קרן גידור קטנה מאיימת לטלטל את אקסון מובייל ואת כל תעשיית הנפט

קרן גידור האקטיביסטית Engine No.1 דורשת להחליף הערב ארבעה מבין 12 נציגי הדירקטוריון באקסון מובייל בנציגים שיאלצו את החברה לקחת אחריות על חלקה במשבר האקלים • על המוקד: גם קרן הענק בלקרוק, בעלת המניות השניה בגודלה בענקית הנפט, שנוטה לתמוך בקרן הגידור הקטנה

שדה נפט של אקסון בעיראק / צילום: Reuters, Essam al-Sudani
שדה נפט של אקסון בעיראק / צילום: Reuters, Essam al-Sudani

חברת האנרגיה אקסון מובייל, עומדת בפני ערב גורלי. המעצמה, שלאורך השנים הצליחה לזכות בדלת פתוחה בממשל האמריקאי והייתה שחקנית משמעותית בשוק ההון, מתנגשת חזיתית בקרב נגד קרן גידור האקטיביסטית Engine No.1 (אנג'ין 1). הקרן, שרוצה לטלטל את תעשיית הנפט, מאיימת לשנות את דירקטוריון החברה המתפרנסת ממכירת מוצרי נפט, כך שלא תוכל להתעלם מהשפעתה השלילית על שינויי האקלים, ותיאלץ להתאים את עצמה למציאות חדשה ולהשתנות.

חברות רבות נושאות עיניים לדרמה המתחוללת בהנהלת ענקית הנפט, שכן היא עשויה להיות רגע מכונן בתחום הקפיטליזם של בעלי העניין, ולהדגים האם לערכים סביבתיים או חברתיים יש מקום כנה סביב שולחן קבלת ההחלטות, כפי שמציירות ענקיות השקעות דוגמת בלקרוק, או שמא מדובר במילים יפות ללא כיסוי.

קרן הגידור האקטיביסטית אנג'ין 1 הושקה רק בחודש דצמבר והיא שחקנית זעירה בשוק ההון. בסמוך להיווסדה, היא החלה במעיין קמפיין נגד ענקית הנפט, ובמשך חמישה חודשים גייסה מסה קריטית של תמיכה מוסדית כדי לבצע את מה שעשרות שנים של אקטיביזם סביבתי ובעלי מניות לא הצליחו: לגרום לאקסון מובייל להתגונן. זוהי מלחמת פרוקסי ראשונה בחברה גדולה בארה"ב, שבה אחד מבעלי המניות מהציבור מגלה מעורבות שתכליתה לדחוף חברה למעבר מדלקים מאובנים לאנרגיה נקייה, כשהוא מתרעם על תפקוד ההנהלה הקיימת.

כעת, דורשים בקרן הגידור, באסיפת בעלי המניות שמתקיימת כעת, להחליף ארבעה מבין 12 נציגי הדירקטוריון באקסון מובייל בנציגים שיאלצו את החברה להשתנות נוכח אתגרי משבר האקלים, ולהניח על השולחן באופן כנה יוזמות הקשורות לאקלים שיאלצו את החברה להשתנות. זאת, בין היתר, על ידי שינוי אסטרטגיה ומעבר לביצוע פרויקטים של אנרגיות מתחדשות. באנג'ין 1 הציגו לציבור את המועמדים שלהם לדירקטוריון, כולם בעלי רקע של עשרות שנים בתעשיית האנרגיה וניסיון הנוגע לאנרגיות מתחדשות. למרות זאת, אקסון טוענת שלאף אחד מהארבעה אין את המומחיות הדרושה עבור הדירקטוריון שלה.

לאחר הלחץ הכבד בחודשים האחרונים, אקסון התחייבה ביום שני להוסיף שני חברי דירקטוריון חדשים תוך 12 חודשים, ובהם אחד בעל ניסיון באנרגיה ואקלים. אך באנג'ין 1 ציננו את ההתלהבות, וקראו לבעלי המניות שלא ללכת שבי אחר "התמרון הציני, האחרון של אקסון". במכתב שפרסמה קרן הגידור אתמול, היא הדגישה: "זו אותה חברה שבמשך שנים סירבה לנקוט צעדים מהותיים אפילו בהדרגה בכדי להתכונן טוב יותר לטווח הארוך בעולם מופחת פחמן".

בלקרוק גם נמצאת על המוקד

אנג'ין 1 היא כאמור שחקנית קטנה. קרן גידור המחזיקה 0.02% מאקסון מובייל. כלומר, 50 מיליון דולר בלבד, בחברה ששוויה נאמד ב-250 מיליארד דולר. אך היא מצליחה לעורר שחקניות משמעותיות יותר במשוואה: ענקית ההשקעות הגדולה בעולם, בלקרוק, המחזיקה ב-6.7% ממניות אקסון (המחזיקה השנייה הדומיננטית ביותר), אשר בשנתיים האחרונות הצהירה שתדחוף דירקטוריונים לקחת בחשבון עקרונות של סביבה, חברה וממשל תאגידי (ESG), או להסתכן בכך שחבריהם עלולים להיות מודחים על ידה.

