פולקסווגן "ARTEON": מיצג אומנותי מרשים של איכויות

הייבוא המקביל פותח ללקוח הישראלי שער לדגמים ייחודיים דוגמת מכונית הקופה חמש דלתות המרהיבה של פולקסווגן • המחיר לא זול ומנוע דיזל הוא לא הבחירה הטבעית בפלח, אבל שוחרי הסטטוס והשימושיות יקבלו תמורה הולמת

פולקסווגן ARTEON / צילום: יח"צ
פולקסווגן ARTEON / צילום: יח"צ

בפברואר 2010 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את הצו המתיר ייבוא מקביל של כלי רכב לישראל. סביב אותו אירוע מכונן שיחרר שר התחבורה הטרי דאז, ישראל כ"ץ, לא מעט הבטחות ותחזיות אופטימיות. "מחירי הרכב יוזלו כמו שקרה בענף הסלולר והירקות", הוא אמר, "התחרות תביא לשירות טוב בענף הרכב, גיל המכוניות ירד כמו שמקובל בעולם". באותו מעמד הוא גם ציין כי "קיימת הבנה עם ראש הממשלה לגיבוש מסלול מדורג להפחתת מסי הרכב".

שלוש קדנציות של כ"ץ כשר תחבורה ואחת כשר האוצר היו פרק זמן מכובד בהחלט כדי לחולל רפורמות בשוק של 250 אלף מכוניות בשנה. אבל, בראייה רחבה שוק הרכב של 2021 אינו שונה מהותית משהיה בתחילת העשור הקודם. השחקנים הדומיננטיים בשוק הרכב הם כמעט אותם שחקנים, המחירים טיפסו כלפי מעלה בהתמדה, ההנחות לחברות הליסינג עדיין מכתיבות את חוקי המשחק והמיסוי הכבד על רכב ועל השימוש בו עדיין מהווה חלק נכבד מאוד מיוקר המחייה.

בראייה מצומצמת יותר השינוי הבולט ביותר הוא עלייתו ההדרגתית של שוק הייבוא המקביל, שהחלה לצבור תאוצה בשנתיים האחרונות. מדובר אמנם בקומץ שחקנים, שמוכרים מאות בודדות עד אלפים בודדים של כלי רכב שנה. אבל למרות זאת ענף הייבוא המקביל עדיין מרענן את השוק ומביא אלינו כמה דגמי נישה, שליבואנים לא כדאי ולא משתלם להביא באופן סדיר.

אל תקראו לה פסאט

דוגמה אחת היא מכונית הפרמיום קופה-חמש-דלתות פולקסווגן "ARTEON", שמיובאת כיום על ידי היבואנית המקבילה "גז-פרו". למרות שהמכונית מבוססת על פלטפורמת פולקסווגן פסאט, ואף נקראה בעבר "פסאט CC", יש לה אופי ואישיות ייחודית משלה. היא שרועה רחב ונמוך יחסית על הכביש, מציבה חישוקי ענק בפינות הרחוקות של המרכב ו"מסתכלת" קדימה עם חרטום שמשלב פנסי LED מפוסלים, גריל אגרסיבי עם פסים אופקיים ופגושים שנושקים לקרקע. העיצוב בולט בעיקר בזכות פרופיל צד "מהיר", שזורם לאחור מעל שמשות צד דמויות טיפה ומסתיים בזנב עם תפיחות צד שריריות.

זו מלאכת מחשבת של שילוב בין אגרסיביות ואלגנטיות וטוב לדעת, שבמחלקת העיצוב של פולקסווגן עוד נותרו כמה מוחות יצירתיים, שעדיין לא נכנעו לטרנד הקוביסטי. כך או כך את ייעודה העיקרי, כלומר לסובב ראשים על הכביש ולשדרג את הסטטוס של בעליה, היא ממלאת בהצלחה יתרה.

כפי שניתן לצפות ממכונית שחולקת פלטפורמה עם סקודה סופרב, פאסט וכו', לארטאון יש תא נוסעים עצום בגודלו. מרווח הראש אמנם קצת פחות נדיב מזה של האחיות, במיוחד מאחור, אבל המושבים הקדמיים מרווחים מאוד והמושב האחורי מספק לשלושה מבוגרים מרחב רגליים ברמה של לימוזינה ומרחב כתפיים בהתאם. לחובבי המזוודות יש מאחור גם תא מטען ענק של 563 ליטר, שממוקם מתחת לדלת אחורית מתרוממת נוסח סופרב.

מערך הפיקוד מקביל לזה של דגמי הדור האחרון של קבוצת פולקסווגן עם לוח מחוונים דיגיטלי רב תכליתי ומערכת מולטימדיה עם מסך מגע גדול ומערך תפריטים מאורגן היטב. ערכת הניווט המובנית לא מכילה מפות ישראליות אבל חיבור אנדרואיד יפתור את הבעיה. רכב ההדגמה שלנו, ברמת גימור R-LINE, צויד בחבילה תקנית מקיפה של פריטי אבזור ועיצוב כמו ריפוד עור, מושבים חשמליים עם עיסוי במושב הנהג וכו'. רמת הגימור היא מה, שניתן לצפות מקבוצת פולקסווגן, כלומר איכות הרבה ללא רבב, חומרי דיפון משובחים, בידוד רעשים מצוין והרגשה מאוד "גרמנית".

