הלקוחות כבר לא ממהרים לעבור ומתי יגיע הדור חמישי: 4 תובנות מדוחות חברות הסלולר

חברות הסלולר ממשיכות לדשדש עם רווח נקי של כמה מיליוני שקלים בודדים בכל רבעון, מה שמעיד כי היכולת שלהן להאיץ השקעות הולכת ויורדת • אולם אם מסתכלים על משתנים אחרים שמתחבאים בדוחות, אפשר להיות טיפה אופטימיים

אבי גבאי, רן גוראון ואוסנת רונן / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי
אבי גבאי, רן גוראון ואוסנת רונן / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי

הרבעון הראשון של 2021 הוא הזדמנות לנסות ולנחש כיצד תיראה השנה הקרובה בשוק הסלולר. אם לשפוט לפי התוצאות של שלוש חברות הסלולר הגדולות, לכאורה אין שינויים גדולים בתעשייה. אומנם יש שיפור מסוים בהכנסות מציוד קצה בגלל השקת אייפון 12 וגלקסי 21, שעזרה לכל המפעילים להראות גידול בהכנסות, אבל נראה כי החברות ממשיכות לדשדש עם רווח נקי של כמה מיליוני שקלים בודדים בכל רבעון, מה שמעיד כי גם היכולת שלהן להאיץ השקעות הולכת ויורדת.

אולם אם מסתכלים על משתנים אחרים שמתחבאים בדוחות, אפשר להיות טיפה אופטימיים. הכוונה היא בעיקר להיקף הניודים בשוק שנראה שנמצא בירידה, בין היתר בעקבות ההיחלשות של אקספון שחדלה במסע הגיוס המסיבי להשגת נתח שוק. ככל הנראה גם היציאה מהקורונה מפיחה אצל המפעילים אופטימיות על רקע הקיץ שיביא הכנסות מנדידה לחו"ל. 

תוצאות הרבעון - מה הן מעידות? 

ההשוואה בין חברות הסלולר נעשית בשנים האחרונות מאוד קשה ומורכבת וכמעט בלתי אפשרית. פרטנר וסלקום הפכו לקבוצות תקשורת שפורסות סיבים ונכנסו לתחום הטלוויזיה, ואילו פלאפון נשארה חברה שעוסקת רק בסלולר נטו. לכן, הרווח הנקי בהשוואה בין החברות הוא בעייתי. פלאפון היא חלק מקבוצת בזק, ולכן אין לה הוצאות מימון (כי המימון יושב בחברת-האם), ולכן עוד יותר קשה להשוות בין החברות.

מנגד, לפרטנר יש הסכם איחוד רשתות עם הוט מובייל שמביא לחיסכון אדיר לשתי החברות, אך לסלקום ולפלאפון אין רשת משותפת, והתוצאה היא שכל ניסיון להשוואה אמיתית בין החברות הופך לכמעט בלתי רלוונטי.

1. הניודים בירידה

הנתונים מראים כי בהשוואה לשנה שעברה באותה תקופה, היקף הניודים נחלש וירד ומ-8,000 ניודים ביום לאזור ה-6,000 ניודים. זו אומנם לא דרמה, ויש עליות וירידות, אבל בסופו של דבר הניודים הנחלשים מעידים כי החברות מתמקדות בלנסות ולשמר לקוחות איכותיים, במקום לגייס מנויים שבתעשייה מוגדרים כלקוחות שהדבר היחידי שמעסיק אותם זה 5 שקלים לכאן או לשם.

2. המיזוג של סלקום וגולן טלקום עובד

הסעיפים האובייקטיביים (יחסית) בדוחות שניתנים להשוואה בין החברות מראים בעיקר את ההשפעה של עסקת הרכישה של גולן טלקום על-ידי סלקום. החברה הולכת ומוטמעת היטב בסלקום, והתוצאות משתקפות בגידול בהכנסות משירותים במגזר הנייד, שהסתכמו ב-457 מיליון שקל, לעומת 413 מיליון שקל בפרטנר ו-392 מיליון שקל בפלאפון.

מעניין לראות שבהכנסות מציוד קצה כל החברות אומנם גדלו, אבל בסלקום הגידול היה הרבה יותר גדול, ככל הנראה על רקע העבודה שעושה רשת דינמיקה, וכל תחום המכירות בסלקום שעבר שינוי דרמטי בעקבות הפסקת המכירות של ציוד לא רלוונטי ומוצרי לואו קוסט.

דווקא פרטנר, שנחשבה לחברה שמכרה הכי הרבה אייפונים בעבר, נחלשת יחסית למתחרותיה שעקפו אותה הרבעון באופן ניכר. לצורך ההשוואה, סלקום מכרה ציוד קצה ב-240 מיליון שקל, בעוד פלאפון מכרה ב-178 מיליון שקל, ופרטנר עם 168 מיליון שקל בלבד.

אגב, בכל השנה האחרונה פרטנר הייתה מאחורי המתחרות בציוד קצה. ייתכן כי הדבר מעיד על הפוקוס של החברה בטלוויזיה ובתחום הסיבים האופטיים על חשבון הסלולר. זו ללא ספק תהיה אחת המטרות המרכזיות של אבי צבי, המנכ"ל החדש של פרטנר - לשפר את המכירות בציוד קצה ובכלל לבחון מחדש את שיווי-המשקל בין הפעילויות בקבוצה.

