"בלי כיבודים ובלי שדרוגים": אבי חימי פותח את כנס לשכת עורכי הדין בראיון סוער

ראש לשכת עוה"ד, אבי חימי, כועס ומודאג • הוא מותח ביקורת על פוליטיקאים שתוקפים את היועמ"ש ואת המשטרה, מגן בנחרצות על ההתערבות האחרונה של בג"ץ בחקיקת הכנסת, ולא חוסך את שבטו מהשופטים שהתנגדו לה • בראיון בלעדי לגלובס לרגל כנס הלשכה באילת, מביע חימי חשש מהכיוון שבו צועדת המדינה: "חייבים להתעשת. אנחנו על הקו האדום"

עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: איל יצהר
עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: איל יצהר

הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת הוא המקום שבו לראשונה נחשפה לציבור הרחב עוצמתה הגדולה של הלשכה והעומד בראשה, אך גם ערוותם. זה קרה בקיץ 2017 אז עקבה המצלמה של התוכנית "עובדה" אחרי ראש לשכת עורכי הדין דאז, עו"ד אפי נוה, בימיו בכנס. התוכנית חשפה את הכיבודים שמעניקה הלשכה למקורביה וכיצד שופטים ועורכי דין שיחרו בצורה מביכה לפתחו של נוה והתחנפו אליו, בתקווה לזכות באהדה של מי שנחשב אז לממליך השופטים.

ההמשך ידוע. נוה אולץ לפרוש מתפקידו כראש הלשכה בשל חקירה פלילית שהתנהלה נגדו בחשד שקידם את אסתר (אתי) כרייף לשופטת בשעה שניהל מערכת יחסים אינטימית איתה. התיק נגד נוה נסגר לאחרונה על-ידי הפרקליטות, תוך מתיחת ביקורת עליו, אבל דימויה של הלשכה שנפגע קשות טרם שוקם מאז. עם זאת, נגד נוה מתנהל משפט בפרשת "ביקורת הגבולות", שבמסגרתה הוא מואשם כי סייע לבת זוגו לעבור במעבר הגבול בלי להחתים את דרכונה.

השבוע שוב נפתח הכנס השנתי של הלשכה באילת, ובו אלפי עורכי דין, פרקליטים, פוליטיקאים, ושופטים. בראיון בלעדי ל"גלובס" מצהיר חימי, יורשו של נוה, כי הפעם אף מקורב ללשכה לא יזכה לכיבודים ושדרוגים מהסוג שהיה נהוג בתקופת קודמיו בתפקיד. "לא חזרנו לשם. בכנס הזה לא יהיו שדרוגים לאף אחד", הוא אומר. "אין את מועדון המכובדים שהיה בקומה 12 במלון דן. אין את חדר הטרקלין למכובדים. אין כיבודים, אין שום פרוטקציות, בכנס הזה כולם שווים".

אני מניח שהלשכה מממנת את שהותך באילת.
"אני שילמתי מכיסי על מה שאני מקבל. רציתי חדר 'דה-לוקס' - שילמתי על חדר דה לוקס. רציתי ללכת להופעה של עומר אדם, אז הלכתי וקניתי כרטיסים להופעה של עומר אדם. המזכירה שאחראית על הכרטיסים הסתכלה עליי במבט מוזר, אבל אני משלם על הכול מכיסי".

ישנה ביקורת על כך שהלשכה מממנת לשופטים טיסה ושהות באילת במהלך ימי הכנס. הנוהג הזה נמשך?
"יש לנו נוהל של עבודה מול עובדי מדינה, ובהם שופטים, שלפיו אנחנו משלמים להם טיסות הלוך חזור ולינה של לילה אחד. אין אחד שקיבל הטבה מעבר לכך. צריך לזכור שהם יורדים לכנס מתוקף תפקידם והם משתתפים בפאנלים, ולכן אני צריך לדאוג להם".

