הביטוח הלאומי מציע לפצות ב-100 אלף שקל את משפחות ההרוגים באסון הר מירון

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפגילר הציג בדיון בוועדת הכספים מתווה לפיצוי נפגעי אסון הר מירון • יו"ר הוועדה משה גפני הודיע כי יפנה לרה"מ על מנת לקדם את הליכי הפיצוי והוסיף "יש קשר בין המדינה לאסון במירון. לא נרפא מהעניין עד שייפתר"

מאיר שפיגלר  / צילום: שלומי יוסף
מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הציג בדיון בוועדת כספים את מתווה הפיצויים לנפגעי האסון במירון. על פי המתווה הדומה לזה שניתן באסון ורסאי, כל משפחה של נפטר תקבל 100 אלף שקל ומשפחה שבה נהרגו שניים ישלם הביטוח הלאומי 130 אלף שקלים לכל נפטר.

אולם כדי לאשר את המתווה נדרשת להתכנס ועדת הרווחה שלא יכולה להתכנס כרגע מאחר שלא קמו ועדות הכנסת הקבועות. לאור התנגדויות האוצר, בשלב הזה ההצעה הנדיבה של שפיגלר היא בגדר הבטחה שלא ברור מי יבצע אותה.

בתום הדיון דרש יו"ר הוועדה משה גפני ליישם את המתווה שהציע שפיגלר בהקדם האפשרי. במשרד האוצר טענו מנגד כי אסון ורסאי היה חריג, ויש לבחון האם יש מקום להבדיל את אסון מירון מיתר האסונות בישראל לאורך השנים. עוד טענו במשרד האוצר כי הליך כזה ככל שיוחלט לבחור בו, ראוי שיעבור דרך חקיקה ראשית.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני השיב לדברים בכעס ואמר "צריך חוק ממשלתי? אז תביאו כזה. התחלתם במשהו? בדיקה? חוזר? משהו?". יו"ר הוועדה הודיע כי יפנה לרה"מ על מנת לקדם את הליכי הפיצוי והוסיף "יש קשר בין המדינה לאסון במירון. לא נרפא מהעניין עד שייפתר". בנוסף הורתה הוועדה לביטוח לאומי להציג בתוך שבוע מנגנון לתשלומי מקדמות למשפחות הנספים והפצועים באירוע.

בפתח הדיון הציג מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר מתווה לפיו יפוצו נפגעי האסון במתווה דומה למתווה ורסאי שבו עמלה ועדה לגבש תנאים לנפגעים ואח"כ ההליך עבר ליישום בפועל, כאשר נקבעו סכומים בגין פיצוי נפגע אחד או יותר במשפחה.

"אנחנו חושבים שראוי להקים צוות בחקיקה שבמקרים כאלה יגיד מי ראוי לקבל את הפיצויים, אנחנו המלצנו על שרים או נציגים של משרדי האוצר והרווחה. אם מדובר במישהו שקיפח את חייו הפיצוי עבורו היה 80 אלף ואם היה 2 במשפחה הפיצוי היה 100 אלף לכל אחד. המאה הוא כמאה שלושים כיום עם הצמדה".

שפיגלר ציין כי ההליך ניתן לביצוע בלי חקיקה ראשית אך עם התייעצות עם ועדת העבודה והרווחה.

עלי בינג, נציג אגף תקציבים השיב כי במקרה אסון ורסאי פעלה המדינה באופן חריג מיתר האסונות לאורך השנים, וכי יש לבחון האם רוצים לפעול בהליך שונה באסון מירון. לדבריו,  "עולה השאלה בנוגע לשיווין סוציאלי במקריי אסונות, החריג זה אסון ורסאיי, עושים מהלך כזה שיש טעם ערכי לכך. בסופו של דבר - עובדתית, מרבית האסונות במדינת ישראל, הנפגע מקבל את הפיצוי בהתאם למצבו מהביטוח הלאומי, לתפיסתנו מערך הביטחון הסוציאלי צריכה להיות שוויונית. זה בלי להחליט כרגע אם במקרה הזה מדובר במצב חריג שמחריג הליך אחר".

ח"כ גפני השיב לו ואמר "ברגע שנוצר חוק ורסאיי נוצרה מציאות חדשה, לא יכול להיות שזה שונה מאסון ורסאיי, התרענו על האסון שיגיע במשך שנים והמדינה התעלמה".

שפיגלר: "אנחנו פועלים לפי בקשת הוועדה להעמיד מתווה, מה שיוטל על הביטוח הלאומי. אין לנו גחמה לקחת דברים לא לנו".

גפני סיכם ואמר כי "אני פונה בשם הוועדה ליו"ר הוועדה המסדרת להביא את החוק של הסיוע למשפחות שעלה שם, בפטור מחובת הנחה. אני יודע שזה לא יפתור את הבעיה, זה יניע את הגלגלים. אני שוקל ומתכוון לפנות לשר הפנים, להקים צוות בוועדה כדי לדון בעניין הזה.

"יש קשר בין המדינה לאסון במירון, צריך לראות מה עושים בינתיים עם הסיוע למשפחות, זה אסון לאומי ואזרחי ממדרגה ראשונה ולא מטפלים בזה. לא נרפא מהעניין, תגידו את זה במשרדים לממונים עליכם, כל עוד אני בוועדה זה לא ירד מסדר היום עד שזה יפתר".