נגיד בנק ישראל לשעבר, ד"ר דוד קליין, הלך לעולמו בגיל 86

קליין, שהיה נגיד השביעי של מדינת ישראל, נפטר אמש • בין הישגיו כנגיד - הנחת התשתית לביצוע רפורמה מקיפה בשוק ההון ובתחום הבנקאות

ד"ר זאב קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר / צילום: תמר מצפי
ד"ר זאב קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר / צילום: תמר מצפי

נגיד בנק ישראל לשעבר, הנגיד השביעי של מדינת ישראל, ד"ר דוד קליין, הלך לעולמו אמש (ג') בגיל 86. קליין, שנולד בתל אביב, כיהן בתפקיד הנגיד בין השנים 2005-2000.

בין הישגיו של קליין, לו תואר ראשון בהיסטוריה כללית ובכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר ד"ר בכלכלה מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אפשר למנות את החזרת המשק מצמיחה שלילית של 1%- לצמיחת התוצר בשיעור 4.5% בשנת 2004, והנחת התשתית לביצוע רפורמה מקיפה בשוק ההון ובתחום הבנקאות.

לא פעם תקף קליין את מדיניות הנגיד לשעבר סטנלי פישר, בין אם לגבי תזמון שינוי הריבית, או בנוגע ליומרה לנהל את שער החליפין לאורך זמן על ידי רכישת מט"ח ללא גבולות ובעלות ניכרת, שהייתה כרוכה עם שמירת ריבית ריאלית שלילית תקופות ארוכות, שגרמה לניפוח המחירים בשוק הנדל"ן.  בשנת 2014 פורסם ספרו "פרופ' סטנלי פישר, הנגיד השמיני של בנק ישראל: מה ירש ומה הוריש", ובו ניתח קליין שישה תחומי מדיניות מרכזיים המסכמים את תקופת כהונתו של הנגיד השמיני על רקע פועלם של שני הנגידים שקדמו לו.