מפתאל ועד עדיקה: אלה החברות שעוד לא רואות את סוף הקורונה

עלויות הלוגיסטיקה של עדיקה, הירידה בתפוסת המלונות של פתאל, סגירת חדרי הכושר של הולמס פלייס והצניחה בשווי המטוסים של כנפיים • לא כל החברות בת"א נהנו ממגמת התאוששות מהמשבר ברבעון הראשון של 2021

מלון הרודס פאלאס של פתאל באילת / צילום: יח"צ
מלון הרודס פאלאס של פתאל באילת / צילום: יח"צ

שפע הדוחות הכספיים שפרסמו החברות הציבוריות לאחרונה לסיכום הרבעון הראשון של השנה הצביעו על מגמה של התאוששות מהמכות הכואבות שהנחיתה עליהן אשתקד מגפת הקורונה.

עם זאת, לצד רבות מהחברות שהציגו רווחים וחזרה לצמיחה, ישנן גם כאלה שעדיין לא צלחו את המשבר, וממשיכות להתמודד עם הפסדים משמעותיים והתכווצות ההכנסות, ובהן חברות מתחומי המלונאות, התעופה, הפנאי והאופנה, שגם במבט קדימה, עדיין נותר לא מעט ערפל לגבי עתיד פעילותן. זאת, גם אם מניותיהן מציגות תשואות מרשימות בשנה האחרונה, כחלק מההתאוששות מרמות השפל שאליהן הגיעו אשתקד בעיצומו של המשבר.

תוצאות עדיקה עשויות להסביר עזיבת המנכ"ל

כזו היא למשל חברת האופנה המקוונת עדיקה, שהציגה הרעה ניכרת במצבה הפיננסי ברבעון הראשון של 2021, דווקא ברבעון שבו דיווחו קבוצות האופנה הבורסאיות על מגמת שיפור בעסקיהן. למרות עלייה של כ-20% בהכנסות, שהגיעו ל-57 מיליון שקל, הרווחיות שלה נשחקה והפסדיה גדלו משמעותית ליותר מ-12 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2020.

Adika עדיקה חנות דיזינגוף סנטר / צילום: ערן סלם יח"צ
 Adika עדיקה חנות דיזינגוף סנטר / צילום: ערן סלם יח"צ

נוכח חשש מכך שהחברה לא תוכל לעמוד בחלק מההתניות הפיננסיות שלהן התחייבה מול בנק שהעמיד לה אשראי, סיכמה החברה על קבלת הלוואה של 20 מיליון שקל מבעלת השליטה בה - קבוצת גולף של לן בלווטניק - סכום שנועד לסייע "לצרכיה התזרימיים של החברה".

שבועות ספורים לפני פרסום הדוחות עדכנה עדיקה, במפתיע, על עזיבתו של מנכ"ל החברה, רועי הסל, שנה בלבד לאחר שמונה לתפקיד. הפרידה מהסל, שעלות העסקתו ב-2020 הגיעה ל-2.7 מיליון שקל, הוסברה בתום חוזהו בחברה, אולם היא עשויה להיראות כעת באור חדש, נוכח התוצאות החלשות שעליהן דיווחה החברה.

עדיקה עוסקת בעיצוב, בייצור ובשיווק פריטי אופנה, בהם מוצרי הלבשה, הנעלה ואופנת בית תחת המותג עדיקה, ושיווק מותגים בינלאומיים אחרים. מניית החברה הגיבה לפרסום התוצאות הכספיות ביום ב' בצניחה של 14%, אולם שנה לאחור היא מציגה קפיצה של כ-170% בערכה, כך שהיא משקפת לחברה שווי של כ-200 מיליון שקל.

בין היתר מייחסים בעדיקה את הכיוון השלילי בדוחות לעובדה, כי "החברה החלה להשתמש בתשתיות חיצוניות, אשר הובילו לעלויות לוגיסטיקה עודפות", שביחד עם גורמים נוספים השפיעו גם על "יכולת גלגול המלאי של החברה, ועל יכולת המכירה של החברה בטווח הקצר, ובהתאם הובילו לפגיעה מהותית בהכנסות החברה וברווחיה". 