כלומר, אתם מממנים טיסה ולילה במלון לכלל השופטים.
"יש כמה שופטים שהתעקשו לשלם מכיסם".

מי, למשל? 
"נשיאת העליון אסתר חיות התעקשה לשלם מכיסה".

גם השנה הפאנלים המקצועיים עמוסים במשתתפים. בחלק מהפאנלים יש תשעה או עשרה משתתפים שלכל אחד יש חמש דקות לדבר. השתתפות כזו היא לא סוג של הטבה?
"יש הרבה אנשים חשובים שאתה רוצה לשמוע את עמדתם. הקפדנו, ככל שאנחנו יכולים, על שילוב של עורכי דין מכל המגזרים. אין פאנל שאין בו, למשל, איש מקצוע מהחברה הערבית או נשים כמובן.

"עברנו שינוי משמעותי בשנתיים וארבעה חודשים האחרונים (מאז חימי מונה לראש הלשכה, ח' מ'). אם בכנס הראשון שלי היינו צריכים לתור אחרי אנשים שיופיעו בכנס, אז היום כל שועי עולם המשפט שמחו להגיע. זה הכנס הכי גדול שהיה. 1,500 כרטיסים נמכרו דרך הלשכה ועוד מאות בשוק הפרטי. אני מקבל פידבקים גם מהציבור הרחב וגם מעורכי הדין שמבינים שהלשכה היא היום מקצועית, סולידית ונמצאת במקום אחר".

יש ביקורת לא מעטה על האופן שבו מתנהלת החברה הכלכלית של הלשכה.
"קיבלתי את החברה הכלכלית במצב קטטוני עם תביעות של עשרות מיליוני שקלים. עשינו שינויים מרחיקי לכת והיום מצב החברה הרבה יותר טוב. אם כי עוד עבודה רבה לפנינו".

חימי מתייחס גם לביקורת מסוג אחר שהופנתה כלפי הלשכה, מצד המתמחים במשפטים. אלו מהם שכשלו בבחינות ההסמכה האחרונות של הלשכה הפעילו לחצים קשים ודרשו לקבל פקטור. "מאוגוסט 2020 ועד סוף השנה הפגינו מול הבית שלי יום יום עשרות אנשים עם מגאפון ושלטים בגיבוי של פוליטיקאים שונים", מספר חימי.

"הייתי נכנס הביתה בחסות המשטרה. לא היה שכן שלא התקשר אליי שהם מפריעים לו לישון. אמרתי לשכנים: 'אתם מדברים עם הקורבן'. התעקשתי שזו החלטה שמסורה אך ורק לוועדה הבוחנת שהיא מקצועית ועמדה בפרץ. מתן פקטור לנבחנים זה הרס מקצוע עריכת הדין".

לא איש פוליטי

בכלל, לדברי חימי, הוא נזהר מאוד מלעשות שימוש לרעה בכוחו ומעמדו. "כשנבחרתי ליו"ר הלשכה, התחלתי לקבל טלפונים מכל מיני מנהלים של חברות, מנהלים של מלונות, של חברות ביטוח שרצו להיפגש איתי, אמרתי לכולם: 'יש מנכ"ל ללשכה, תיפגשו איתו'. אין לי מה להיפגש איתכם בעניינים האלה. יש פה סדר".

אתה נעזר בניסיונו של אפי נוה?
"אני כבר חודשים ארוכים לא בקשר עם נוה".

למה?
"כי אני מאמין באמונה שלמה שכשאני שאסיים את הקדנציה שלי כראש הלשכה, לא אעסוק בענייני הלשכה יותר".

במילים אחרות, אתה אומר שנוה בוחש לך בנעשה בלשכה?
"אני עסוק בבניית הדרך שלי ובהובלת הלשכה. אף אחד לא יפריע לי ולא ישבש את דעתי ולא יכוון את דעתי. יש לי השקפת עולם ברורה, ושלטון החוק ומערכת המשפט יקרים ללבי, משום שהם הבסיס לדמוקרטיה הישראלית".

