עסק ביום | פיצ'ר

"בימי הלחימה, כמו בימי הקורונה, אנשים היו בסטרס. רבים מהם התחילו לעשות יוגה, והביקוש אצלנו עלה"

דן בנימין, בן 38, נשוי ואב לשתיים, גר בת"א • בעלי "עידו ספורט", חברה למוצרי כושר • "בקורונה הבנתי שעולם האיקומרס תמיד יצמח ויגדל, ושחשוב לספק משלוחים בצורה המהירה ביותר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דן בנימין, בעלי "עידו ספורט" / צילום: אמילי גולדברג
דן בנימין, בעלי "עידו ספורט" / צילום: אמילי גולדברג

הגן היזמי התפרץ אצל דן בנימין, 38, בעלי "עידו ספורט", לפני כעשור כשהתגורר בצ'ילה. הוא פיתח אז קולר חכם לכלבים, שמזהה את מיקומם, וגם את סוג הנביחה. "עבדתי עם מאלף כלבים, ותרגמנו את הנביחות לשפת בני אדם, כך שאפשר לדעת אם משעמם לכלב, אם הוא מזהה סכנה או רוצה לשחק. הבאנו מפתחים, וגייסנו כסף ממשקיעים. זה הגיע לשלב הפרוטוטייפ, ואז חברה אחרת - שפיתחה במקביל קולר משלה - רכשה את האלגוריתם שלנו.

לצי'לה הוא הגיע בעקבות מי שהייתה אז חברתו והיום היא אשתו, על אף שלא דיבר ספרדית. "כל העסקים שפיתחתי שם היו באנגלית, והשוק הכי מתאים היה האמריקאי. כשלמדתי ספרדית, נפתח בפניי גם השוק הדרום האמריקאי".

"אחרי הכלבים הקמתי את חברת גלינגו ועברתי לפתח מוצרי ספורט חכמים, כמו כדורסל שיודע לנתח את הזריקה של השחקן, כמה פעמים הוא כידרר וכמה פעמים קלע. היה גם חבל קפיצה שיודע לבנות את האימון עבור המתאמן, ומתחבר לאפליקציה. לקח לי הרבה זמן לפתח את המוצרים, בחלקם הצלחנו יותר ובחלקם פחות, אבל בשורה התחתונה זה עבד".

הגעגועים החזירו אותו לארץ ב-2019, וכאן הוא בחר להשקיע פחות בפיתוח ("אבל אני כן עובד עם מפתחים, מעצבים ואנשי חומרה"), ולהתמקד ביבוא ושיווק מוצרי ספורט. "ראיתי שאנשים בכל העולם עוברים לקנות באינטרנט, והקמתי את האתר 'עידו ספורט', שבו אנחנו גם מייבאים וגם משווקים מוצרים. האתר נקרא כך כי לאחי הקטן קוראים עידו, וגם כי באנגלית יש לזה עוד משמעות - I do sport".

לבנימין יש תשעה עובדים בשיווק ולוגיסטיקה, הוא פונה "ללקוח הסופי שרוצה לבנות חדר כושר בבית, אבל גם למאמני פילאטיס, יוגה וכושר. גם חדרי כושר קונים מאיתנו", ומייבא לארץ 40-50 מוצרים חדשים בשנה.

על החידושים בענף הוא מספר ש"אם פעם הליכונים, אליפטיקלים ואופני כושר היו תופסים הרבה מקום בבית, היום רוב המכשירים הגדולים מתקפלים וחוסכים הרבה מקום. שינוי נוסף רואים בעולם היוגה - אם פעם מוצרי יוגה היו עשויים מפלסטיק, היום המתאמנים רוצים מוצרים אקולוגיים".

הקורונה הייתה תור הזהב שלך.
"חדרי הכושר נסגרו, והביקוש אצלנו עלה. הקורונה הביאה אנשים לסטרס, והרבה התחילו לעשות אימוני יוגה כדי לשחרר את הלחץ. קיבלנו כמות מטורפת של שיחות טלפון והודעות. גייסנו עוד שליחים - פרטיים שלנו, לא של חברות מקצועיות - כדי לעמוד בעומס".