עוד מדווחת עדיקה על עלייה משמעותית במחירי ההובלה הבינלאומית, ועל פגיעה מסגירת חנויות במהלך תקופת הסגר בישראל בתחילת השנה, ומהעמקת מבצעים והנחות במסגרת חדירתה לשוק הבינלאומי. במבט קדימה החברה לא משדרת אופטימיות, ומעריכה כי "המגמה האמורה עשויה להמשיך ולהשפיע על תוצאות החברה, לפחות במהלך החציון הראשון של שנת 2021".

פתאל ממשיכה לספור הפסדי ענק

משבר הקורונה ממשיך לזעזע את פעילותה של פתאל החזקות, ענקית המלונאות של דוד פתאל, המשמש כמנכ"ל ויו"ר החברה. החברה, המחזיקה ומנהלת 219 מלונות בישראל ובאירופה, ובהם 187 פעילים, עם יותר מ-42 אלף חדרים.

פתאל עדיין סופרת הפסדי עתק, שהצטברו ברבעון הראשון לסכום של 378 מיליון שקל - גבוה ביותר מ-20% מהפסד של 307 מיליון שקל שהציגה ברבעון המקביל של השנה שעברה - אז הגיע המשבר לשיאו בשוקי הפעילות שלה, והוביל אותה להפסד עתק של 1.3 מיליארד שקל בסיכום 2020.

פתאל מדווחת כי נוסף על סגר שהוטל בישראל בתחילת השנה היא נאלצה להתמודד עם "התפרצות חוזרת של גלי הדבקה באזורי הפעילות של החברה באירופה". אומנם מרבית המלונות של פתאל בישראל ובאירופה פתוחים כעת, אולם לגבי נכסיה בחו"ל החברה מציינת, כי "התפוסה בהם נמוכה".

במבט קדימה החברה מעריכה, כי הכנסותיה וה-EBIDTA (רווח לפני הוצאות מס והפחתות, א' ל') שלה "ברבעון השני והשלישי של שנת 2021 יהיו עדיין נמוכים מהותית מהרבעונים המקבילים טרום המשבר". כפי שמציינים רואי החשבון, נכון למועד הדוח פתאל לא עמדה באמות מידה פיננסיות "עקב ירידה של הון עצמי מינימלי או יחס הון למאזן", ושיעור הריבית על האג"ח שלה עודכן, עד לפירעונן המלא או עד לעמידתה באמות המידה.

מניית פתאל הייתה מהמתרסקות הגדולות בבורסה המקומית בהשפעת המשבר, ותוך שבועות ספורים צללה בכ-85% עד רמת השפל שקבעה בחודש מרץ 2020. מרמת השפל ועד כה הציגה המניה התאוששות נאה של כ-350%, אולם שווייה הנוכחי עדיין נמוך ב-40% כמעט מערכה טרם המשבר, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-5.5 מיליארד שקל.

הולמס פלייס: מחצית מההון נמחקה תוך שנה

השפעות הסגר השלישי שהטילה ממשלת ישראל רגע לפני תחילתה של שנת 2021 באות לידי ביטוי באופן מובהק בתוצאות הרבעון הראשון של מפעילת רשת חדרי הכושר הולמס פלייס - עם צלילה של כ-80% בהכנסות, שהתכווצו ל-17 מיליון שקל, ועם עלייה חדה (כ-650%) בהפסדיה הרבעוניים, שהצטברו ל-37 מיליון שקל. עוד מציגה הולמס פלייס בדוחותיה חיתוך של יותר מ-50% בהונה העצמי תוך שנה, שעמד בסוף הרבעון הראשון על כ-65 מיליון שקל. 

הולמס פלייס מפעילה כיום 52 מועדוני בריאות וכושר תחת המותגים הולמס פלייס, גו אקטיב ואייקון פיטנס, בהם מנויים כ-128 אלף איש.

