בין מנדט לשניים: מדוע התעקשו בכחול לבן לקבל את משרד החקלאות?

שתי מפלגות התעקשו לקבל לידיהן את משרד החקלאות - ישראל ביתנו וכחול לבן • מה גרם לתיק שנחשב עד לא מזמן לשולי לחזור לקדמת הבמה, ואיך זה קשור למחיר הגבוה שנשלם בקיץ הקרוב על פירות

אלון שוסטר / צילום: עופר חגיאב
אלון שוסטר / צילום: עופר חגיאב

בשולי המשא ומתן להקמת ממשלת בנט-לפיד התקיים ריב מרתק על תיק החקלאות שהפך מתיק זניח מבחינת החשיבות המיניסטריאלית לאחד שכמעט הוביל לפיצוץ בין השותפות המרכזיות.

איך זה קרה? מתברר שהחשיבות של התיק משתנה מבחינת מי שמעוניינים להחזיק בו. כחול לבן והשר הנוכחי אלון שוסטר הודיעו שלא יוותרו על התיק ושוסטר אף ציין כי המפלגה קיבלה בזכות התיק בין מנדט לשניים בבחירות האחרונות.

פריט מידע מעניין נוסף הוא כי נגד שוסטר הוגש בג"ץ כבר לפני שנה על ידי אלעד מלכא יו"ר "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת" על ניגוד עניינים במשרד ודיון בנושא צפוי להתקיים ב-16 ביוני.

על פי הבג"ץ שהוגש' שוסטר חבר קיבוץ מפלסים שבו רפתות, פרדסים ולולים שנהנים מהטלת מכסי יבוא על ידי המשרד ומהרווחים שגדלים בעקבותיהן. בהקשר לתיק המבוקש, אם להסתמך על העתירה הנ"ל אפשר להבין מה האינטרס של שוסטר להמשיך ולהחזיק בתיק ולעניין של כחול לבן לכך - נושא המנדטים.

עליית מחירי הפירות שאנחנו עדים לה היא הוכחה לכך שיש נהנים ישירים ממדיניות המכסים של השר, והם כנראה אלו שגם הצביעו לכחול לבן שהתעקשה עד אתמול להחזיק בתיק. תושבי הקיבוצים והמושבים שלהם תוצרת חקלאית נהנו מכהונתו הקצרה של שוסטר וקיוו להמשך שלה, אבל מי שלבסוף זכה בתיק הוא אביגדור ליברמן לטובת אחד מחברי הכנסת שלו.

מוקד כוח נוסף שאמור היה להיות במשרד החקלאות הוא החטיבה להתיישבות. זוכרים את פרשת ישראל ביתנו? ב-2014 פשטו חוקרי יחידת להב 433 על משרדי החטיבה בחשד לכך שפאינה קירשנבאום העבירה אליה כספים בתמורה למינויים. קירשנבאום הורשעה במרץ האחרון בעבירות שוחד, אולם כבר אז הפרשה הובילה לשיתוק עבודת החטיבה עד לפני מספר שנים עם חוק החטיבה להתיישבות שהחזיר אותה לפעולה.

ליברמן שחשק להחזיק שוב בחטיבה שמהווה זרוע ביצועית כמעט חסרת פיקוח להשקעות במרחב הכפרי של מדינת ישראל, נאלץ גם הוא לוותר עליה לבסוף לטובת ימינה, נכון לכתיבת שורות אלו.

הוא אמנם התעקש על החזקת תיק ההתיישבות, אבל ימינה הצליחה להעביר לידיה מתוכו את החטיבה להתיישבות יחד עם משרד ההתיישבות שנולד רק לפני שנה.