האנשים החזקים של הכלכלה העולמית יתכנסו בסוף השבוע בבריטניה. על הפרק: העלאת מס החברות

שרת האוצר האמריקאית תנסה להשיג תמיכה ביוזמה למס גלובלי מינימלי של 15%, שימנע את "המירוץ לתחתית" שמביא לתשלומי מס פחותים מהתאגידים הבינלאומיים • מדינות אירופה מצדן יפעילו לחץ אל ארה"ב להתפשר בנושא תשלומי המס המקומיים של ענקיות הטק אמזון, גוגל, פייסבוק ואחרות

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן

שרי האוצר של ארגון המדינות המתועשות (G7) יתכנסו בסוף השבוע הקרוב בבריטניה בניסיון להסכים על תוכנית שאפתנית לאימוץ מס חברות גלובלי וכן על צעדים נוספים, שיאפשרו למדינות ליהנות מהכנסות גבוהות יותר כתוצאה ממיסוי תאגידים בינלאומיים כמו אמזון, פייסבוק וגוגל.

מאחורי ההצעה עומד הממשל האמריקאי החדש, בראשות הנשיא ג'ו ביידן, שהציע לקבוע מס חברות מינימלי שיהיה תקף ברחבי העולם. השאיפה של ארה"ב היא שהמס הגלובלי ימנע את "המרוץ לתחתית", כדבריה של שרת האוצר ג'נט ילן, במסגרתו מדינות מנסות לפתות תאגידים בינלאומיים להתמקם אצלן בהבטחות למסים נמוכים, על חשבון הכנסות של מדינות אחרות.

מפגש שרי האוצר של מדינות ה-G7 יתקיים במשך יומיים (שישי-שבת) בלונדון. המפגש הנוכחי הוא הכנה לסוף השבוע הבא, שבו יתכנסו בקורנוול שבמערב אנגליה - לראשונה באופן פיזי מאז פרוץ מגפת הקורונה - מנהיגי המדינות החברות בארגון, במה שיהיה ביקורו הראשון של ביידן באירופה. כמה ימים לאחר מכן ייפגש הנשיא האמריקאי עם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה - המדינה שסולקה מהמועדון היוקרתי בעקבות המלחמה באוקראינה וסיפוח קרים. ביחד עם ארה"ב ובריטניה, מיוצגות בארגון גם גרמניה, צרפת, איטליה, יפן וקנדה.

לחץ על תאגידים

תמיכה של שרי האוצר ומנהיגי ה-G7 תעניק רוח גבית ליוזמה, שמלווה בצעדים נוספים כמו העלאת מס החברות בארה"ב ופעולות שיחייבו תאגידים דיגיטליים לשלם מסים "הוגנים" במדינות שבהן הם פועלים. האיחוד האירופי הגביר את הלחץ בשנה האחרונה על תאגידים בינלאומיים כמו אמזון, גוגל ופייסבוק להפסיק להתחמק מתשלום מסים באמצעות תכנוני מס והעברת פעילות למדינות שונות.

צרפת ובריטניה התקדמו במקביל לדיונים מול האמריקאים בנושא זה במסגרת ה-OECD עם חקיקה עצמאית, שיכולה לגבות מיליארדים בתוך זמן קצר מהחברות. בשלב זה החקיקה מושעית. האמריקאים, מנגד, הטילו תעריפים ומכסים על סחורה אירופית, אך גם הם השעו אותם בשלב זה בזמן שהשיחות נמשכות.

אתמול הודיע משרד האוצר האמריקאי על הטלת תעריפים נוספים בשווי שישה מיליארד אירו על מדינות שמקדמות את מיסוי ענקיות הטכנולוגיה הדיגיטליות האמריקאיות (אוסטריה, בריטניה, הודו, איטליה, ספרד וטורקיה) - אולם בד בבד הודיע המשרד גם על השעיה מיידית של הצעד.

קריאה לדיאלוג

עמדת ארה"ב, שהתנגדה לצעדים האירופים תחת ממשל טראמפ ("אם מישהו צריך למסות את החברות הללו אלה אנחנו", אמר הנשיא הקודם), התחלפה בקריאה לדיאלוג וכן ברטוריקה חריפה עצמאית נגד ההתחמקות ממס של התאגידים הגדולים.
אמזון לא שילמה כלל מס על רווח של 11 מיליארד דולר בארה"ב ב-2019, ולמרות הכנסות של 44 מיליארד אירו בשנת 2020 באירופה בלבד היא קיבלה זיכוי מס של עשרות מיליונים. ביידן ציין את החברה בשמה בנאום שבו יצא נגד העובדה שכבאים ומורים משלמים יותר מסים מאשר חברות הטכנולוגיה האמריקאיות הגדולות.