"האתגר היה כפול: לספק מהר ללקוחות, שרצו לקבל הכול כאן ועכשיו; ולהשיג מוצרים - ליצרנים באירופה, בסין ובטייוואן היה ביקוש מטורף, ולא היה להם מספיק כוח אדם. בעצם, התחרינו מול כל העולם - עבדנו סביב השעון, כל היום וכל הלילה, ונלחמנו בשיניים כדי שימכרו לנו מוצרים".

"המצב הזה גם ייצר לנו הוצאות גבוהות, כי היצרנים וחברות המשלוחים העלו את המחירים ושינו את תנאי התשלום. אתגר נוסף היה לדעת מאיפה לייבא את המוצרים, כי צצו הרבה חברות שכדי לזרז את הייצור השתמשו בחומרים לא איכותיים. היינו צריכים לזהות ממי לייבא, וזה שיחסית לא היו הרבה החלפות היה סוג של אישור שצדקנו".

במבט לאחור, איזה תובנות עסקיות צברת בתקופת הקורונה?
"קודם כל, שעולם האיקומרס תמיד יצמח ויגדל, כי אונליין חוסך לאנשים זמן וכסף. בגלל זה אני מקפיד על נוכחות בכל הרשתות החברתיות. שנית, חשוב לספק משלוחים בצורה המהירה ביותר. גם איכות זה מאוד חשוב, וראינו את זה אחרי שלקוחות שקנו במקומות אחרים התקשרו אלינו ואמרו שזה לא היה מוצלח, ואז קנו אצלנו. זה גם חוסך החלפות והחזרות, אז מבחינה עסקית זה יותר משתלם".

איך השפיע עליכם סבב הלחימה?
"אנשים נשארו בבית והיו בסטרס, אז קנו מוצרי כושר כדי להשתחרר. האתגר הגדול היה בנושא המשלוחים - הרבה שליחים לא היו מעוניינים להגיע לאזורים הבעייתיים, ולגמרי הבנתי אותם. גייסנו עוד שליחים, אבל היו מגבלות. אם במהלך השנה אנחנו מספקים 80% מהמוצרים מהיום למחר, בתקופה של אלימות ורקטות מחכים ליום רגוע או לשעות רגועות.

"גם אני הייתי בסטרס, לא פשוט לרוץ למקלטים ולממ"דים, ולנהל את העסק גם מרחוק. השואו רום והמחסנים שלנו בקריית אריה. היינו צריכים להעביר את כל התקשורת למשרדים, כי רק לידם יש ממ"ד. איך מתמודדים? עושים הרבה כושר, זה עוזר. לפעמים הצוות נשאר אחרי יום עבודה לעשות כושר.

"בישראל, הסטרס אף פעם לא נגמר. להתאמן בבית או בחוץ זה משהו שמשרת אותנו בצורה הכי טובה, ועוזר להירגע. לספורט יש עוד יתרונות: זה גם מחדד את המוח וגם מחטב את הגוף, ובעידן שבו אנחנו מצטלמים לרשתות החברתיות כל הזמן ובכל מקום, אנשים מבינים שעדיף להיות בכושר".

הוא עצמו מקפיד לעשות ספורט בערב - ריצה, כדורסל, משקולות, אימוני TRX או קרוספיט. "יש לי גם ספת כושר בבית עם משקולות", הוא מספר, "וגם אני עושה קצת יוגה".

איך אתה רואה את העתיד של העסק שלך?
"עולם היוגה יצמח, ואני רוצה להביא עוד מוצרים ייחודיים. בכלל, חייבים להביא עוד מוצרים חדשים. אנחנו עובדים עם קבוצות ספורט, ומספקים מוצרי כושר למי שמתאמן אצלם. הרבה קבוצות מחפשות מוצרי הייטק על מנת להתקדם בנושא הכושר הגופני והטכני. בעולם כבר משקיעים בזה הרבה כסף - שחקני כדורגל באנגליה ובספרד, למשל, משתמשים בטכנולוגיות האלה ויש לזה תוצאות מדהימות. בישראל ההתקדמות הייתה איטית יותר, אבל עכשיו מבינים סוף סוף שזה חשוב".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il