"אם מסתכלים קדימה, המשבר הביטחוני יקדם את הגיוון התעסוקתי"

נועה טרון, מנהלת הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה: "המיקוד צריך להיות בהכלה של עובדים מגוונים ולא בגיוון עצמו. המבחן הוא ביום שאחרי הגיוס"

כשמדברים על גיוון תעסוקתי, האם די בגיוס אוכלוסיות שהיו בעבר מודרות, האם זה הערך האמיתי שלו? לדברי נועה טרון, מנהלת הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה, המבחן האמיתי של הגיוון הוא אחרי הגיוס. "המרכז של הנושא הוא לא הגיוון עצמו, אלא ההכלה. אנחנו מסתכלים הרבה פעמים על מי נכנס לתוך הארגון, אבל מה קורה בתוך הארגון אחרי שנכנסו? זה הגיוון האמיתי".

בשיחה עם כתבת גלובס מיכל רז-חיימוביץ', מסבירה טרון כי השיח על "גיוון תעסוקתי" מבשר את תום השיח על כור היתוך ותחילת עידן הפסיפס. "הערך של הגיוון אומר שצריך שתהיה תרבות ארגונית שמעודדת גיוון ומעודדת סביבת עבודה מכילה. אנחנו רוצים לראות מה קורה כשמגיעים עובדים מגוונים לתוך החברה ואיך הם מרגישים חלק ממנה, חלק מהתרבות, מהסביבה, איך הם מרגישים שייכים בלי לדבר על הזהות שלהם. פעם היינו מדברים על כור היתוך, אבל זה לא העניין פה. כור היתוך אומר 'תיכנסי, תבטלי את מה שאת ותתאימי את עצמך למה שקיים'. כדי ליהנות מהערכים העסקיים והחברתיים שגיוון מביא איתו, ובראש ובראשונה הערכים העסקיים של חדשנות ויצירתיות שהרבה פעמים מתורגמים לכסף, את לא רוצה שאדם יבטל את מי שהוא".

לדברי טרון, אותו "מקום" צריך להיות המשרות הבכירות בחברות. "אנחנו עוברים מכור היתוך לפסיפס - למגוון של עמדות, נקודות מבט ותפיסות, ומאוד חשוב שהן יהיו בעמדות של קבלת ההחלטות".

לדברי טרון, משברים מאיימים על גיוון, אבל בישראל החברות מוכיחות שאפשר לקיים את הערך הזה בלי לחזור אחורה כשהסירה מיטלטלת. "תמיד יותר קל לחזור לאחור למה שמוכר, וראינו את זה גם בימים האחרונים עם מה שקרה בתוך ישראל. עם זאת, ארגונים שכבר נהנו מהרווח של הגיוון מבחינה עסקית וראו כמה זה חשוב עבורם לא ויתרו.

"מהפריזמה של המעסיקים היה פה מהלך אמיץ ופורץ דרך של מנהלים שאמרו 'יש לנו אחריות למה שקורה פה. אנחנו לא משתתפים בשיח קיצוני ומתלהם ואנחנו רואים את הערך של העבודה יחד. חברות גם ספגו אש על כך, וזה מאוד אמיץ ורק מראה את החלחול של התרבות של גיוון וסביבת עבודה מכילה וההבנה שמחר בבוקר אנחנו כולנו עדיין בתוך המרחב הזה. זו נקודת אור. לא הייתי רוצה שיהיה פה את מה שהיה פה בשבועיים האחרונים, אבל אם מסתכלים קדימה ושואלים אם זה עשה נזק או תועלת - אני חושבת שזה יקדם את הגיוון".

***גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה והרווחה והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה בחסות אמדוקס.