 
  

אבל יש גם התנגדות למהלך האמריקאי. באופן סמלי, ממש מעבר לים שישתקף ברקע הדיונים בקורנוול נמצאת אירלנד, שהפכה בעשורים האחרונים לסמל ההצלחה במשיכת תאגידי ענק בינלאומיים, עם מס חברות של 12.5% בלבד. במקביל, אירלנד מעניקה לחברות כמו אמזון ופייסבוק מענקים ותמריצים שמשמעותם שחברות אלה כמעט לא משלמות מסים על פעילותן באיחוד האירופי, שבו היא חברה.

גם בבריטניה, שבה מס החברות עומד על 19% כיום, יש ביקורת כלפי התוכנית, אולם במיוחד על החלק שעוד לא הוסכם - כיצד לחייב את החברות הדיגיטליות לשלם מסים באופן הוגן במדינות שבהן הן פועלות ולא להעביר את הפעילות והמיסוי למדינות אחרות.
שר האוצר הבריטי רישי סונאק צפוי לקדם במהלך הפגישה התייחסות לנושא זה, שיכול להיות בעייתי אפילו אם יאומץ רף תחתון של 15% מס חברות גלובלי.

מה יהיה גובה המס?

שאלת גובהו של המס תהיה אחת הסוגיות המרכזיות במהלך הדיונים. הממשל האמריקאי הפחית בימים האחרונים את השיעור שהוא מציע מ-21% ל-15%, אולם הבהיר לאחר מכן שמדובר ב"רף תחתון" לצורך המשא ומתן. גופים בינלאומיים קראו בימים האחרונים להעלות את השיעור המיסוי ל-25%, אולם כפי שכתב הכלכלן זוכה פרס הנובל, ג'וזף שטיגליץ, "גם 21% יהיה צעד בכיוון הנכון". שטיגליץ ביקר את ה"תגובה הפושרת" עד כה מאירופה לתוכנית האמריקאית.

ארגון לא-ממשלתי הנתמך על ידי האיחוד האירופי בשם EU Tax Observatory חישב ומצא כי מדינות האיחוד האירופי צפויות להרוויח לכל הפחות כ-50 מיליארד אירו בהכנסות שנתיות מהמהלך. אם שיעור מס החברות העולמי יהיה 25%, צפוי האיחוד להכניס כ-170 מיליארד אירו נוספים מדי שנה, שחומקים ממנו כעת בעזרת פעילות של חברות הרשומות במדינות אחרות. בבריטניה, חישב הארגון, תשלם ענקית האנרגיה BP חצי מיליארד אירו במס שנתי (200 מיליון אירו יותר מהמצב כיום), וגם ההכנסה מבנקים בריטיים תזנק במאות מיליונים.

"צעד גדול קדימה"

המנגנון שבו יחתרו ארה"ב והכלכלות המובילות ליישם את המס הגלובלי הוא באמצעות החלטה עתידית של ארגון ה-OECD, בפורום מיוחד הכולל 139 מדינות. "הפגישה בסוף השבוע היא הזדמנות להנחית מכה היסטורית על ההתחמקות ממס של תאגידים בינלאומיים", כתב שטיגליץ במאמר דעה שפירסם ב"FT" השבוע. אם היוזמה תזכה לתמיכה, הצעד הבא יהיה לגבש תמיכה בפורום ה-20G שיתכנס ביולי באיטליה, מה שעלול להית מסובך בגלל התנגדות אפשרית של סין והודו.

שר האוצר הגרמני, אולף שולץ, אמר השבוע כי הוא צופה "התקדמות משמעותית" בנושא בקיץ הקרוב. "זהו בכל מקרה צעד גדול קדימה שארה"ב הציבה רף של 15% פלוס X", אמר שולץ. הוא אמר כי מסתמן שיש קונצנזוס ב-OECD סביב המטרה המשותפת: "שכל החברות הדיגיטליות הגדולות ישלמו מס". שרת האוצר הקנדית העריכה שהסכם לגבי מס חברות מינימלי שיחייב גם מיסוי של ענקיות טכנולוגיה נמצא "בהישג יד".