בית המשפט העליון ביטל את הרשעתו של הרב אליהו בקשי דורון לאחר פטירתו

בקשי דורון, שהיה הרב הראשי לישראל, הורשע בעבירות מרמה והפרת אמונים במסגרת "פרשת הרבנים" • בית המשפט העליון קבע כי בקשי דורון לא היה כשיר לעמוד לדין בשל מחלה שסבל ממנה, ועל כן ביטל את ההרשעה

הרב הראשי לשעבר, אליהו בקשי דורון ז"ל / צילום: AP
הרב הראשי לשעבר, אליהו בקשי דורון ז"ל / צילום: AP

בית המשפט העליון קיבל היום (ג') את ערעורו של הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב בקשי דורון ז"ל, בגין הרשעתו ב"פרשת הרבנים" בעבירות מרמה והפרת אמונים. הרב בקשי דורון הועמד לדין בשנת 2012, ובמאי 2015 נגזר עליו עונש מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 250 אלף שקל.

הרב בקשי דורון הגיש, באמצעות עורך דינו ירון קוסטליץ, ערעור על עצם ההרשעה. לחילופין הסתייג קוסטליץ מההכרזה עליו כנאשם הכשיר לעמוד לדין, לאור מחלה ממנה סבל בערוב ימיו. לחילופין טען קוסטליץ כי יש לזכות את הרב בקשי דורון בטענת הגנה מן הצדק בשל פגמים בהליך החקירה וההעמדה לדין.

באפריל 2020 נפטר הרב בקשי דורון מנגיף הקורונה. משפחתו ביקשה להמשיך את הליך הערעור ולבוא בנעליו, זאת בעיקר כדי לטהר את שמו מהרבב הפלילי שדבק בו. בית המשפט העליון קיבל את בקשת המשפחה והמשיך לנהל את הליך הערעור חרף פטירת המערער.

השופטים החליטו שלא לדון לגופו של התיק, זאת מכיוון שקיבלו את טענת קוסטליץ כי בעת ניהול ההליך, הרב בקשי דורון כלל לא היה כשיר לעמוד לדין בשל מחלה (דמנציה) ממנה סבל בערוב ימיו.

השופט ניל הנדל כתב כי "המערער היה בלתי כשיר לעמוד לדין במהלך ניהול המשפט נגדו, ועל כן, מן הראוי כי בית משפט קמא היה מפסיק את ההליכים נגדו. משקיבלתי טענה זו של המערער, הוצב מעין "מחסום דיוני" המונע בירור של שאלת האשמה. לפיכך, הדיון יצומצם אך לשאלת הכשירות הדיונית של המערער. יובהר כי אין בכך להביע עמדה נחרצת לגבי טיב הטענות וסיכויי ההצלחה של חלקיו האחרים של הערעור".

השופט הנדל קיבל את טענת קוסטליץ נגד הכרעת בית המשפט המחוזי. לדבריו, מידת ההוכחה הנדרשת כדי להוכיח היעדר כשירות לעמוד לדין היא הקמת ספק סביר ולא מאזן הסתברויות.

השופט הנדל סיים את חוות דעתו, אליה הצטרף השופט ג'ורג' קרא, כי "התוצאה היא ביטול הכרעת הדין, ובהתאם, ביטול גזר הדין. תחת זאת, ועל פי הוראות הדין ביחס לנאשם בלתי כשיר לעמוד לדין, יש להורות על הפסקת ההליכים שהתקיימו בבית המשפט המחוזי. בנסיבות המצערות של פטירת המערער, התוצאה של הפסקת ההליכים היא התוצאה הסופית, כמו רוח המהדהדת בין העצים".

השופטת יעל וילנר כתבה בעמדת המיעוט כי "ההיסטוריה החקיקתית של כלל הספק הסביר ביחס לסייגים לאחריות הפלילית הקבוע בסעיף 34כב(ב), לשון החוקים הרלוונטיים לטענת היעדר כשירות לעמוד לדין ושיקולי מדיניות - תומכים כולם, בוודאי במצטבר, במסקנה שלפיה רף ההוכחה הנדרש להוכחת טענת היעדר כשירות לעמוד לדין הוא מאזן הסתברויות".

עו"ד ירון קוסטליץ מסר בתגובה לפסק הדין כי "זכות גדולה הייתה לייצג את הרב בקשי דורון ז"ל, ואשרינו שבית המשפט העליון קיבל את הערעור והורה על ביטול ההליך הפלילי נגד הרב בקשי דורון ז"ל, כך שהעננה בשל פרשת הרבנים הוסרה היום באופן סופי מעל מורשתו האדירה".

*** גילוי מלא: בכותרת המקורית לידיעה זו הופיע בטעות המילה "זיכוי" בכל הנוגע למקרה, מדובר בהגדרה משפטית לא נכונה שתוקנה תוך זמן קצר. הרשעתו של הרב בקשי דורון בוטלה.