מה דעתך על הפרסום שלאחרונה תיווך נוה בין שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד לראש הממשלה בנימין נתניהו?
"קראתי על זה בעיתון. לי יש אפס מגעים עם פוליטיקאים. אני לא איש פוליטי. התפקיד שלי לעמוד בראש איגוד מקצועי שמטרותיו ברורות".

מה דעתך על סגירת התיק של נוה?
"בכובעי כסנגור פלילי, כל מי שתיקו נסגר אחרי שהציג טענות משפטיות הולמות, אני שמח בשבילו. זה מלמד שהמערכת עובדת ושומעת טיעונים ואני שמח על כך. בכובע הציבורי שלי כראש לשכה אני ממליץ לאזרחי ישראל לקרוא את חוות-הדעת הציבורית של המשנה לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר (חימי מכוון לכך שלמברגר אמנם סגר את התיק נגד נוה, אך כתב כי מהחקירה עלו 'ממצאים עובדתיים קשים, העולים לכאורה כדי מעשים פליליים', ולכך שנוה לא הועמד לדין בגין הפרת אמונים בשל העובדה שהראיות נגדו הושגו בדרך פלילית, ח' מ')".

בין נתניהו לגנץ

הראיון עם חימי נערך במשרדי הלשכה ברחוב דניאל פריש בתל אביב והוא מגיע אליו הישר מפגישה עם שר המשפטים, בני גנץ. כאשר חימי נשאל איך עברה הפגישה, הוא אומר: "גנץ הפתיע אותי בסדרי העדיפויות שלו ואיך שהוא רואה את בעיות המדינה. הוא חושב שצריך קודם כל להשקיע בחינוך בתשתיות לאומיות, ובהגנה על שלטון החוק ורק אחר כך בענייני הביטחון. גנץ הוא איש הגון ורציני. אנחנו גם מכירים כבר הרבה שנים. היינו ביחד בקורס קצינים. אני גולנצ'יק והוא צנחן".

בכלל, חימי וגנץ הם שותפים לעמדות בנוגע לשמירה על שלטון החוק. בדומה לגנץ, גם חימי רואה את עצמו כמגן מערכת המשפט, בג"ץ, היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, מפני המתקפות החריפות שהיא סופגת לאחרונה, בין היתר על רקע משפטו הפלילי של ראש הממשלה נתניהו, שבו הוא מואשם בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

איך אתה מגיב לטענות של ראש הממשלה ומקורביו שהפרקליטות והיועמ"ש תפרו לו את התיק הפלילי בניסיון להפילו מהשלטון?
כל אורגן בממשלת ישראל, שר או ראש ממשלה, שמדבר על תפירת תיקים או על 'פרקליטות בתוך פרקליטות' (ציטוט של השר אמיר אוחנה, ח' מ'), שתוקף את היועמ"ש ומחליש את משטרת ישראל ומדבר על חקירות מגמתיות - צריך להתפטר מתפקידו. אחרי שיתפטר, שיבקר כמה שהוא רוצה. שר או ראש ממשלה בממשלת ישראל לא יכול להלך אימים באופן הזה על שום בעל תפקיד ציבורי בעולם המשפט".

עובדה שהם יכולים.
"לא יעלה על הדעת מה שקורה פה. השלב הבא הוא שמשה זויכמיר לא יקיים פסק דין של בית משפט, ושמחר שופט ישלח מישהו למאסר והוא לא יקיים את פסק הדין, כי יש מי שטוען שמערכת המשפט תופרת תיקים".

