הסתה | דעה

ההסתה האלימה ברשתות: נתניהו חייב לעצור

האתגר אינו למצוא מסיתים ולהביאם לחקירה, זה עלול להיות מאוחר מדי • האתגר האמיתי והמיידי הוא עצירת השיח האלים והמסית - מישהו צריך לעצור את הטירוף ומהר

בנימין נתניהו / צילום: Associated Press
בנימין נתניהו / צילום: Associated Press

אקדח שמופיע במערכה הראשונה יהיה זה שממנו יצאו הקליעים הקטלניים במערכה האחרונה. ב-1995 האקדח הופיע בהפגנות מתלהמות, בכרזות של יצחק רבין עטוי כאפייה, בארון מתים שנישא שם מתחת למרפסת בירושלים. היום האקדח מופיע, ועוד איך, ברשתות חברתיות. החלטתו של נפתלי בנט להצטרף לממשלת שינוי הביאה לשיח אלים, מסית ומסוכן. גם היום מופיעה התמונה הארורה של מנהיג יהודי עטוי כאפייה כדי לסמנו כבוגד, כאויב וכמטרה. את פניו של רבין המנוח מחליף עתה בנט. האקדח הזה כבר הופיע גם אז בהסתה נגד "שלום עכשיו" והיא הביאה גם אז לרצח פוליטי, כאשר היורה אברושמי, מוסת ומוטרף הרג את אמיל גרינצוויג ז"ל. למרבה הצער גם בהפגנות נגד נתניהו היו תופעות של הסתה קיצונית ובהן שלטים עם כיתוב "הצורר הנאצי ביביהו" ותמונות נתניהו במדי אס אס. הסתה היא הסתה גם אם היא במסגרת הפגנות חוקיות ולגיטימיות.

אבל היום יש פלטפורמות חדשות, במות פתוחות יותר, נגישות יותר וחסרות כל פיקוח: הרשתות החברתיות. כאן, ממש עכשיו, מתנהל שיח שכולו שיסוי, איומים והסתה. היעדים הם שונים וכוללים בעיקר את מנהיגי "ימינה" נפתלי בנט ואיילת שקד אך שיח אלים מעורר גם תגובות נגד אלימות לא פחות.

הפעם הדברים אינם ברמיזה: הם נכתבים ומועלים לרשתות במשטמה בוטה, גלויה וקיצונית. ובתקשורת זו בה אין שומרי סף, עורכים או סלקטורים - הכל עובר. השפה קשה ומוקצנת, רוויה בביטויים קשים בהם "בוגד", "אויב העם", "תומך בטרור", "שונא ישראל" - הם שגרתיים. בקבוצות ווטסאפ מועלות קריאות גלויות לפגוע גם בעיתונאים, לעלות על אולפני החדשות בנווה אילן. ההוראות ברורות מאוד: הם מבקשים "להגיע עם כיסוי פנים שמכסה את כל הפנים, להביא פטישים כדי לפרק את המדרכות, לקנות ברנרים ולהכין בקבוקי תבערה. אם אין דלק אפשר אציטון". בהודעות אחרות נכתב "צריך להרוג אותם". בפייסבוק פירסם משתמש מודעת אבל על נפתלי בנט ואם הרמז לא היה ברור מספיק, הוא העלה גם פוסט בו ייחל למותו: "תתפגר, בוגד, נשמתך בגהינום".

מילים הורגות, ומילים ברשתות החברתיות הורגות מהר: ב-6 לינואר האחרון עלה המון מוסת בוושינגטון על גבעת הקפיטול וגרם למותם של שישה. רבים מהמפגינים האלימים הוסתו ברשתות החברתיות להגיע, לפגוע, להכות ולהרוג. "אינתיפדת טיק טוק", רק לפני שבועות מספר, גילתה לנו כיצד נוער ערבי מוסת על ידי סרטונים אלימים באפליקציה התמימה לכאורה של "טיק טוק", יצא לפגוע ביהודים. ומיד לאחר מכן, תוך כדי מבצע "שומר החומות", גרמה הסתה ברשתות לקבוצות אלימות, יהודים וערבים, לצאת למסעי לינץ' קטלניים שהסתיימו במוות ובפציעות קשות. אין ספק ששיח מתלהם ואלים, הסתה לצאת ולפגוע - מוצאים לה אוזניים קשובות, אגרופים קמוצים, אוחזי סכינים ואלות ולבסוף גם אקדחים וכלי ירייה.

יחידת הסייבר של להב 433 במשטרת ישראל פתחה בחקירה, כך התבשרנו בתקשורת. אבל האתגר אינו למצוא מסיתים ולהביאם לחקירה, זה עלול להיות מאוחר מדי. האתגר האמיתי והמיידי הוא עצירת השיח האלים, המטריף ומסית. מישהו צריך לעצור את הטירוף ומהר. ראש הממשלה נתניהו שטען אז ב-1995 כי לא ראה את ארון המתים, את שלטי ההסתה, את כרזות השיסוי - לא יוכל לטעון זאת כיום. הכל גלוי, פתוח וידוע. הכתובת, באותיות אדומות וצועקות, היא על קירות הפייסבוק, הטלגרם, הטיקטוק והטוויטר. נתניהו, אשר טיעוניו כי "ממשלת שמאל" היא רעה לישראל ורעה לצה"ל יודע לאן יובילו המילים. נתניהו חייב לעצור לפני שיהיה מאוחר מדי והוא לא יוכל שוב לטעון "לא ידעתי, לא ראיתי".

הכותב הוא מומחה בתקשורת פוליטית, תעמולה ורשתות חברתיות, באוניברסיטת חיפה ובמרכז הבינתחומי הרצליה