הגוש הגדול | ניתוח

קרקע ב־3.3 מיליון שקל בת"א: העסקה של שבירו כמשל לטירוף בשוק הנדל"ן

הליך ההתמחרות שנסגר בסוף השבוע על מגרש בגוש הגדול בתל אביב נראה כמי ששבר את כל השיאים • שותפות של רמי שבירו וחן ואיתי גינדי זכתה בקרקע של 4.7 דונם, עליה קיימות זכויות ל-92 דירות ושטחי מסחר, לאחר שהציעה 469 מיליון שקל

מגרש שרכש שבירו, רחובות אינשטיין - יובל נאמן- אייזיק שטרן , הגוש הגדול תל אביב / צילום: איל יצהר
מגרש שרכש שבירו, רחובות אינשטיין - יובל נאמן- אייזיק שטרן , הגוש הגדול תל אביב / צילום: איל יצהר

מחירי הדירות אמנם עולים, אך הליך ההתמחרות שנסגר בסוף השבוע על מגרש בגוש הגדול בתל אביב נראה כמי ששבר את כל השיאים. שותפות של רמי שבירו וחן ואיתי גינדי זכתה בקרקע של 4.7 דונם, עליה קיימות זכויות ל-92 דירות ושטחי מסחר שניתנים להמרה ליחידות דיור, לאחר שהציעה 469 מיליון שקל (כולל מע"מ). הסכום משקף מחיר של כ-55 אלף שקל למ"ר - עלייה של כמעט 40% במחירי הדירות בגוש הגדול.

זכויות הבנייה במגרש הן לשני מבנים בני תשע קומות מעל לשתי קומות מסחר בשטח של 2,550 מ"ר. כאמור, חלק משטחי המסחר ניתנים להמרה למגורים, כך שניתן להקים כ-110 יחידות דיור. מכיוון שהשטח היה מרובה בעלים ("מושע"), מונה לו כונס נכסים לצורך הליך פירוק שיתוף במקרקעין - ד"ר שלמה נס ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, גרוס ושות'.

בהתמחרות השתתפו שש חברות והשומה, שערך עבור הכונס השמאי משה ספיר, הגיעה ל-286 מיליון שקל. ואכן, זה היה פחות או יותר סכום ההצעות הראשונות. את הכלים שברה הצעה פתאומית שהגיעה באיחור, מחברת "גשם החזקות" - כ-330 מיליון שקל. ההצעה נפסלה, אך נס הקפיץ את מחיר הפתיחה ל-333.45 מיליון שקל.

רוב המתמודדים נשרו סביב 360 מיליון שקל ואחד מהם מסר לגלובס, כי לא ראה שום היתכנות למחיר גבוה יותר. אך מספר חברות משכו את ההצעות מעלה עד ששותפות שבירו־גינדי זכתה במחיר שגבוה ב-64% מהערכת השמאי וב-41% מהמחיר ההתחלתי.

אולי הפתרון נעוץ בעסקה קודמת שבה לפני כשלושה חודשים רכשה השותפות מחצית מזכויות הבעלות של מגרש בן 5.3 דונם ברחוב אינשטיין, מגזית גלוב תמורת 215 מיליון שקל. במגרש הזה ניתן להקים 212 יחידות דיור ו-8,000 מ"ר מסחר. העסקה משקפת מחירים נמוכים יותר, אם כי הדירות קטנות יותר: 80 מ"ר בממוצע לעומת 120 מ"ר בעסקה הנוכחית.

הזוכים אינם שוטחים את חישוביהם, אך ההערכות הן כי למחיר יש שלוש סיבות אפשריות: אופטימיות גדולה לגבי מחירי הדירות בגוש הגדול בעתיד; חיבור בין שני המגרשים, שיוכל להניב גם גידול בזכויות בנייה; או שילוב של שתי הסיבות הראשונות.

גילוי מלא: עדנה בר און, מבעלות השליטה בגלובס, היא בעלת זכויות זניחות יחסית בקרקע