כמי שמסתובב בבתי המשפט ומייצג לקוחות, אתה מרגיש שהמתקפות על המערכת מחלחלות לשטח?
"בהחלט. יש לי הרבה מכרים חברים דעתנים שפתאום אני מתחיל לשמוע מהם קולות של 'הפרקליטות תופרת תיקים' ו'המשטרה מגמתית'. אנשים איבדו את הלך המחשבה הנקי שלהם. את האמונה שלהם במערכת המשפט".

האיפוק של בג"ץ

בשבוע שעבר קבעו שישה שופטי בג"ץ נגד דעתם החולקת של שלושה שופטים אחרים כי תיקון לחוק יסוד שערכה הכנסת במטרה לעגן חריגה של 11 מיליארד שקל מהתקציב ההמשכי לצרכיה של הממשלה (אימוץ "פשרת האוזר") - הוא בטל. הנשיאה חיות כתבה כי חברי הכנסת הפכו במקרה הזה את חוקי היסוד ל"כלי משחק" ועשו שימוש לרעה בכובעם כרשות מכוננת.

הייתה זו הפעם הראשונה שבה בג"ץ הפעיל באופן הזה ביקורת שיפוטית על תיקון של חוק יסוד שערכה הכנסת. ההחלטה התקבלה בקיתונות של ביקורת ובוז מצד ח"כים ושרים מהימין. יו"ר הכנסת, יריב לוין (הליכוד), למשל אמר כי "החלטת בג"ץ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת". לדבריו, "אנו עדים לאירוע מטורף, כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית".

חימי יוצא להגנת בג"ץ ומציג גישה שהיא הפוכה ב-180 מעלות לזו של ח"כ לוין. "בעיניי, בג"ץ נהג פה באיפוק גדול. אם הייתי שופט הייתי נוהג בצורה יותר דרסטית. הפוליטיקאים התנהגו כאן כמו ילדים קטנים, ולשופטים לא הייתה ברירה אלא להיות 'הגננת'.

"מה שהציבור לא מבין זה שמה שעשו כאן השופטים זה להגן על הכסף שלנו, של כולנו. הפוליטיקאים ביקשו תוספת תקציב של 11 מיליארד שקל. שופטים בג"ץ שאלו אותם לשם מה התוספת, והסתבר ש-5 מיליארד נועדו למלחמה בקורונה אבל 6 מיליארד היו כספים קואליציוניים. האזרחים שמבקרים את בג"ץ לא מבינים שהשופטים מגנים עלינו. התבטאויות כמו של ח"כ לוין הן חמורות בעיניי".

הכסף לא חזר לציבור.
"נכון אבל הפוליטיקאים קיבלו מבג"ץ מסר שהם לא יוכלו לעשות שטיקים וטריקים כאלה בהמשך. אנחנו מדינה שכבר שנתיים אין לה תקציב, והפוליטיקאים מבקרים את השופטים? תבקרו קודם כל את עצמכם! הם מורחים אותנו כבר שנתיים. מה הם מצפים שבית המשפט העליון יעשה?

"מה שגורם לי לדאגה זו דווקא דעת המיעוט של השופטים נעם סולברג, דוד מינץ, ויוסף אלרון, שאמרו שלא צריך להתערב כי זה נפיץ. אני מצפה מהשופטים שלא יפחדו. מה זה 'נפיץ?' מחר הם יפגשו נאשם בעל כוח פוליטי ואהדה בציבור, אז הם יזכו אותו כי זה נפיץ? אני לא מקבל את הטיעון הזה".

עושה רושם שאתה הרבה יותר נחרץ מאשר בעבר בהגנה שלך על מערכת המשפט.
"ברגע שעו"ד מוחמד נעאמנה נבחר לאחד משני נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים עלתה הצעה של ח"כ לשעבר אסנת מארק (ליכוד) לסגור את הלשכה. מארק וחבריה שרצו לסגור את הלשכה, לא מבינים שהלשכה לא כפופה לכנסת או לממשלה. תפקידנו לבקר אותם.

