מנכ"לי הבנקים בארה"ב נאלצים לנווט בין סכסוכים מפלגתיים לגבי חוקי הצבעה ושינוי האקלים

בנקאים בכירים כולל ג'יימי דיימון מג'י פי מורגן, ג'יין פרייזר מסיטיגרופ ואחרים מתמודדים עם רוחות מהרפובליקנים והדמוקרטים בסנאט

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י פי מורגן. ספג ביקורת על פערי השכר בינו ובין עובדיו
ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י פי מורגן. ספג ביקורת על פערי השכר בינו ובין עובדיו

המנכ"לים הבכירים של ששת הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב משכו אש גם מהדמוקרטים וגם מהרפובליקנים בשימוע בסנאט שהדגיש את האתגרים איתם מתמודדים מנהיגים תאגידיים המבקשים לנווט במחלוקת בין מפלגות לגבי נושאים בוערים כמו חוקי הצבעה, שינוי האקלים וצדק בין-גזעי.

בחילופי דברים שהיו קשים לפרקים ביום רביעי, בפני מועצת הבנקים של הסנאט, מנכ"לים כולל ג'יימי דיימון מג'י פי מורגן צ'ייס, ג'יין פרייזר מסיטיגרופ וצ'ארלס שארף מוולס פארגו ספגו ביקורת מהדמוקרטים על מה שהגדירו ככשלים, כולל פיצוי שכר מוגזם לבכירים ותעריפים הנגבים על משיכת יתר (אוברדרפט).

יו"ר מועצת הבנקאות שרוד בראון (דמוקרט מאוהיו) מצא פסול בכך שהבנקים בסך הכל חילקו פחות הלוואות בזמן המגפה, וביקר את דיימון על פער השכר הגדול בין המשכורת שלו למשכורת של עובדיו.

דיימון דחה את הביקורת על חבילת השכר שקיבל ב-2020, שהגיעה ל-31.7 מיליון דולר. "הפיצוי שלי נקבע על ידי חבר המנהלים; הם מסתכלים על הרבה גורמים", אמר. הוא הגן גם על שכר העובדים, ואמר שהחברה שלו "דואגת טוב לאנשים שלנו" מבחינת הכשרה, בריאות והטבות לפרישה.

מנכ"ל בנק אוף אמריקה  בריאן מויניהן אמר שלקוחות ביקשו פחות מבנקים שלא נמצאים בתוכנית ההגנה על משכורות (Payment Protection Program) של הממשלה הפדרלית, שעזרה לחברות קטנות רבות לשלם שכר לעובדים ולכסות את דמי השכירות והוצאות נוספות.

הסנאטור מפנסילבניה פט טומי, הרפובליקני הבכיר ביותר בוועדה, לחץ על הבנקים לגבי התמיכה המוצהרת שלהם ב"קפיטליזם של בעלי עניין". דיימון הוביל קבוצת מנכ"לים אשר ב-2019 הודיעה שחברות ייקחו בחשבון את כל בעלי העניין - עובדים, לקוחות, והחברה באופן כללי - בבואן לעשות החלטות ברמה תאגידית.

"הייתי רק מבקש שתשקול זאת שוב כי קפיטליזם של בעלי עניין אמור להקטין את החשיבות של מחויבותה של חברה מסוימת לבעלי המניות, לעומת בעלי עניין אחרים, ואני חושב שזו סתירה של מרכיב יסודי של הקפיטליזם", אמר טומי.

הבנקאים אמורים להעיד שוב ביום חמישי בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים. השימועים האלה הם הפעם הראשונה מזה שנתיים שמנכ"לים של בנקים גדולים מופיעים יחד בפני מחוקקים אמריקאים.

בדברים שנכתבו מבעוד מועד, הבנקאים נופפו במאמציהם לעזור ללקוחות ולכלכלה להתמודד עם המיתון לו גרמה המגפה, כולל דחיית תשלומי הלוואות והלוואות לעסקים קטנים.

"בנקים היו חלק מהפתרון להדיפת ההשפעה הכלכלית של מגפה עולמית, וכעת עלינו להמשיך לעבוד יחד על מנת להבטיח שיקום הוגן ושוויוני", אמר שארף, מוולס פארגו.

הסנאטורית אליזבת ווארן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) מתחה ביקורת על הבנק ג'י פי מורגן על כך שגבה כמעט מיליארד וחצי דולר בריביות על משיכת יתר בשנת 2020. "אתה והעמיתים שלך באים לכאן היום לדבר על איך נעמדתם על הרגליים כדי להגן על לקוחות בזמן המגפה, וזה אוסף של שטויות", אמרה ווארן.

ג'י פי מורגן ויתרו על העמלות על פי דרישה מצד לקוחות שהיו בלחץ כלכלי בגלל מגפת הקורונה, אמר דיימון. הוא והסנאטורית דיברו זה מעל זו. הבנק לא הסיר את העמלות באופן אוטומטי.