מצטיינת בחיסכון בדלק

הארטאון מיובאת לארץ עם מגוון מערכות הנעה, שכוללות אפילו הנעת פלאג-אין וגרסה כפולת הנעה עם מנוע טורבו ו-280 כ"ס. אבל מכונית המבחן שלנו הגיעה דווקא בגרסת הבסיס עם מנוע טורבו דיזל 2 ליטר, שמייצר 150 כ"ס וזו ללא ספק בחירה יוצאת דופן לאור העובדה שהביקוש לדיזלים בפלח עתיר התדמית הזה הולך ודועך כיום גם באירופה ובישראל הוא בלתי קיים. אבל שיקולי סטטוס לחוד, המנוע מספק את הסחורה, במיוחד למי שלא מחפש ריגושים.

יש לה הרבה מאוד מומנט בסל"ד נמוך ולמרות נתון תאוצה די פושר של 9.5 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, שיוצר דיסוננס עם כיתוב ה-R והגלגלים הקרביים, היא צוברת תאוצה בקצב מכובד בכל שיפוע ויכולה לשייט במהירויות גבוהות מאוד ללא מאמץ. התיבה כפולת המצמדים תואמת היטב את עקומת המומנט ומספקת "קיק דאון" נמרץ במצב הכיול הספורטיבי. נסיעת בוקר עם מנוע קר מפיקה מהמנוע את טרטור המוניות המוכר אבל בטמפרטורת עבודה הרעש דועך לכדי המהום נעים.

התחום בו ה-TDI הזאת מצטיינת הוא ללא ספק הוא חיסכון. בנסיעה ממושכת על כביש החוף הציג לנו מחשב המנוע טווח נסיעה של יותר מ-1,000 קילומטרים עד למילוי הבא וגם מסלול של יותר מ-200 ק"מ כמעט ולא הוריד במאום את מד הדלק ברכב. מרשים.

שימושיות מרשימה

על הכביש הארטאון משדרת תחושה דומה לזו של אחיותיה לפלטפורמה אבל עם "טוויסט" בזכות מרכז כובד נמוך יותר ומתלים מוקשחים, שמהווים חלק מחבילת ה-R. זו לא הרגשה של מכונית ספורט אבל ההיגוי מאוזן ונעים, כל עוד מקפידים לנתק את מערכת "הסיוע האקטיבי להיגוי", הפוטנציאל של אחיזת הכביש עולה על כל האתגרים שיכול להציב המנוע הצנוע, נטיית הגוף בפניות מזערית, היציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות והשלדה נענית להעברות משקל קלילות על כבישים מתפתלים למרות משקל עצמי לא קליל. כצפוי נוחות הנסיעה נוטה לצד הנוקשה ותיקול מהמורות ישראליות יכול לטלטל את הנוסעים כהוגן. זו פשרה שמתחייבת מבחירה בחבילה ספורטיבית שכוללת חישוקי ספורט.

ארטאון TDI עם 150 כ"ס עולה 250 אלף שקל ותוספת של חבילת R-LINE, שגם נראית מצוין, כבר מציבה את המחיר על כ-300 אלף שקל. קרוב לוודאי, שגרסת הפלאג-אין עם 218 כ"ס, שעולה סכום דומה, תהיה הולמת יותר את התדמית החיצונית הנמרצת של המכונית, ובוודאי גרסת ההנעה הכפולה עם 280 כ"ס, אם כי היא עולה 340 אלף שקל. אבל גם עם הדיזל זו עדיין מכונית ייחודית, שמצליחה לשלב את האיכויות של קבוצת פולקסווגן ביחד עם שימושיות מרשימה ועלויות שוטפות נמוכות. בקיצור, מכונית נעימה ומוצלחת. כעת נותר לראות כיצד יתמודד ענף הייבוא המקביל עם הסרת המטריה המגוננת של הפטרון ישראל כ"ץ ועם קשיים הולכים וגוברים להשיג מלאים של רכב עממי בשוק הרכב העולמי, שהקורונה שיבשה את מהלכיו.

חלק מהמתחרות

פיז'ו 508
ה-508 החדשה מוגדרת רשמית ספורט-סדאן אבל עיצובה לוקח אותה לטריטוריה של קופה-חמש-דלתות. למכונית יש עיצוב זורם ודרמטי, ממדים חיצוניים מכובדים ותא נוסעים מתוחכם, מאובזר ומרווח יחסית בזכות בסיס גלגלים של 2.79 מ'. ב-240 אלף שקל מקבלים מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 225 ותאוצה ל-100 ב-7.8 שניות.

פיז’ו 508 / צילום: יח"צ
 פיז’ו 508 / צילום: יח"צ

אאודי A5 2 ליטר
314 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של אאודי A5, בת הדודה היוקרתית של הארטאון. המרכב קטן יותר ותא הנוסעים קצת פחות מרווח אבל העיצוב משובב עין, תא הנוסעים שייך לעולמות הפרמיום ושלדת ההנעה הקדמית נטועה היטב על האספלט. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כ"ס וזינוק ל-100 ב-9.1 שניות.

אאודי A5 2 ליטר / צילום: יח"צ
 אאודי A5 2 ליטר / צילום: יח"צ

מרצדס CLA 2021
ה-CLA קטנה מהארטאון הן בממדים החיצוניים והן בפנימיים אבל מפצה על כך עם עיצוב קופה-סדאן חלקלק ואגרסיבי וכמובן מיתוג-עילי. תא הנוסעים מעוצב בטוב טעם ובחומרים יוקרתיים ועמוס בטכנולוגיות מתקדמות ושלדת ההנעה הקדמית זריזה ונוחה. ב-273 אלף מקבלים מנוע 1.3 טורבו-בנזין עם 163 כ"ס ותאוצה ל-100 ב-8.2 שניות.

מרצדס CLA 2021 / צילום: יח"צ
 מרצדס CLA 2021 / צילום: יח"צ