הסתה | דעה

התקשורת מזדעקת רק כאשר ההסתה מגיעה מימין

אנחנו מימין כבר רגילים לזכוכית המגדלת תחתיה אנו נבחנים. ויודעים מה? זה בסדר גמור • אבל מוסר כפול הוא רעה חולה, וכאשר הוא מגיע מכיוונם של אלה שאחראים לתווך לעם ולסכם עבורו את המתרחש, זה חמור אף יותר

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: שלומי יוסף
נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: שלומי יוסף

הרשו לי לפתוח דווקא במובן מאליו:

הסתה היא דבר איום. מעבר לעובדה שעלולות להיות לה השלכות חמורות, אמיתיות, בעולם הגשמי - יש לה משמעויות מרחיקות לכת בממד הנפשי, באופן בו היא משפיעה לא רק על המאוים אלא גם על המאיימים. יש להוקיע אותה, ולא משנה מי משמיע אותה ולאיזה צד במפה הפוליטית הוא משתייך. זהו מפלטם של אנשים אלימים שלא מסוגלים - או לא רוצים - לבטא את עצמם בדרכים אחרות.

אלא שכאן לא מגיעה המילה "אבל".

בימים האחרונים, בעיקר ב-24 השעות האחרונות, דומה שהתקשורת עוסקת בנושא לא מעט. עבור מי מאיתנו המקווים כי אולי חלק ממפגיני בלפור - שאחזו בשלטים איומים וקראו קריאות שהשומע אותן תצילנה אזניו - סוף-סוף נעצרו או הועמדו לדין, נכונה אכזבה. חברינו בערוצים השונים נרעשים דווקא מדבר מה אחר, או אם להיות מדויקים: מהאבטחה שתוגברה סביב נפתלי בנט ואיילת שקד - שני הפוליטיקאים המדוברים ביותר בימים אלה, על רקע חבירתם לממשלה שאספה מן היקב ומן הגורן כדי לדאוג שבנימין נתניהו לא ישוב לבלפור.

הגדילו לעשות אנשי חדשות 12, אשר ליוו את אחת ממהדורות החדשות שלהם ביום שני בכיתוב: "עצרו את ההסתה! בימים האחרונים המילה "בוגד" חזרה ללקסיקון".

שפשפתי את עיניי כלא מאמינה.

הייתכן?

הייתכן שחודשים ארוכים של הפגנות "הדגלים השחורים" וחבריהם בשורה של מוקדים ברחבי ישראל שסוקרו בצורה כמעט אובססיבית, לא הניבו אפילו פריים אחד חשוד? הייתכן שאף צלם, כתב, עיתונאי או פרשן לא נחשף לדברים איומים שנאמרו ונכתבו על נתניהו ובני משפחתו?

למען הסר ספק:

אותם אנשי שמאל שקראו קריאות וכתבו דברים בלתי נסלחים הם מתי מעט. עבורי, הם לא מייצגים את השמאל הציוני אוהב העם והארץ, כלפיו אין לי שמץ של טרוניה.

אבל הם קיימים. והם רעשנים. והם נוכחים.

ומשום מה, הזעקות שלהם ממשיכות להדהד בחלל האוויר בלי שמישהו באולפנים יטרח להבליט אותן. גוגל קצר, ותמצאו את הדברים האיומים גם אתם. אני ממליצה בחום דווקא להימנע אם שלוותכם חשובה לכם.

עכשיו נזכרתם שהמילה "בוגד" חזרה ללקסיקון? עכשיו אתם תופרים סביבה דיווחים? עכשיו אתם נזכרים להזדעזע? לצקצק בלשון ולנוד בראשכם בתוכחה?

אנחנו מימין כבר רגילים לזכוכית המגדלת תחתיה אנו נבחנים. ויודעים מה? זה בסדר גמור. אינני מצרה על כך, לבחינה מדוקדקת של מעשיך יש יתרונות, ואינני רוצה במחנה שלי בני אדם המקדמים אלימות, כאלה שנוקטים בשיח ירוד וכאלו המגבירים פילוג. אם אפשר להאיר עליהם עם זרקור - כך יהיה.

אבל מוסר כפול הוא רעה חולה, וכאשר הוא מגיע מכיוונם של אלה שאחראים לתווך לעם ולסכם עבורו את המתרחש, זה חמור אף יותר. לו אבקש לשמוע דעות בלתי מבוססות במקום עובדות מוצקות, אני יכולה להתכבד ולשאול כל אדם אקראי ברחוב. עם התפקיד באה אחריות, ויש שיגידו שבשנים האחרונות לא מעט אנשי תקשורת מועלים בתפקידם זה, וביותר מפלטפורמה אחת.

היו בשמאל מי שגיחך כאשר יצא ספרו של חנן עמיאור "הסדנה להנדסת תודעה". התגובות משמאל ברשתות נעו בין זלזול בוטה להתעלמות, אבל אי-אפשר להכחיש כי עצימת עין תקשורתית שכזו מעלה לא מעט שאלות.

אוסיף ואדגיש: ככל שישנם איומים קונקרטיים המופנים כלפי פוליטיקאים, באחריות הגופים המתאימים לספק להם כל הגנה הנחוצה לשמירה על ביטחונם. יחד עם זאת, ההגדרות השונות בתכלית להסתה כאשר היא מגיעה מימין או כאשר היא מגיעה משמאל לא מגבירות את אמון הציבור במי שנוקט בהן. הרטוריקה ההיסטרית לעומת הנמנום והפייסנות הן רעה חולה, ויותר מכל טקטיקות כאלו הן מה שמאפשר לעשבים שוטים לשגשג באין מפריע.

הכותבת היא פעילה חברתית ותומכת הליכוד