מסע המימושים של תשובה: לאחר שנאלץ למכור נדל"ן בארץ ובארה"ב, הגיע תורה של קנדה

זרוע הנדל"ן של תשובה בצפון אמריקה השלימה את מכירת אלעד קנדה בכ-920 מיליון שקל לקבוצת רסטר מנג'מנט • סכומים מותנים נוספים עשויים להביא את התמורה בעסקה ל-1.42 מיליארד שקל

תשובה יצחק / צילום: אוריה תדמור
תשובה יצחק / צילום: אוריה תדמור

המצוקה הפיננסית אליה נקלעו אשתקד יצחק תשובה וקבוצת דלק  שבשליטתו, כפתה עליהם מימוש מסיבי של נכסים על מנת לעמוד בהתחייבויות הענק שלהם לבנקים ולמחזיקי האג"ח. כך נפרדה קבוצת דלק בשנה האחרונה נכסים שונים שהיו בחזקתה תמורת מיליארדי שקלים, ובהם השליטה בחברת דלק ישראל, קרקעות פי גלילות, תמלוגי גז, תחנות כוח, מתקני התפלה ועוד.

בעל השליטה תשובה, נדרש אף הוא לממש נכסים פרטיים בארץ ובחו"ל כדי לעמוד בהתחייבויות לבנקים, ובמסגרת זו מכר אשתקד שני מגרשים בשכונת בבלי בתל אביב, ואת השליטה בחברת הנדל"ן אלעד מגורים החדשה תמורת מאות מיליוני שקלים. בנוסף, השלימו לאחרונה תשובה ושותפו, המיליארדר יקיר גבאי, את מכירת חברת סטאר, החולשת על מקבצי דיור בארה"ב, תמורת 1.75 מיליארד דולר. 

כעת מגיע מסע המימושים לקנדה. קבוצת הנדל"ן הפרטית אלעד גרופ, הפועלת עבור תשובה בצפון אמריקה, השלימה את העסקה למכירת 100% ממניות החברה הבת אלעד קנדה, לקבוצת רסטר מנג'מנט (Rester Management) הקנדית.

 
  

חלק מהנכסים הוחרגו מהעסקה  

תמורת העסקה כוללת תשלום במוזמן של 342 מיליון דולר קנדי (920 מיליון שקל) במועד ההשלמה, לצד סכומים מותנים נוספים שעשויים להביא את התמורה הכוללת לסך של 528 מיליון דולר קנדי (1.42 מיליארד שקל).

מהעסקה הוחרגו חלק מנכסי אלעד קנדה, ובראשם זכויות בגין שטחי המסחר בבלוק 1 ,2 ו-5 שיבנו בעתיד במסגרת פרויקט הענק גלריה המונה כ-3,000 יח"ד, זכויות לקבלת תזרימי נטו בשלב האחרון של פרויקט אמרלד סיטי שנמכר במלואו ויושלם בתחילת 2022, וכן זכויות הקשורות לנכס פיננסי. נכסים אלו הוחרגו מהעסקה בדרך של הקצאת "מניות סוג" חדשות לאלעד גרופ, שאינן מקנות זכויות הצבעה ומינוי דירקטורים מטעמה.

אלעד קנדה עוסקת בהשקעה בנכסים מניבים (פארקי עסקים, משרדים, מסחר ומגורים) בארה"ב ובקנדה, וכן ייזום ומכירה של דירות למגורים בקנדה. מהסכם המכירה עולה עוד, כי הסכומים המותנים ישולמו בעתיד על בסיס אבני דרך והכנסות פוטנציאליות.

תבצע פדיון מוקדם של האג"ח

בעקבות ההסכם דיווחה המוכרת, אלעד גרופ, כי תבצע פדיון מוקדם מלא של כלל אגרות החוב שהנפיקה לגופים מוסדיים בישראל בהיקף של 587 מיליון שקל (כולל ריבית שנצברה ופיצוי על ההקדמת הפדיון). 

כמו כן, לקראת השלמת העסקה למכירתה, ביצעה בחודש שעבר אלעד קנדה (החברה הנמכרת) פדיון מוקדם מלא של אגרות החוב שלה (סדרות א' ו-ב') בהיקף של 676 מיליון שקל. בסך הכול פרעו חברות פרטיות מקבוצת תשובה חובות בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח הישראלים במהלך החודשים האחרונים.

לדברי מנכ"ל אלעד קנדה רפי לזר, "הבעת האמון של רסטר ושותפיה היא עדות לאיכות של פעילות החברה, נכסיה, פריסתה הגיאוגרפית במיקומים אטרקטיביים ברחבי צפון אמריקה, כמו גם את עוצמת המומחיות שלנו בפיתוח נדל"ן ובניהול נכסים. אנו מקדמים בברכה ומצפים לעבוד לצד הנהלת רסטר ושותפיה להמשך מגמת הצמיחה של החברה ופיתוחה. הבעלים החדשים פעילים בתחום הנדל"ן למעלה מ-100 שנה, ותרומתם להמשך פיתוחה של החברה צפויה להיות משמעותית ביותר".

"עסקה מורכבת בתקופה מאתגרת"

 לזר, שייצג את אלעד גרופ בהליך המכירה, התייחס גם למורכבות העסקה. "למכור חברת נדל"ן בעסקה מניות מורכבת במיוחד ובתקופה בינלאומית מאתגרת, בפרט כאשר מדובר בחברה מגוונת בתחום הנדל"ן החולשת על פני מספר תחומי נדל"ן ובאזורים גיאוגרפיים שונים, תוך קבלת היתרים מורכבים מבעלי החוב הבנקאיים בקנדה ובארה"ב ועמידה בכל תנאי האג"ח של החברה בישראל, גרמה לעיכוב של מספר חודשים בהשלמת העסקה. אך תודות לשיתוף הפעולה של אלעד גרופ, קבוצת רסטר ובעלי החוב הגענו לנקודת הסיום בהצלחה לטובת כל הצדדים". יש לציין כי כחלק מהסכם המכירה נקבע כי לזר ימשיך בתפקידו כמנכ"ל אלעד קנדה גם תחת הבעלים החדשים.

נכון לסוף מרץ 2021 הציגה אלעד קנדה במאזנה נכסים בשווי של 2 מיליארד דולר קנדי והון עצמי של 497 מיליון דולר קנדי. לאחר פדיון החוב למחזיקי האג"ח בחודש שעבר, שילמה אלעד קנדה דיבידנד של 56 מיליון דולר קנדי (151 מיליון שקל) לאלעד גרופ, מתוך תמורת המזומנים שנבעו ממכירת נכסי סטאר.