מחיר המזון בעולם עולה לרמה הגבוהה ביותר מזה עשור

לדברי כלכלן בכיר בארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), בצורת מתמשכת בברזיל, ביקוש מפתיע לתירס מצד סין, ושימוש גדל בעולם בשמנים מן הצומח, סוכר ודגנים גרמו לעליות מחיר מהירות ברחבי העולם

ארגזי לפתות / צילום: לקט ישראל
ארגזי לפתות / צילום: לקט ישראל

מחירי המזון בעולם המשיכו את מגמת העלייה זה החודש ה-12 ברציפות מאז מאי 2020. בסך הכול, על פי מדד המזון של האו"ם, המחירים עלו בסך בכ-40%. העלייה האחרונה שנמדדה, מאפריל למאי, הייתה העלייה החודשית החדה ביותר של מזון מאז 2011 - 4.8%, עלייה של 5.8 נקודות במדד ל־127.1 נקודות. העלייה החדה בחודש מאי שיקפה עליית מחירים לשמנים, סוכר ודגנים, יחד עם מחירי בשר וחלב מוצקים יותר.

לדברי עבדולרזה עבאסיאן, כלכלן בכיר בארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), בצורת מתמשכת בברזיל, ביקוש מפתיע לתירס מצד סין, ושימוש גדל בעולם בשמנים מן הצומח, סוכר ודגנים גרמו לעליות מחיר מהירות ברחבי העולם. "הביקוש מפתיע את כולם", אמר עבאסיאן לרשת CNN. "הביקוש הזה באמת צריך תגובת היצע חזקה".

אינפלציה בעולם מעלה מחירים במגוון רחב של מוצרים, ממזון ועד פלדה, ומעץ לבניין ועד אנרגיה. במדינות השייכות ל־OECD, עליות המחירים באפריל הביאו אותם לשיעור הגבוה ביותר מאז 2008.

שימוש מוגבר בביו־דיזל ועליות מחיר מתונות של מוצרי הבשר והחלב תרמו גם הם לעלייה כללית במחירי המזון בעולם.

בדו"ח של האו"ם נכתב שכמויות שמן הדקלים הנצרך הגיעו לשיא מאז פברואר 2011 בגלל גדילה איטית של הייצור במדינות דרום מזרח־אסיה וצרכי יבוא גוברים בעולם, שמביאים את המלאי במדינות המייצאות את השמן לרמות קריטיות. "הביקוש בתחום השמנים הצמחיים היה חזק באופן כללי", אמר עבאסיאן.

לדבריו, הספקולציות לגבי כמות התירס שברזיל וחוואים אמריקאים ייצרו הקיץ ובסתיו הן נקודות לחשש מצד כלכלנים ומנהלים של שרשראות אספקה של מזון. "זו השאלה הגדולה שכולם שואלים כרגע. בתחום הדגנים, היו הרבה בעיות מבחינת מה יקרה עם הייצור בשנה הזו. יש הרבה דיבור על בצורת בברזיל שממש משפיעה על שוק התירס".

ב־20 במאי הטילה ממשלת ארגנטינה איסור של 30 יום על יצוא בקר במטרה להוריד את מחירי הבקר המקומי שהאמירו באחרונה, על ידי הגדלה זמנית של ההיצע המקומי. החלטת היישום פוטרת את היצוא לשווקים שבהם ארגנטינה ניהלה משא ומתן על מכסות. בשנת 2020, ארגנטינה ייצאה 652 אלף טון בשר בקר, כאשר כ-53 אלף מיוצאים לארצות הברית והאיחוד האירופי במסגרת מכסה.

בינתיים גם בארה"ב מחירי המזון שזינקו במהלך הקורונה, לא חזרו לתחום הנורמלי השנה. בסך הכל עלו מחירי המזון בארה"ב ב־2.4% באפריל לעומת אותה תקופה אשתקד, ומחירי פירות וירקות עלו ב־3.3%.