להתראות קורונה: זינוק של 60% במכירות האונליין של עסקים בישראל

נתוני ענקית התשלומים פייפאל לרבעון הראשון של 2021 מצביעים על כניסת קהלים חדשים לזירת האונליין, ועל גידול בהיקף של עסקה ממוצעת • ואילו מנתוני חברת כרטיסי האשראי כאל עולה כי הענפים הבולטים ברכישות המקוונות הם אופנה ומסעדות

זינוק של 60% במכירות האונליין של עסקים בישראל / צילום: Shutterstock
זינוק של 60% במכירות האונליין של עסקים בישראל / צילום: Shutterstock

עד כמה האיצה הקורונה שינויים בהרגלי הצריכה שלנו? על פי נתונים של ענקית התשלומים פייפאל נרשמה עלייה של 62% במכירות המקוונות של עסקים קטנים ובינוניים בישראל ברבעון הראשון של 2021, בהשוואה לרבעון הראשון של 2020. מדובר במכירות אונליין שנעשו בין מוכרים ישראלים לקונים ישראלים.

הקטגוריות הנמכרות ביותר בישראל ברבעון הראשון של השנה היו אופנה, קוסמטיקה, כלי בית, אוכל ושתייה, תשלומים לארגונים ללא מטרת רווח (כלומר תרומות), אלקטרוניקה, תכשיטים, ציוד ספורט, בריאות ומוצרי תינוקות.

עוד עולה מהנתונים כי נפח המכירות של המוכרים הישראלים לצרכנים מחו"ל עלה ב-25% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. התחומים שבהם עסקים קטנים ישראלים מכרו הכי הרבה לקונים מחו"ל ברבעון החולף היו כלי בית, אופנה, תכשיטים, קוסמטיקה, שירותים דיגיטליים, אלקטרוניקה ואמנות.

גם באיביי מזהים עלייה בנוכחות של המוכרים הישראלים, כאשר ב-2020 הצטרפו כ-16 אלף מוכרים חדשים לפלטפורמת המכירות המקוונת.

הקניות המקוונות צמחו בשנת הקורונה מכורח הנסיבות והמציאות, שכללה את סגירת החנויות הפיזיות. העסקים שפעלו בזירה המקוונת נהנו מגידול בהיקף הקונים, כולל קהלים "חדשים" דוגמת צרכנים מבוגרים יותר ונהנו מגידול בהיקף העסקה הממוצעת.

גם בחברות כרטיסי האשראי זיהו את הצמיחה: מנתונים שהעבירה חברת כאל לגלובס עולה כי היקפי הקניות המקוונות צמחו פי 2 לעומת היקפי הקניות של לפני הקורונה. בכאל מסבירים כי עם פתיחת החנויות הפיזיות חלה ירידה קלה בקניות המקוונות, אולם עדיין מדובר בקצב גבוה משמעותית לעומת התקופה של לפני הקורונה (הנתונים מתייחסים לחודשים הראשונים של 2021 לעומת החודשים שקדמו לקורונה, כלומר עד פברואר 2020).

הענפים הבולטים הם אופנה ומסעדות, שעלו בצורה משמעותית ונשארו חזקים. כך, המכירות באתרי האופנה הישראלים עלו פי שלושה בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה.

נכנסים, ונוטשים

"הקורונה חיזקה שתי מגמות: מעבר מואץ של עסקים למרחב הדיגיטלי, והעדפה של רכישה ממוכרים מקומיים", מסביר אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה ב-PayPal. "בעלי העסקים הקטנים והבינוניים הבינו שהם חייבים נוכחות דיגיטלית חזקה בנוסף לחנות הפיזית, כדי לחזק את האיתנות העסקית שלהם וגם להתרחב ולצמוח בתקופה הנוכחית".

הנוכחות האינטרנטית של עסקים, גם שכונתיים, אכן צמחה - אך לא כולם נכנסו לזירה המקוונת, ודוגמה בולטת לכך היא רשת איקאה, שלא פועלת בישראל באונליין (אלא דרך ספק מקומי, ולא ישירות באתר שלה).

יתרה מכך, עסקים קטנים שנכנסו לזירה המקוונת מספרים כי העדיפו לנטוש אותה, בעיקר לנוכח עלויות הלוגיסטיקה - השילוח, האחסון וה"צרה" שממנה עסקים נרתעים בעיקר: החזרות של מוצרים.

בעל חנות בגדים במרכז תל אביב סיפר לגלובס כי "בקורונה, כשהחנות הייתה סגורה, עשינו את המשלוחים בעצמנו וקצב המכירות היה טוב. היום, כשהחנות פתוחה, לא משתלם לנו להעסיק שליחים או לשלם לחברות שילוח, אז הורדנו את המכירות המקוונות לווליום מינימלי".

כצפוי, הוא מקווה שהמגבלות על טיסות לחו"ל יימשכו. "מאז שפתחנו מחדש, הקניות בגרף עלייה נהדר", הוא מספר. "הישראלים נוסעים הרבה פחות לחו"ל, ומבזבזים את הכסף פה. אני רק מקווה שלא יהיו פתאום הקלות, והמיליונים שאמורים לצאת לחו"ל בקיץ יישארו בארץ. לעסקים בישראל זה מצוין".

התחום הצומח: תעופה

במקביל לצמיחה במספר הקונים באונליין, נרשמה עלייה גם בהיקף העסקאות. על פי נתוני פייפאל, שווי עסקה ממוצעת עלה בכ-10% ברבעון הראשון של 2021 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בחברה מציינים כי התחום הצומח ביותר השנה במסחר הדיגיטלי היה התעופה. כידוע, ב-2020 נמחקה הפעילות התעופתית כמעט לחלוטין, כך שטבעי שעם חידוש הטיסות ופתיחת הגבולות של עוד ועוד מדינות, ענף התעופה יצביע על שיפור. ואכן, תנועת הנוסעים בנתב"ג עולה בהתמדה. לשם המחשה, ביום ראשון השבוע חלפו בנתב"ג יותר מ-20 אלף נוסעים - פי שניים מהשבוע שעבר.

קטגוריות נוספות שחוו זינוק בביקוש הן קוסמטיקה, תוספי תזונה, מוצרי צילום, אופנה, תרומות לארגונים ללא מטרת רווח, פריטי ריהוט, חינוך, כלי מוזיקה, אוכל ושתייה.

גם בדוחות הרבעוניים של רשתות המזון בלטה העלייה בקניות המקוונות: בשופרסל הפעילות באונליין צמחה מ-17.5% ליותר מחמישית מכלל המכירות של הרשת (22%), ברמי לוי נתח הקניות המקוונות צמח מ-7.6% ל-11.5%, ובטיב טעם נרשם גידול של כמעט פי שלושה - מ-3.5% ל-9.5%.