גם דוחות חיוביים לא הספיקו לקבוצת דלק כדי להיפטר מהערת "עסק חי"

הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה מדווחת על רווח של 279 מיליון שקל, בהשוואה להפסד עצום של 2.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד • מניית דלק זינקה ב-70% מתחילת השנה

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: יונתן בלום
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: יונתן בלום

הערת העסק החי שסוחבת על גבה קבוצת דלק  מאז הדוחות הכספיים לסיכום 2020, נותרה על כנה גם בדוחות הכספיים לסיכום הרבעון הראשון של 2021. מוקדם יותר השנה החליטה החברה להחליף את פירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג (EY), ששירתה אותה במשך שנים רבות, בפירמה המתחרה דלויט, אולם גם מהלך זה לא הביא לפי שעה להסרת האזהרה בדוחות אודות ספקות המשמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי.

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, סיימה את הרבעון הראשון של 2021 עם רווח נקי  של 279 מיליון שקל לאחר שברבעון המקביל אשתקד ובשנת 2020 כולה רשמה הפסדי עתק של 2.77 מיליארד שקל ו-1.82 מיליארד שקל, בהתאמה, בעקבות הפרשת ענק  לירידת ערך בחברה הבת איתקה.

עיקר פעילויותיה של הקבוצה מרוכזים כיום בשתי החזקות עיקריות: הראשונה היא פעילות חיפושי והפקת נפט וגז בישראל, שמרוכזת בשותפות הבת דלק קידוחים, ואילו השניה היא פעילות חיפושי והפקת נפט וגז בים הצפוני, שמרוכזת באיתקה.

הקבוצה מחזיקה כיום בכ-55% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, שהניבה לה רווח נקי של 166 מיליון שקל ברבעון הראשון. בנוסף מחזיקה קבוצת דלק ב-100% ממניות איתקה ופעילות זו הניבה רווח נקי של 141 מיליון שקל ברבעון הראשון.

דלק קידוחים מקדמת כיום מהלך להפיכתה משותפות ישראלית לחברה בריטית, שמניותיה יונפקו בבורסת לונדון וייסחרו גם בת"א. גם איתקה בוחנת מהלכים שונים לקראת הפיכתה לחברה ציבורית שמניותיה ייסחרו בלונדון ובת"א.

איתקה תרמה ברבעון הראשון הכנסות של 345 מיליון דולר ותזרים מפעילות שוטפת של 221 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל אשתקד, כאשר תרומת עליית מחירי הנפט והגז הטבעי קוזזה ע"י ירידה בכמות ההפקה וע"י ירידה ברווח בגין עסקאות הגנה, כתוצאה מעליית מחירי האנרגיה. התפוקה היומית הממוצעת ברבעון עמדה על 65 אלף שווה ערך חביות נפט (BOE), בהתאם לתחזיות.

 
  

האתגר הגדול: עמידה בהתחייבויות

נכון לסוף מרץ 2021 עמד ההון עצמי של הקבוצה על 2.43 מיליארד שקל, המשקף עלייה של 17% בהשוואה להון העצמי בסוף 2020. עם זאת, האתגרים הגדולים של החברה בשנתיים הקרובות יחייבו אותה להמשיך לפעול למימוש נכסים ולמחזור חובות, לצורך עמידה בהתחייבויותיה.

לקבוצת דלק היה בסוף חוב של 5.05 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, לצד הלוואות מבנקים ומגופים פיננסיים אחרים בהיקף של 296 מיליון שקל. מנגד, היו בידי החברה במועד זה מזומנים ופיקדונות חופשיים בשווי של 84 מיליון שקל בלבד, וכן פיקדונות מוגבלים וני"ע מוגבלים בשווי של 200 מיליון שקל.

מתחילת אפריל ועד סוף 2021 נדרשת קבוצת דלק לפרוע תשלומי חוב (קרן וריבית) של 851 מיליון שקל, לפרוע תשלומים נוספים של 133 מיליון שקל, ואף להפקיד בידי נאמן האג"ח שלה סכום של 1.53 מיליארד שקל עבור תשלומי האג"ח של הרבעון הראשון של 2022. את סכומי העתק הללו היא מתכננת לשרת עד סוף 2021 באמצעות תקבולים מדיבידנדים, מימושי נכסים ומחזורי חוב בהיקף כולל של 2.71 מיליארד שקל.

תוכנית זו מבוססת ברובה על שני מהלכים הקשורים בחברה הבת איתקה. הראשון מביניהם כולל חלוקות דיבידנדים חזויות מאיתקה (או פירעון הלוואות בעלים) בהיקף של כ-1  מיליארד שקל (315 מיליון דולר), ואילו השני כולל מהלך הוני באיתקה שיניב לקבוצת דלק עוד 962 מיליון שקל (300 מיליון דולר) .

מהלך הוני שכזה, אמור לכלול מכירת מניות של איתקה לשותפים פרטיים או במסגרת הנפקה לציבור, או לחילופין מהלך להחלפת אג"ח ב' של קבוצת דלק במניות איתקה (או שילוב של מהלכים אלו יחדיו). בנוסף, מתכננת קבוצת דלק להשלים מכירת קרקע בעכו ב-190 מיליון שקל, לגייס הון נוסף בהיקף של 147 מיליון שקל ולצאת בהנפקת סדרה חדשה של אג"ח בהיקף של 510 מיליון שקל, שתובטח בשעבוד על יחידות השתתפות חופשיות של דלק קידוחים.

קבוצת דלק נסחרת כיום בשווי של כ-3 מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה זינקה בכ-70% מתחילת השנה וביותר מ-200% מהשפל במרץ 2020. עם זאת, מדובר במחיר הנמוך בכ-70% משוייה טרם פרוץ משבר הקורונה.

לדברי עידן וולס, מנכ"ל החברה, "תוצאות הרבעון הראשון מצביעות על ביצועים חזקים של פעילויות הליבה שלנו בתחום האנרגיה בארץ ובים הצפוני. במקביל, אנו ממשיכים לפעול לחיזוק הנזילות וההון. במסגרת זו אישרו מחזיקי האג"ח את התיקון לשטר החוב המעודכן שמאפשר דחיית מועד בחינת קובננט הדירוג במספר פעימות, בתמורה לשורה של צעדים נוספים שניישם כדי להמשיך ולשפר את המיצוב הפיננסי של הקבוצה".