וושינגטון תובעת את אמזון: מונופול שגורם לעליית מחירים גם מחוץ לאתר הקמעונאית

התובע הכללי בוושינגטון די.סי. תובע את אמזון תביעת הגבלים עסקיים, בטענה כי היא מנפחת מחירי מוצרים ברשת דרך הסכמים שהיא כופה על המוכרים הקטנים יותר • "במקום מלאפשר ללקוחות להשיג את המוצרים הטובים ביותר במחירים הנמוכים ביותר, אמזון גרמה למחירים בכל שוק המכירות המקוונות להיות מנופחים באופן מלאכותי"

אמזון / צילום: shutterstock
אמזון / צילום: shutterstock

התובע הכללי בוושינגטון די.סי. תובע את אמזון תביעת הגבלים עסקיים, בטענה כי הקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם מנפחת מחירי מוצרים ברשת דרך הסכמים שהיא כופה על המוכרים הקטנים יותר. "במקום מלאפשר ללקוחות להשיג את המוצרים הטובים ביותר במחירים הנמוכים ביותר, אמזון גרמה למחירים בכל שוק המכירות המקוונות להיות מנופחים באופן מלאכותי", נכתב בכתב התביעה.

בתביעה, שהוגשה אתמול (ג') במחוז קולומביה, התובע הכללי קארל ראסין התמקד בכללי ההתקשרות של אמזון עם מוכרים מצד שלישי, וטען כי היא מפרה את חוקי המחוז למניעת מונופוליזציה.

עד 2019, אמזון אסרה על מוכרים בפלטפורמה שלה למכור פריטים במחיר זול יותר מחוץ לאמזון. באותה שנה, תחת עינם הבוחנת של המחוקקים, אמזון שינתה את המדיניות מאיסור גורף על מחירים זולים יותר במקומות אחרים - לאזהרה שחנויות שיציעו מחיר נמוך מחוץ לפלטפורמה של אמזון עלולות לרדת בדירוג, או שייאסר עליהן למכור ברשת, כך נכתב בתביעה.

למרות שהניסוח שונה, המדיניות בפועל נותרה זהה, טען ראסין. בגלל שאמזון גובה ממוכרים עמלות גבוהות, המגיעות לעתים ל־40%, ובגלל שמוכרים לא יכולים להעלות את מחירי המוצרים שלהם רק באתר של אמזון על מנת לאזן את ההוצאות האלה - מבלי להסתכן בהורדה, המשמעות הסופית היא שמחירי אמזון מביאים לעליית מחירים של מוצרים הנקנים ברשת גם מחוץ לאתר שלה.

"אמזון מרסנת מוכרים מלמכור את מוצריהם בכל פלטפורמה מקוונת אחרת - כולל הפלטפורמות של המוכרים עצמם - במחירים נמוכים יותר בתנאים טובים יותר ממה שהם מציעים עבור אותם המוצרים בפלטפורמת הרשת של אמזון. זה גורם למחירים שצרכנים משלמים לרוחב כל שוק המכירות באינטרנט להיות גבוהים ממה שהיו אחרת", נכתב בתלונה.

חוץ מעליית המחירים, המדיניות של אמזון גם מצמצמת את הבחירות בפני לקוחות, טען ראסין. "זה שם את אמזון לפני כל השאר, וזה מוריד את יכולתם של אחרים להתחרות", אמר בשיחה עם עיתונאים אתמול.

בהודעה שפרסמה אמזון בתגובה לדברים, נאמר כי מדיניות החברה היא כמו של כל חנות קמעונאית, והיטיבה עם הקונים. "התובע הכללי בוושינגטון הבין את הדברים הפוך - מוכרים קובעים לעצמם את המחירים של מוצרים שהם מוכרים בחנות שלנו", נמסר מאמזון.

לפי החברה, "אמזון מתגאה בעובדה שאנו מציעים מחירים נמוכים על המבחר הרחב ביותר, וכמו כל חנות אנו שומרים את הזכות לא להבליט ללקוחות הצעות שאינן מתומחרות באופן תחרותי. ההקלות שמבקש התובע הכללי היו מכריחות את אמזון להבליט מוצרים יקרים יותר ללקוחות, באופן מוזר בניגוד למטרות הליבה של חוקי ההגבלים העסקיים".

ההאשמות שראסין הטיח בחברה מזכירות את מה שנחשף בחקירה של בית הנבחרים בנושא הגבלים עסקיים נגד אמזון ושלוש ענקיות אינטרנט אחרות.

בשנה שעברה מצאה הוועדה של בית הנבחריםכי לאמזון יש "כוח מונופוליסטי על רוב המוכרים מצד שלישי ועל רבים מהספקים שלה", והזכירה מוכרים רבים שאמרו כי "אינם יכולים לפנות לשווקים אלטרנטיביים", בלי קשר לכמה אמזון תגדיל את ההוצאות שלהם למכירות מוצרים או כמה רע תתייחס אליהם.