אקסון מובייל מצידה לא מוותרת, ומנסה לזכות בגיבוי לדירקטורים שלה מהמשקיעים המוסדיים הגדולים שלה. זאת, כאשר במאבק הקשה ביותר שמתנהל בשנים האחרונות בחדרי הישיבות שלה, ייתכן שתתקל החברה בתסכול גובר של בעלי מניות דוגמת בלקרוק, שדעתם אינם נוחה מכך שהחברה אינה ששה להשקיע באנרגיות מתחדשות, למרות שנים של ביצועים פיננסיים חלשים.

אנג'ין 1 זכתה בחודשים האחרונים גם לגיבוי ממשקיעים מוסדיים גדולים ובהם קרן הפנסיה המשותפת של ניו יורק, כנסיית אנגליה ועוד. אך כמו רוב קרבות הפרוקסי, המנצח במלחמה יהיה הצד שיצליח לקבל את תמיכתם של שלושת מנהלי הנכסים הגדולים. בלקרוק לא חושפת בפומבי את הצבעותיה מבעוד מועד, אך ב"רויטרס" ציינו כי לפי מקורות, ענקית ההשקעות עלולה לגבות שלושה מהדירקטורים האקטיביסטים אותם דורשת קרן הגידור אנג'ין 1 למנות. בשלב זה, לא ידוע כיצד יצביעו יתר בעלות המניות הגדולות - ואנגארד המחזיקה בכ-8.2% וסטייט סטריט המחזיקה 5.7%.

בלקרוק אף היא נמצאת על המוקד ועומדת למבחן הערב, שכן היא נמצאת תחת אש של אקטיביסטים הדורשים ממנה לעמוד מאחורי הבטחות האקלים שלה, ולגבות אותן במעשים. קואליציה המאגדת מספר ארגונים ובהם "ידידי כדור הארץ", אמרו כי הם מטילים ספק בנכונותה של בלקרוק להטיל על מזהמי הנפט והגז הגדולים ביותר אחריות למעשיהם.

אקסון לא משקיעה באנרגיות מתחדשות

מאז השיא אליו הגיעה בשנת 2014, מניית אקסון נעה בין דשדוש לצלילה. בשנים שחלפו, היא איבדה שווי שוק של כמעט 200 מיליארד דולר, עד שבקיץ האחרון אף נפלטה ממדד הדאו ג'ונס, בו היה מעמדה יציב מאז 1928. למעשה, לפי אנג'ין 1, במהלך חמש השנים שקדמו למגפה, התשואה הכוללת של אקסון (כולל דיבידנדים) צנחה ב-17.5%. גם לאחרונה, למרות שמחיר המנייה שלה עלה בכ-41% עם התאוששות מחירי הנפט, אקסון נותרה רחוקה מהשיאים שרשמה במהלך 2014.

אך באקסון מעדיפים לסמוך על המשך הביקושים לנפט וגז טבעי, בעיקר בשווקים מתפתחים, ולהשקיע בטכנולוגיות שלא קיימות בשלב זה ללכידת ואחסון פחמן, ומימן כחול. אקסון מעריכה שלכידת פחמן לבדה עשויה לתפוס נתח שוק של 2 טריליון דולר עד שנת 2040, למרות שחברות אנרגיה ענקיות רבות משקיעות באפיקים של אנרגיות מתחדשות, ולא שמות את כל הביצים בסל אחד, שיעילותו ומשמעותו הסביבתית מוטלות בספק בשלב זה.

זאת, בזמן שרק החודש סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) הדגישה כי על המשקיעים להפסיק לממן פרויקטים חדשים של פחם, נפט וגז טבעי אם הם רוצים לעמוד בשורה אחת עם ההתחייבויות האקלימיות של המדינות. בנוסף, יש צורך בלחתוך את פליטות גזי החממה עד 2050 בכדי להפחית את השפעות משבר האקלים, ולהגביל את ההתחממות הגלובלית כך שלא תעלה על 1.5 מעלות עד סוף המאה, כפי שנקבע בהסכם פריז.

למעשה, בזמן שמרבית חברות הנפט והגז המובילות בעולם נכנסות לתחום האנרגיה המתחדשות אקסון מובייל ושברון (חברה הפועלת אף בישראל), לא משקיעות בתחום כמעט כלל, ונמצאות תחת לחץ מהמשקיעים לכניסה לתחומים הללו. אקסון מובייל, שאינה פועלת באופן מהותי לקידום השימוש באנרגיות מתחדשות, ספגה בשנה האחרונה ירידה בדרוג האשראי. בנובמבר 2019 פרסמה חברת Moody's כי הורידה את דירוג האשראי של חברת ExxonMobil מיציב לשלילי, כאשר מעבר לנסיבות הפיננסיות שוקללו הסיכונים הנובעים מהאיום הגובר של הרגולציה הצפויה בנוגע להפחתת פליטות פחמן ואי היערכותה של החברה לשינויים הצפויים בשוק האנרגיה.

