התביעות והפשרה: הסכסוך העסקי בין ג'קי בן זקן למוריס חליווה הגיע לסיומו

בן זקן ונניקשווילי חתמו על הסכם פשרה עם חליווה, שלפיו יחולקו ביניהם ארבעה נכסים בחברה שמחזיקים שלושתם • עוד נקבע בהסכם הפשרה כי שאר הנכסים יוצעו למכירה למרבה במחיר, ולבסוף החברה תפורק

ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף
ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף

סוף לתביעות ההדדיות בין אנשי העסקים ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי לאיש העסקים הצרפתי מוריס חליווה: בן זקן ונניקשווילי חתמו על הסכם פשרה עם חליווה, שלפיו יחולקו ביניהם ארבעה נכסים בחברה שמחזיקים שלושתם - "מנור א.ד. בניין והשקעות", שבבעלותה נכסים רבים ברובע מע"ר באשדוד - כך נודע לגלובס.

עוד נקבע בהסכם הפשרה כי שאר הנכסים יוצעו למכירה למרבה במחיר, ולבסוף החברה תפורק.

הסכם הפשרה מביא לסיומן שתי תביעות שהוגשו - האחת של חליווה נגד בן זקן ונניקשווילי, בטענה כי השניים עשו יד אחת מאחורי גבו במטרה לנשלו מזכויותיו ומרווחיו בחברת מנור; והשנייה תביעה שכנגד שהגיש בן זקן נגד חליווה, בטענה כי הוא מסרב להחזיר הלוואה פרטית שנתן בן זקן לחברה בבעלותו, בהיקף של כ-1.7 מיליון דולר. במסגרת הפשרה ימשוך כל צד את תביעתו.

באשר לאופן פירוק השותפות בחברה נקבע כי כל צד יהיה זכאי לרכוש שני נכסים שבבעלות החברה (מגרשים באשדוד לבנייה למגורים) ושאר הנכסים יימכרו בשוק החופשי למרבה במחיר. תמורת מכירת הנכסים תשמש תחילה לפריעת כל תשלומי החובה בגין עסקאות המקרקעין, ויתרת התמורה תחולק לשלושת השותפים כדיבידנד. 

את תביעתו נגד בן זקן ונניקשווילי הגיש חליווה ב-2016 לבית המשפט המחוזי בב"ש נגד  בתביעה טען כי השניים ניהלו את מנור בפועל, העמיסו עליה באופן שיטתי הוצאות עתק שקשורות לענייניהם האישיים ופעלו ממניעים זרים כדי לכרות עסקאות פסולות עם מקורבים להם. 

לדבריו, בחברה בוצעו לא מעט עסקאות במחירים הנמוכים משמעותית ממחיר השוק, וזאת בין השאר עם מקורבים של בן זקן. עוד טען,כי לא אחת תמורות הנדרשות בגין אותן עסקאות לא שולמו לחשבון החברה, כי אם לחשבונה של חברת סטאר, שבבעלות בן זקן ונניקשווילי. בן זקן מצידו טען כי מדובר בתביעת סרק שכל מטרתה להתחמק מחוב בגין הלוואה פרטית שהעניק לחליווה. 

בשנים האחרונות התקיימו מספר דיונים בתביעה, ולפני מספר חודשים ניתנה החלטה, שלפיה הצדדים "ייפרדו" מבחינה עסקית באמצעות הליך "במבי" (BMBY - Buy Me Buy You) שייערך. על-פי החלטת השופט כל צד היה אמור להעביר מעטפה סגורה ובה הערכת שווי החברה המשותפת והנכסים בה, והצד שינקוב בסכום הגבוה יותר ישלם את השווי של המניות הרלוונטיות לשותף השני, וירכוש את כל חלקו בחברה. חליווה ערער על החלטה זו אך הערעור נדחה, ומועד ה"במבי" נקבע ל-3 ביוני. אולם הסכם פשרה מבטל הליך זה.

חליווה הוא תושב זר שפעל במסגרת עסקיו בחו"ל ואף השקיע בישראל. בן זקן ונניקשווילי הם אנשי עסקים ישראלים הפעילים, בין היתר, בתחום הנדל"ן בישראל ומחוצה לה, ובמשך השנים היו ועודם שותפים בלא מעט חברות בישראל, דוגמת מנור וסטאר. 

מטעם בן זקן לא נמסרה תגובה.

בא-כוחו של חליווה, עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי ושות', מסר כי אין בכוונתו להיכנס לפרטי הסכם הפשרה, למעט לכך שהוא שמח שכל הצדדים הצליחו להגיע להסכמות לסיום התביעות ההדדיות.