כלי התקשורת בקריאה לפייסבוק וטוויטר: עצרו את ההסתה נגד עיתונאים

"פייסבוק וטוויטר חייבות לדעת שבאמצעות כישלונן לפעול, הן מאפשרות, אם לא מעודדות, מעשי אלימות", נכתב במכתבים שהפנו אל מייסדי פייסבוק וטוויטר כלי התקשורת בישראל, בהם גם גלובס

רשתות חברתיות / צילום: shutterstock
רשתות חברתיות / צילום: shutterstock

בצעד חריג במיוחד פנו כל כלי התקשורת בישראל (למעט קבוצת הארץ) למייסדי פייסבוק וטוויטר, מארק צוקרברג וג'ק דורסי, בדרישה כי יאכפו את חוקי הרשתות החברתיות שלהם, ויפעלו מול ההסתה לאלימות המתקיימת בהן נגד עיתונאים. "פייסבוק וטוויטר חייבות לדעת שבאמצעות כישלונן לפעול, הן מאפשרות, אם לא מעודדות, מעשי אלימות", נכתב במכתבים שהופנו אל השניים.

שיתוף הפעולה יוצא הדופן נרקם על רקע הקריאות הקשות לאלימות נגד עיתונאים אשר הופצו ברשתות החברתיות, ושבשבועות האחרונים תורגמו למקרי תקיפה של ממש. נזכיר כי במהלך מבצע "שומר החומות" הוצמדו מאבטחים לעיתונאי N12 דנה ויס, רינה מצליח, יונית לוי וגיא פלג, בשל איומים לפגוע בהם. בנוסף, הותקפו באופן פיזי עיתונאים כמו אילה חסון מערוץ 13 ויואב זהבי מכאן11.

בין כלי התקשורת שהצטרפו למהלך נמנים הערוצים המסחריים קשת 12, רשת 13, ערוץ 20, חדשות כאן 11; העיתונים היומיים גלובס, ידיעות אחרונות, מעריב והג'רוזלם פוסט; אתרי התוכן ynet, וואלה ומאקו; ותחנות הרדיו 99Eco, 103FM ורדיו צפון.

במכתבים לצוקרברג ודורסי מביעים כלי התקשורת דאגה עמוקה מהעלייה החדה בתכנים מאיימים ומסוכנים, המופנים נגד עיתונאים, עורכים ובכירים בענף, ודורשים מהם לנקוט עמדה בנושא.

למכתבים צורפו דוגמאות של איומים שנכתבו ברשתות. כך, למשל, פורסמו הפוסטים והציוצים הבאים: "יש מחבל שיושב עכשיו ברגע זה באולפן, המרעיל הראשי נגד המדינה, כולם שם מחבלים"; "העיתונאים הם טרוריסטים תקשורתיים שמבצעים פיגועים בכל ערב בסלון של מיליוני ישראלים"; "להתנות את הפסקת האש בהחזרת מגישות החדשות לחמאס"; "במדינה מתוקנת הייתי מסלק אותם לעזה".

כמו כן, צורפו פוסטים שפורסמו בפייסבוק עם תמונות פניהם של עיתונאים בכירים, וטקסטים כמו "אני מאחל לך שתשרפי היום על ידי ערבים, הלוואי שיגיעו עוד היום לבית שלך וישחטו אותך"; "אלה האנשים שאחראים להפצת שנאת חינם"; "אלה דוברי חמאס: ערוצי כאן, קשת, רשת הם ערוצי האויב. תקשורת אנטישמית שפועלת נגד עם ישראל"; "מאחל לך אונס קבוצתי של ערבים עד שתמותי".

במכתבים מספרים כלי התקשורת על פירות ההסתה הקשה, שבעטיה התרחשו תקיפות אלימות של צוותי חדשות, נעצר חשוד בהטרדה ואיומים על מגישה בכירה, פורסם מכתב איומים על חייה של מגישה אחרת, והוצמדה אבטחה לשורת עיתונאים.

"עיתונאים הפכו ליעד להסתה, מה שמציב אותם בסכנה ברורה ונוכחת", נכתב. "עלו אינספור פוסטים בפייסבוק וציוצים בטוויטר שקראו לפגוע פיזית בעיתונאים, או תייגו אותם כבוגדים וכאויבי המדינה, באופן שמעודד או מצדיק פעולות אלימות כלפיהם. על פייסבוק וטוויטר מוטלת אחריות ציבורית לנטר ולהסיר באופן מיידי פוסטים המעודדים הסבת נזק פיזי לעיתונאים. באחריות פייסבוק וטוויטר למנוע הסתה בחסות הפלטפורמות שלהן".

נזכיר כי בשבוע שעבר פנו כלי התקשורת ליועץ המשפטי לממשלה, וביקשו כי "מערכת אכיפת החוק תתייחס במלוא החומרה לדברי ההסתה, לרבות אלה המופצים ברשתות החברתיות, על רקע האווירה המתלהמת והאלימה, במטרה למנוע את מעשה האלימות הבא".

מפייסבוק נמסר: ״בתגובה לאלימות שראינו בשטח, הקמנו חמ"ל מיוחד כדי להגיב בזמן אמת לפעילות על גבי הפלטפורמות שלנו. החמ"ל מאויש על ידי מומחים שונים מהחברה, לרבות דוברי עברית וערבית כשפת אם. הוא מאפשר לנו לנטר את הסיטואציה ולהסיר תוכן שמפר את כללי הקהילה שלנו באופן מהיר יותר, כמו גם לזהות ולטפל בטעויות אפשריות בנושאי אכיפה.

"אנחנו לא רוצים שאף אדם יוטרד או ירגיש מאוים בפלטפורמות שלנו. אנחנו אמנם מאפשרים ביקורת כלפי דמויות ציבוריות, לרבות עיתונאים, אבל אנחנו לא מאפשרים לאנשים לאיים עליהם או להטריד אותם, ואנחנו מסירים תכנים מסוגים אלו כשאנחנו מודעים אליהם. אנחנו גם מסירים תוכן שמציג מידע אישי של אנשים, והסרנו מספר פוסטים שחשפו את מספרי הטלפון הפרטיים של עיתונאים. אנחנו מעודדים כל אדם שנתקל בתוכן פוגעני בפלטפורמות שלנו לדווח עליו, כדי שנפעל מולו ונשמור על ביטחון הקהילה שלנו״.

מטוויטר נמסר: "הגנת המשתמשים שלנו היא מטרה בעלת חשיבות מהותית עבורנו. זאת הסיבה למה יש לנו מדיניות ברורה שאוסרת על איומים נגד אנשים אחרים ברשת החברתית שלנו. כאשר אנחנו מזהים הפרות במדיניות זאת, אנו נוקטים בצעדים קשים. העבודה שלנו משתנה כל הזמן כאשר אתגרים חדשים צצים ואנחנו מודעים לכך שאנחנו צריכים לעבוד קשה כדי להקדים את אלה שמנסים לחתור תחת השיח הציבורי. אנחנו תומכים בקהילה העיתונאית בשלל דרכים וצורות דרך תרומות ועד הבלטה של תכנים ממקורות מוסמכים כדי למנוע הפצה של דיס-אינפורמציה".