כמה שאלות גררו אחריהן שתיקה מביכה. הסנאטור טים סקוט (רפובליקני מדרום קרולינה) לחץ על הבנקאים להסביר למה חלק מהחברות שהם מייצגים והמנהלים חתמו על הצהרה המביעה התנגדות להצעות חוק שהרפובליקנים עומדים מאחוריהן בנושא הצבעה בג'ורג'יה ומדינות אחרות.

כשנשאלו לאיזה חלקים ספציפיים של החוק בג'ורג'יה הם מתנגדים, אף אחד מהבנקאים לא השיב.

"זה הגיע מאנשי הצוות שלנו... שהביעו חששות כבדים", אמר מויניהאן.

יותר מ-300 חברות והמנהלים שלהן - כולל מקבוצת גולדמן סאקס, בנק אוף אמריקה, וולס פארגו וסיטיגרופ - חתמו בחודש שעבר על הצהרה "להגן על הזכות להצביע ולהתנגד לכל חקיקה המביאה לאפליה".

ההצהרה לא דיברה על הצעת חוק מסוימת וגם לא ביקשה מחברות לנקוט פעולה כשלהי או להפסיק בתרומות פוליטיות למחוקקים התומכים בהצעות חוק מסוג זה.

בראון שאל את המנכ"לים אם היו נשארים ניטרלים במקרה שהעובדים שלהם יבקשו להתאגד. דיימון אמר שלא, בעוד שאחרים אמרו שיקשיבו לחששות העובדים.

כ-11% מהעובדים בארה"ב מיוצגים על ידי איגודים, על פי המשרד לסטטיסטיקה של עבודה. בתעשיית הפיננסים, שיעור זה עומד על 1.1%. מאמצי התאגדות משכו תשומת לב בחודשים האחרונים כולל הניסיון הכושל של עובדי המחסן של אמזון באלבמה בחודש שעבר.

השימועים מגיעים לאחר שבוול סטריט היו רווחים שוברי שיאים ברבעון הראשון. ג'י פי מורגן רשמה את הרווח הרבעוני הגבוה ביותר אי פעם, שהונע על ידי הכנסות שיא ממסחר במניות. וולס פארגו נהנתה מהרווח הרבעוני הגדול ביותר שלה בבנקאות תאגידית והשקעות.

"הרווחים עלו, מחירי המניות האמירו, הפיצוי שלכם סטרטוספרי - אבל העובדים מקבלים חלק קטן יותר ויותר מהעושר שהם יוצרים... והם עובדים קשה יותר מאי פעם", אמר בראון.

אחרי המשבר הכלכלי של 2008, מנהלים של בנקים גדולים היוו קולטי ברקים לזעם ולסבל שנגרם בגלל מיליוני פשיטות רגל, עליה באבטלה ומיתון מעמיק. כיום, הזעם הפופוליסטי נגד הבנקים שכך, ותעשיית הבנקאות אומרת שהיא עוזרת להוביל את השיקום הכלכלי.

בנקים אומרים ששיחקו תפקיד מפתח בשמירה על עסקים ולקוחות באוויר בזמן המגפה. הם עזרו לחלק כמעט 796 מיליארד דולר בהלוואות דרך תוכנית ההגנה על המשכורות, נכון לסוף מאי.

עדיין, כמה מהבנקים הגדולים ביותר הגבילו הלוואות ללקוחות קיימים או לאלה שבעבר לקחו הלוואות. בנקים קטנים יותר הרימו את הכפפה. הם הפיקו 28% מהלוואות ה-PPP, למרות שהחזיקו כ-12% מנכסי התעשייה ב-2020, כך נמסר מתאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי.

בסך הכל, ההלוואות גדלו ב-3.3% בשנת 2020, הגידול השנתי הנמוך ביותר מאז 2013, כך אמר ג'ייסון גולדברג, אנליסט בבנק ברקלייס. להוציא כ-407 מיליארד דולר בהלוואות PPP שנלקחו בשנה שעברה, הייתה ב-2020 ירידה של 0.6% בכמות האנשים שלקחו הלוואות, הפעם הראשונה מאז 2009, שנה שבה הסתיימה תקופה של מיתון של 18 חודשים.

באביב האחרון, כשכמה לוקחי הלוואות התכוננו למיתון חריף, הבנקים החמירו את תנאי ההלואות באופן משמעותי. התנאים כיום עדיין קשים מלפני המגפה לגבי מוצרים כמו כרטיסי אשראי, הלוואות לקניית מכונית ומשכנתאות.

גם הביקוש דעך. לקיחת הלוואות מהמדינה ושיעורי ריבית נמוכים באופן היסטורי גורמים לכך שלחברות זול לקבל מזומנים, וזה מקטין את ההסתמכות שלהן על הלוואות מהבנקים.