אם רוצים לבחון את רווחיות המגזר הנייד אצל החברות במונחי EBITDA (רווח תפעולי תזרימי), ניתן לראות שהרכישה של גולן הקפיצה את הרווחיות של סלקום במגזר הנייד. החל מהרבעון השלישי בשנה שעברה, שבו סלקום איחדה חלקית את הדוחות של גולן, רואים שסלקום קפצה מ-EBITDA של 114 מיליון שקל ל-155 מיליון שקל ברבעון הקודם ו-161 מיליון שקל ברבעון האחרון. פרטנר סיימה את הרבעון האחרון עם 143 מיליון שקל EBITDA של המגזר הסלולרי, ופלאפון 139 מיליון שקל.

3. הדור החמישי יגיע, מתישהו

האופטימיות הזהירה סביב הרבעון הראשון מעידה כי חברות הסלולר אולי מגלות סימני התאוששות, אבל השאלה הגדולה היא האם אחת החברות תפרוץ קדימה ותעשה מהלכים לשבור את אווירת הנכאים בשוק הסלולרי, או שכל אחת מהחברות תמשיך לפזול לצדדים כדי לוודא שאף אחת לא משתגעת.

המציאות בשוק הסלולר המקומי כל-כך עגומה, שמבקרים חיצוניים שמגיעים לשיחות עם החברות נתקלים במנהלים שכל העיסוק שלהם הוא איך לחסוך כסף. אף חברה לא מנסה לעשות מהלך לשנות את שיווי-המשקל שיש בשוק, וזה בעייתי מאוד. הדבר בולט במיוחד על רקע הדור החמישי בסלולר, שבישראל ההטמעה שלו ממש אטית, ונדמה שלעתים היא קשה למפעילים כמו ספחת.

הרי בסוף ההשקעות בדור החמישי יגיעו. גם אם מדובר בעוד 2-3 שנים, הרי בסוף מפעילים יצטרכו לפרוס דור חמישי והרבה. איך זה שאף מפעיל לא רוצה להקדים השקעות ולהאיץ פריסה? 

בארה"ב, שנחשבת למובילה מאוד בדור החמישי בסלולר, הפריסה של הדור החמישי מושפעת גם ממה שתעשה אפל. במידה רבה, ואולי מבלי שמישהו התכוון לכך, היא הופכת להיות סוג של ברומטר של הדור החמישי.

בתקשורת בארה"ב מעריכים כי אפל הולכת לעשות קפיצה גדולה בכל מה שקשור לעולמות המציאות הרבודה (Augmented Reality). ההערכות הן שמדובר במשקפיים ייעודיות (AR). האם הן יפעלו רק בדור חמישי? איש אינו יודע, אבל בטוח שאם אפל תחשוב כך, המפעילים יתיישרו, ובכל מקרה הדבר יאיץ את הפריסה, כי שיהוי נמוך הופך להיות אלמנט קריטי ברשת, ואותו ניתן לספק רק בדור החמישי.

די ברור שאם אפל תשיק את המוצר בדור החמישי, וגם אם לא רק בדור החמישי, אין מה להשוות מבחינת הביצועים שאפשר יהיה להפיק מהתקנים תומכים. זה כמובן נוגע לשאלות על מבנה הרשתות ובעיקר על תחום ה-מחשוב קצה (Edge Computing), שהוא אחד התחומים הכי חשובים בעולם התקשורת בשנים האחרונות וקשור קשר מובהק לרשתות הדור החמישי, בשל הצורך "לקרב" את האפליקציות למשתמשים כדי שיפעלו באופן יותר אפקטיבי ויעיל.

בשורה התחתונה, גם אם מרגישים שישנה אופטימיות זהירה אצל המפעילים, זה עדיין לא זה. המפעילים בישראל מוכרים מכשירים שתומכים בדור החמישי, אך הם רחוקים מאוד מההשקעות הנדרשות כדי להפוך את הרשתות לחדשניות ומודרניות. הרבה תלוי גם במשרד התקשורת ומה תהיה עמדתו לגבי מיזוגים בענף, ובמקרה שהוא לא מתיר מיזוגים בין מפעילים, האם יתיר רשתות משותפות גם בין סלקום לפלאפון.

4. הטלוויזיה תחכה, בינתיים

בעוד שסלקום משתפרת מאוד בתחום הסלולר, כאמור בגלל רכישת גולן ובגלל השיפור בהכנסות מציוד קצה, הרי שבתחום הקווי נדמה כי סלקום ופרטנר משתפרות כל אחת בדרכה. שתי החברות הוסיפו 2,000 מנויי טלוויזיה הרבעון. סלקום הוסיפה 13 אלף מנויי פייבר, ופרטנר הוסיפה 16 אלף.

קשה לדעת מכאן ואילך מה יעשו שתי החברות בתחום הטלוויזיה. נדמה כי סלקום מעדיפה להתרכז יותר ויותר בתחום הסלולר ובתחום הנייח ופחות בטלוויזיה, בעוד בפרטנר ממשיכים לג'נגל עם כל הכדורים באוויר במקביל - גם טלוויזיה וגם סיבים.

תחום הסלולר בפרטנר ללא ספק יידרש לקבל מיקוד תחת המנכ"ל החדש אבי צבי, לאור העובדה שניכר כי פרטנר פשוט מאוהבת בתחומים החדשים, ומטבע הדברים אהבות ישנות זוכות לפחות תשומת-לב.