ההונאה והבריחה מהארץ: משקיע של מייק בן ארי חשוד כי סייע לו לצאת מישראל

רשות ני"ע הודיעה כי עצרה משקיע בחברת EGFE שבבעלות בן ארי, החשוד בהונאת כ-1,000 משקיעים במאות מיליוני שקלים • לפי החשד, איש העסקים נמלט עם דרכונו של המשקיע לאחר ששינה את התמונה בו • בא-כוחו של המשקיע: "בן ארי גנב את דרכונו"

מיכאל (מייק) בן ארי / צילום: תמונות מאירועי החברה - מתוך כתב התביעה
מיכאל (מייק) בן ארי / צילום: תמונות מאירועי החברה - מתוך כתב התביעה

רשות ני"ע עצרה משקיע בחברת EGFE של מיכאל (מייק) בן ארי, החשוד בהונאת פונזי של עשרות משקיעים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. מהחקירה עלה חשד כי המשקיע, נחום אייזנשטאט, סייע לבן ארי לצאת מהארץ. זאת, לאחר שהתברר כי איש העסקים יצא מישראל עם דרכונו של המשקיע. לפי החשד, בן ארי זייף את הדרכון על ידי כך שהחליף תמונה.

בית המשפט הורה על מעצרו של אייזנשטאט עד ליום חמישי בשעה 12:00. "בחקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבותו של אייזנשטאט בביצוע עבירות של שיבוש מהלכי משפט וזיוף בנסיבות מחמירות", טענה הרשות בביהמ"ש.

מהרשות נמסר כי היא ממשיכה בחקירת תיק הונאת המשקיעים ובמאמץ לאיתורו ולתפיסתו של בן ארי שדרוש לחקירה. "במסגרת פעילות זו, מחלק חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של הרשות הודיעה על מעצרו של המשקיע בהסכמה ליממה", נמסר.

בא כוחו של אייזנשטאט, עו"ד ירון דוד, מסר כי "החשד האמיתי צריך להיות שבן ארי גנב את דרכנו של חברו ועשה בו שימוש ככל הנראה לצאת מהארץ. המעצר נעשה בהסכמה על מנת לאפשר לרשות למלא את כל צרכי חקירתה והוא ישוחרר כבר ביום חמישי בצהריים. לכן לא ברור מדוע לפגוע בו על ידי פרסום זהותו".

חותר להסכם

בימים האחרונים התגלו פרטים חדשים בפרשה, ולפיהם כאלף משקיעים השקיעו אצל בן ארי, וסכומי ההשקעה מוערכים על ידי הנאמן הזמני של החברה, עו"ד ליאור דגן, בלמעלה מ-500 מיליון שקל.

ביום חמישי האחרון מסר בן ארי ממקום מחבואו בחו"ל לגלובס כי הוא "מעוניין להחזיר את הכספים למשקיעים. אני לא מודה באשמה, אבל אחרי שרשות ני"ע חסמה את חשבונותיי והקפיאה את נכסיי, אני אנסה להגיע לעסקה כדי לפתור את המצב".

לגלובס נודע כי בכוונת בן ארי לשכור עו"ד אזרחי שיפעל מולה, כשבתמורה להשבת הכספים, יגיעו עימו להסכם מקל. עוד נודע כי בן ארי פנה במייל למספר משקיעים ולנאמן וטען כי יש בידו יותר מ-100 מיליון שקל להשיב למשקיעים.

אג"ח אמריקאיות

לפי הבקשה שהגישו מאות משקיעים להכריז על בן ארי כפושט רגיל ולפרק את חברת ECGF, איש העסקים הוציא כספים ממאות משקיעים, שיועדו לכאורה להיסחר באפיקי השקעה שונים. אולם בפועל, לפי הנטען, הוא נמנע מלהשקיע את הכספים והיה משלם להם את הריביות האסטרונומיות שהבטיח להם מכספי הקרן, באמצעות העברת כספי המשקיעים חדשים למשקיעים הוותיקים יותר. לטענתם, ההונאה התגלתה בתחילת אפריל בעקבות מעצרו על ידי רשות ני"ע.

המשקיעים, המיוצגים על ידי עוה"ד איתן ארז ומור בן שושן, טוענים כי מאות הקורבנות איבדו את כספם, חלקם אלמנות, יתומים, נשים שהתגרשו, יורשים שאיבדו את ירושת הוריהם, נכים, לקויי ראיה וזוגות צעירים ומבוגרים ופנסיונרים.

לטענת המשקיעים, בן ארי הצליח באופן מדהים לנהל את עסקי הפונזי שלו במשך יותר מ15 שנה. מהבקשה עולה, כי חברת EGFE, שבשליטת בן ארי ואחיו, הוצגה לקורבנות כחברה בינלאומית, אשר מציעה שירותים פיננסיים והשקעות סולידיות ובטוחות, עם תשואות חיוביות.

לפי הבקשה, תוכנית הפונזי התמקדה בעיקר בהשקעות באג"ח מוניציפליות המונפקות בארה"ב על ידי מדינות או על ידי ערים. לדברי המשקיעים, בן ארי יצר סיפור כיסוי לפיו השקעותיו מצליחות לייצר רווחים גבוהים כי כספם במושקע בקרנות אמריקאיות פיקטיביות, בעיקרן קרן "בלו ריבר", שפועלת כביכול מקולורדו ארה"ב.

בדיעבד התברר, כי קרן זו ניתקה קשר עם בן ארי עוד בתחילת שנות האלפיים, ובן ארי אף הודה כי שיקר בקשר לקשריו עם קרן זו. " למרבה הצער, המשקיעים נוכחו לדעת שאותם אפיקי ההשקעה אינם קיימים ונועדו רק לשרת כסות להונאת הפונזי של בן ארי", נטען.

עוד צוין בבקשה כי בן ארי פנה לפני מספר שבועות במכתב למשקיעים, שבו הודיע כי עזב את הארץ ולא יחזור עד שרשות ני"ע תקבל את תנאיו. באותו המייל הודה כי שיקר למשקיעים לגבי אותה קרן בשם "בלו ריבר" ואף איים עליהם שידווח למס הכנסה על הכספים ה"לא מדווחים" כביכול שהשקיעו אצלו. בנוסף, כתב להם כי הוא יחזיר כסף רק למי שלא יתבע אותו וידאג שאלה שיתבעו אותו לא יקבלו כלום.

עם מינויו פועל הנאמן לאיתור נכסים של החברה ושל בן ארי. בחשבון הבנק של החברה אותרו 12 מיליון שקל. הרשות הגישה בשבוע שעבר בקשה, בהסכמת הנאמן, כי צווי התפיסה לרכוש של בן ארי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, יוארכו בשנה וחצי.

*** חזקת החפות: החקירה בעניינם של מיכאל בן ארי ונחום אייזנשטאט טרם הסתיימה. הם לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.