לפי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת היעוץ BDO, כניסת חברות הנפט המובילות בעולם לתחום האנרגיות המתחדשות מלווה בשיפור הדירוג שלהם בתחומי אחריות תאגידית וסביבתית. זאת, כאשר אי כניסה לתחום פוגעת באטרקטיביות החברות עבור משקיעים המשקללים היבטי ESG בהשקעותיהם ואף בביצועיהן הפיננסים.

באנג'ין 1 ניסו להטיח בהנהלת אקסון מובייל את הדברים, וטענו בפני הדירקטוריון שסירובה להפנים כי הביקוש לדלקים מאובנים עשוי לרדת בעשרות השנים הבאות, הביא לכישלון בביצוע צעדים ראשוניים לקראת מעבר לאנרגיות מתחדשות, או להתקדמות עם האבולוציה של שוק האנרגיה. כך, למעשה, דרכה אקסון במקום, ונמנעה מלטפל בסיכון עסקי ארוך טווח.

בגלאס לואיס טענו כי "אנו מאמינים שאנג'ין 1 הציג מקרה משכנע שללא מענה הולם ואסטרטגיה מפותחת הקשורה למעבר העולמי לאנרגיה מתחדשת, הסיכון לתשואות, תזרים המזומנים והדיבידנד של אקסון, ובכך שווי בעלי המניות שלו, הולכים וגוברים יותר ויותר", ומנגד, אמרו שאין בטוחות מספקות לכך שטכנולוגיות לכידת פחמן, עליהן סומכת אקסון, יהפכו להיות כדאיות כלכלית או ייגדלו במידה הנדרשת כדי להפוך לליבת האסטרטגיה העסקית של החברה. "נשארנו עם התחושה שאקסון לא עושה מספיק מבחינת הכנה או השקעה לעתיד", סיכמו.

"מקרה קלאסי של דוד מול גוליית"

יהיו תוצאות ההצבעה אשר יהיו - בשדרת שוק ההון המקומית מציעים להתבונן היטב בנעשה היום באסיפת בעלי המניות של אקסון. "אקטיביזם של בעלי מניות הוא נדיר יחסית בארץ. בארה"ב נתקלים בו לעיתים יותר תכופות, אבל גם שם הוא בדרך כלל מובל על ידי גופים שמחזיקים נתח יותר משמעותי בחברה", אומר ד"ר דייבי דישטניק, חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות. "וכאן יש לנו מקרה קלאסי של דוד מול גוליית. גוף השקעות קטן יחסית יוצא כנגד אקסון מובייל ועם סיכויים שכרגע נראים לא רעים לסחוף אחריו את בעלי המניות הגדולים באקסון ולהביא לשינוי במדיניות החברה. הייתי רוצה שהמקרה הזה ישמש דוגמא לשוק ההון בארץ. שגם אתה משקיע יחסית קטן ויש לך מהלך שאתה מאמין בו אז לך על זה ונסה לרתום את בעלי המניות היותר גדולים".

נגה לבציון נדן, מנהלת שותפה בחברת ההשקעות האחראיות value^2 ומנכ"לית גרינאיי, מדגישה שמדובר באירוע שהשלכותיו יכולות להשפיע קדימה על התחום, ועל חברות נוספות רבות. לדבריה, "מה שקורה באקסון זה אירוע מכונן. משקיעים רבים של אקסון בשנים האחרונות מציגים דאגה שהחברה אינה מטמיעה את נושא שינוי האקלים בצורה מספקת. מה שמסעיר בסיפור הזה, זה שקרן הגידור אנג'ין 1, שמחזיקה בסך הכל 0.02% מאחזקות אקסון, הצליחה לגייס גופים מוסדיים עצומים לגבות את הדרישות שלה, - מדובר  במהלך יוצא דופן, שאין ספק שיעודד עוד מהלכים רבים כאלה ושמעיד על חשיבות הנושא הסביבתי למשקיעים. המודעות של הציבור שלכסף שלו יש כוח גדלה והולכת ומתורגמת ללחץ על הגופים המוסדיים, שבעתיד יגרום להם לפעול אל מול החברות. הכוח של משקיעים, גם הקטנים, אין ספק שיכול להשפיע גם בארץ, והוא כבר משפיע. ראו מה עשו בפורום כסף נקי, שפועל בחודשים האחרונים לפעול להסטת השקעות מדלקים פוסילים. הם בקשר עם גופים פיננסים, מנתחים ומנטרים ודוחפים את הגופים המוסדיים בארץ להבין שמה שהיה הוא לא שיהיה".