בעקבות הירידה בתחלואה: מפקדת אלון תסיים את פעילותה

מפקדת אלון תיסגר בתחילת חודש אוגוסט, בכפוף לירידה בתחלואה בקורונה • בסוף חודש יוני תיערך הערכת מצב שבה תאושר ההחלטה סופית • עלותה החודשית המוערכת של המפקדה - כ-7 מיליון שקלים • בצה"ל מעריכים כי מפקדת אלון מנעה כ-25% מתחלואת הקורונה בזמן שפעלה

מפקדת אלון / צילום: דובר צה"ל
מפקדת אלון / צילום: דובר צה"ל

מפקדת אלון תסיים את פעילותה בתחילת חודש אוגוסט, בכפוף להמשך מגמת הירידה בתחלואת הקורונה. תחומי הטיפול של מפקדת אלון יוחזרו למערכת הבריאות באופן הדרגתי, בתיאום עם הצוותים המקצועיים. עלות המפקדה שהוקמה ביחידת פיקוד העורף בצה"ל כדי לסייע למשרד הבריאות בקטיעת שרשראות ההדבקה, היא כ-600 מיליון שקלים, הכוללים את עלות הקמתה, הציוד, התפעול, כוח האדם ועוד. עלותה החודשית המוערכת של המפקדה היא כ-7 מיליון שקלים.

בסוף חודש יוני תיערך הערכת מצב נוספת, שבה תאושר ההחלטה סופית, בהתאם למצב התחלואה וההתקדמות בהעברת הסמכויות. מערכת הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף, ימשיכו במדיניות סיוע מרחיבה, והיענות לסוגיות שיידרשו על ידי מערכת הבריאות. לאור הידע שצברה המפקדה לאורך חודשי פעילותה, סוכם כי תוקם יחידת מילואים על בסיס מפקדת אלון, שתתן מענה בחירום למדינת ישראל במקרים של פנדמיה. יחידה זו, תוכל להיות מופעלת בתוך ימים, במקרה של התפרצות מחודשת של הקורונה.

פיקוד העורף סייע בשנה האחרונה במאבק בנגיף הקורונה ופעל במרחב האזרחי על מנת למגר את התפשטות המגפה. למרות גלי התחלואה המשמעותיים בישראל, בצה"ל מעריכים כי מפקדת אלון מנעה כ-25% מתחלואת הקורונה בזמן שתפקדה, בשל החקירות האפידמיולוגיות שביצעה, הקמת מלונות הבידוד ומעורבותה בהעלאת כמות דגימות הקורונה.

מספר החולים ממשיך לרדת

מספר חולי הקורונה בישראל צונח מיום ליום. כך למשל, אתמול אומתו כ-29 חולים בלבד המהווים 0.1% חולים חיוביים מסך הבדיקות, ובסך הכל בישראל ישנם כ-459 חולי קורונה. 55 חולים מאושפזים בבתי החולים עם תחלואת קורונה קשה, כאשר כ-86% מתוכם הם לא מחוסנים. עד כה, חוסנו כ-5.5 מיליון ישראלים, ובשל התחלואה הנמוכה - יבוטלו התו הירוק והסגול, וישראל תחזור בקרוב לשגרה מלאה. למרות זאת, במשרד הבריאות עדיין פועלות יחידות שהוקמו לצורך טיפול בתחלואת הקורונה הגבוהה.

עלות פעילות המשל"ט, שפעל תחת הפרויקטור פרופ' רוני גמזו והפרויקטור פרופ' נחמן אש, שעדיין מכהן בתפקידו, מוערכת בכ-130 מיליון שקלים מאז הקמתו.