מחיר הנפט שובר שיא של שנתיים בעוד אופ"ק צופה המשך עלייה בביקוש

חברי אופ"ק ובנות בריתם הקלו על הקיצוץ בייצור ככל שהביקוש עולה והמלאי העודף נשחק

אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה
אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה

מדד מחיר הנפט העולמי סגר מעל 70 דולר לחבית בפעם הראשונה מזה שנתיים ביום שלישי, לאור האופטימיות של משקיעים לגבי שיפור בביקוש והתמעטות של עודף היצע שאולי אומרת שהשוק יספוג כל ייצור נוסף על ידי אופ"ק ובנות בריתה.

מחיר נפט מסוג ברנט עלה ב-93 סנט, או 1.3%, ל-70.25 דולר לחבית, מחיר הסגירה הגבוה ביותר מאז מאי 2019. חוזים עתידיים על נפט של מערב טקסס (WTI) עלו ב-1.40 דולר, או 2.1%, למחיר של 67.72 דולר לחבית. בארה"ב מחיר הנפט התיישב על הסכום הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2018.

חברי ארגון המדינות המייצאות נפט ובנות בריתן, המכונה אופ"ק +, הסכים ביום שלישי להקל את המגבלות על ייצור נפט, מה שמצביע על אמון הארגון בכך שהביקוש לנפט יעלה והעודפים במלאי העולמי יירדו. המחירים התחילו לעלות אחרי שוועדה טכנית בתוך הקרטל אישרה ביום שני תחזיות לגבי חזרה לשימוש של שש מיליון חביות נפט ביום בעולם השנה, כך לפי אנשים המכירים את אופ"ק ואת בנות בריתה.

תוכניות התחסנות מאפשרות לממשלות ברחבי צפון אמריקה ואירופה לצמצם מגבלות קורונה ולחדש פעילות כלכלית נורמלית יותר. זה יעזור להוריד את מלאי חביות הנפט בעולם - אשר ברגע מסוים שנה שעברה היו מרובות כל כך שהייתה לעולם בעיה לאחסן את החביות - אל מתחת הממוצע לחמש שנים עד סוף יולי, לגבי התקופה של 2015-19, כך אמרו באופ"ק. בארה"ב מלאי הנפט ומוצריו ירדו יותר ממה שצפו בשבועות האחרונים, הודות לעלייה בביקוש לדלק, בין היתר.

"המתכון השורי לשוק הנפט עדיין לא נפגע: החייאת הביקוש, תגובה חלשה של תעשיית פצלי השמן האמריקאית ואספקה מוגבלת ונשלטת על ידי אופ"ק +, וכל אלה גורמים לירידה נוספת במלאי ולמחירי נפט גבוהים יותר", אמר ביארן שילדרופ, אנליסט סחורות ראשי בבנק השבדי SEB.

קרטל אופ"ק ובנות בריתו הסכימו ביום שלישי להתקדם לגבי תוכניות מוקדמות יותר להגדיל את הייצור ב־450 אלף חביות ליום החל ביולי. בינתיים, ערב הסעודית תמשיך לסיים באופן הדרגתי בקיצוץ החד־צדדי שעשתה, בשיעור של מיליון חביות ליום. הקיצוץ החל מוקדם יותר השנה.

"הצמיחה בביקוש עוברת את העלייה באספקה אפילו כשלוקחים בחשבון את עליית הייצור המוסכמת על אופ"ק + מחודש לחודש", אמרה אן־לואיז היטל, סגנית נשיאה לגבי דלקים בחברת הייעוץ Wood Mackenzie. "היצמדות להגדלות הייצור המתוכננות בפגישה באפריל היא מה שהשוק צריך" אמרה.

גם כך, הקרטל ובנות בריתו לא הודיעו מה יהיו תוכניותיהם אחרי יולי. זה נעשה באופן חלקי בגלל שהמשא ומתן בין איראן למעצמות על החייאת הסכם הגרעין והסרת הסנקציות נגדה נמצא בעיצומו.

גם מחירי הנפט וגם המדיניות העתידית של אופ"ק + יושפעו במידה וכמות של עד כ-1.5 מיליון חביות של נפט איראני ביום, שכרגע נמצא תחת סנקציות אמריקאיות, יחזרו לשוק, כך אמר רוברט מקנאלי, יועץ לשעבר בממשל של ג'ורג' בוש הבן ונשיא חברת הייעוץ Rapidan Energy Group.

"מחיר הנפט צריך להישאר יציב עד שיהיה ברור אם, מתי ועד כמה אופ"ק + תמשיך להגדיל כמויות אחרי יולי", אמר מקנאלי. זה "תלוי במידה מסוימת בתזמון ובכמות של חזרה פוטנציאלית של איראן לייצוא ללא סנקציות", אמר.

הסיכויים שנפט איראני יזרום בחזרה לשוק העולמי עומעמו ביום שני, כשהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית העבירה ביקורת על היעדר שיתוף הפעולה האיראני לגבי גילוי על ידי הסוכנות של מצבור חומר גרעיני בכמה אתרים באיראן מאז 2019.

זה הביא לעלייה במחיר הנפט השבוע, כך אמר ג'ובאני סטנואובו, אנליסט סחורות ב־UBS Wealth Management. שרי אופ"ק גם צופים על הכלכלות הגדולות באסיה כשהם שוקלים את צעדיהם הבאים.

אמנם נתונים חדשים מראים שתחום הייצור בסין המשיך לגדול במאי, אבל שיעור הקורונה בהודו עשוי לפגוע בשיקום של הביקוש לנפט, אמר מקנאלי.