל מיטרוניקס את יובל בארי, שב-2015 החליט לפרוש אחרי שבע שנים בתפקיד, וגם תחתיו הציגה החברה התקדמות משמעותית בהיקפי פעילותה וברווחיה, כשלפני פרישתו היא הצטרפה למדד ת"א 100 (שהפך מאז לת"א 125). גם טריבר וגם בארי הם תושבי הישוב שמשית, לא רחוק מקיבוץ יזרעאל .