לפי נתוניה, בעוד שברבעון הראשון של 2020 מועדוני הרשת היו סגורים לתקופה של כ-19% ממשך הרבעון, ברבעון הראשון השנה ימי סגירתם היוו כ-57% ממשך הרבעון. הללו היו סגורים בין ספטמבר 2020 לפברואר 2021, אז הם נפתחו בכפוף להוראות, וכעת בהתאם להוראות חוזרים לפעול באופן מלא, אולם לפי הערכת החברה החזרה לשגרה תהיה הדרגתית, עד סוף השנה.

 
  

בצד החיובי רואי החשבון של הולמס פלייס מציינים, כי "במהלך הרבעון הראשון, עם תחילת תקופת הפתיחה, ניכרו מגמות חיוביות של חזרה לפעילות מלאה, עלייה בכמות המנויים המשלמים (סך המנויים הרשומים בניכוי מנויים המצויים בהקפאת מינוי), עלייה בכמות הכניסות למועדונים, עלייה בכמות האימונים האישיים ועלייה נמשכת בהצטרפות מנויים חדשים".

עוד לפי רואי החשבון, הנהלת החברה מעריכה כי איתנותה הפיננסית - עם המזומנים שבידה ושיעור מינוף נמוך, נוסף על פעולות שנקטה להתמודד עם המצב, יאפשרו לה "לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות ולהתמודד עם המשבר בהנחת חזרה לשגרה בהדרגה בסוף שנת 2021".

שווי המטוסים של כנפיים ממשיך להישחק

גם אחרי השנה הדרמטית שעברה על כנפיים אחזקות אשתקד, שבסיכומה נפרדה מהשליטה בחברת התעופה אל על, הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של השנה הנוכחית מראים כי החברה שבשליטת בני הזוג תמי מוזס ודדי בורוביץ' רחוקה מהתאוששות.

בסיכום רבעוני הפסדיה של כנפיים הסתכמו בכ-9 מיליון דולר, אחרי הפסד עתק של כ-62 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 - שנרשם אז בעיקר בהשפעת מצבה הפיננסי העגום של אל על, המוצגת כעת בדוחות כנפיים כפעילות מופסקת.

בחודש ספטמבר האחרון איבדה משפחת בורוביץ את השליטה באל על לטובת אלי רוזנברג, בעקבות הנפקת מניות שבוצעה בחברה, והיא נותרה עם כ-10.5% מהונה של חברת התעופה.

מלבד ההחזקה במניות אל על, הפעילות המרכזית של כנפיים היא בתחום חכירת מטוסים באמצעות החברה הבת גלובל כנפיים ליסינג - האחראית על עיקר הנזק בדוחות, נוסף על כמה פעילויות נוספות בתחומי התעופה.

גלובל כנפיים, כך עולה מהדוחות, ממשיכה לסבול מהמשבר העולמי בענף התעופה, ואחרי ירידת ערך שנתית של כ-27 מיליון דולר שרשמה ב-2020 למטוסיה, בסיכום הרבעון הראשון השנה, התקרב סכום זה ל-8 מיליון דולר נוספים.

הכנסותיה הרבעוניות של כנפיים התכווצו ב-40% כמעט ועמדו על קצת יותר מ-6 מיליון דולר, גם זאת בעיקר בהשפעת פעילות החכרת המטוסים של החברה הבת גלובל כנפיים, שנפגעה כבר בשנה שעברה מכניסתה של חברת התעופה וירג'ין אוסטרליה להליכים תחת ניהול מיוחד, וכן ממכירת שלושה ממטוסיה.

רואי החשבון של כנפיים מפנים את תשומת לב המשקיעים להשפעות השליליות של הקורונה על ענף התעופה העולמי ועל החברה, וכן לחוסר הוודאות בתחום פעילות זה.

לפי הסבריהם, תחום התעופה "חווה וממשיך לחוות משבר בקנה מידה שלא היה מעודו" וסובל מנזקים אדירים, שבעקבותיהם, "הפגיעה הצפויה בביקוש למטוסים ובתנאי שוק התעופה משפיעים ועתידים להשפיע באופן שלילי לא רק על חברות התעופה אליהן משתייכת אל על, אלא על מרבית הספקים של חברות התעופה והגופים הניזונים מחברות התעופה".