אתה מודאג?
"אנחנו רואים באותיות ענק שהמדינה בכאוס מוחלט, והיא חייבת להתעשת. אם נמשיך באופן שבו המדינה מתנהלת בשנתיים האחרונות נגיע לעברי פי פחת בכל התחומים. אנחנו על הקו האדום.

"שילמנו מחיר כבד כחברה בזה שהחלשנו את המשטרה. על כך שמאז שהקדנציה של רוני אלשיך הסתיימה לא היה מפכ"ל, העובדה שאין פרקליט מדינה קבוע הרבה מאוד חודשים זה דבר שלא יעשה. העובדה שלא היה שר משפטים במשך חודש וחצי והניסיון להקפיא את כל המינויים במערכת השפיטה. כן, זה מאוד מדאיג".

חימי מבהיר כי "תפיסת העולם שלי היא דמוקרטיה ושלטון החוק. הפוליטיקאים תופסים את העצמאות של לשכת עורכי הדין כדבר מדאיג, כי הם רוצים שכל מה שזז במדינה יהיה בשליטתם. בי הם לא יכולים לשלוט. בסופו של יום, האדם היחידי שיכול להגן על שלטון החוק באופן עצמאי וללא תלות זה יו"ר לשכת עורכי הדין".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואפי נוה מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

*** גילוי מלא: כתבי גלובס משתתפים בכנס לשכת עורכי הדין במימון מלא של העיתון. 

"הלשכה היא מודל לחיים משותפים בין יהודים לערבים"

על רקע המהומות ומעשי האלימות שהתרחשו בין ערבים ליהודים בערים המעורבות בשבועות האחרונים, אומר ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי כי "הלשכה היא מודל לחיים משותפים בין ערבים ליהודים".

לדבריו, "מתוך 44 חברי מועצה ארצית של הלשכה יש תשעה חברים בני החברה הערבית. יש לנו ראש מחוז ערבי, עו"ד מוחמד נעאמנה, שהוא גם נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים; יו"ר ועדת ההתמחות בלשכה שזה תפקיד מאוד חשוב, הוא עו"ד וואיל חלאילה, תושב סכנין; בכל ועדה מקצועית בלשכה יש עורכי דין בני החברה הערבית.

"אין יישוב ערבי ברחבי ישראל שאנחנו לא מגיעים אליו בהשתלמויות והכשרות. במוצאי שבת הייתי בכינוס בעיר טייבה של עורכי דין ערבים ויהודים. ישבנו שם עשרות של עורכי דין ואנחנו חברים".

אתה מגן בתקיפות על בג"ץ, קורא לערבים חברים. בסוף יגידו עליך שאתה "סמולני".
"אני בן קריית שמונה וגדלתי שם בתקופה הביטחונית הסוערת ביותר שהעיר ידעה, שלושה בני משפחה שלי נרצחו בטבח בעיר, גיסתי נפצעה קשה מקטיושה. שירתי כקצין בגולני. אף אחד לא יכול לא יכול ללמד אותי מה זה ביטחון ומה זו מדינת ישראל".

עו"ד אבי חימי - תעודת זהות

אישי: בן 62, מתגורר בראש העין. נשוי לחנה חימי, ד"ר לקרימינולוגיה, מרצה ועובדת סוציאלית, ולהם שתי בנות 

מקצועי: בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב. לאחר הסמכתו פתח משרד עצמאי והתמקד בתחום המשפט הפלילי. בפברואר 2019, בעקבות הסתבכותו הפלילית של ראש הלשכה הקודם אפי נוה, נבחר על-ידי האחרון לראש הלשכה הזמני ● ביוני 2019 גבר על עו"ד ציון אמיר ונבחר ליו"ר קבוע

עוד משהו: בין הלקוחות המוכרים שייצג, העבריין שלום דומרני, השר לשעבר מש"ס שלמה בניזרי וראש עיריית קריית מלאכי לשעבר, מוטי מלכה