מנכ"ל הביטוח הלאומי: "גם אם נחזור למה שהיה ערב המשבר, מספר מקומות העבודה יהיה קטן יותר"

מאיר שפיגלר הגיע הערב לכנס לשכת רואי החשבון באילת וקרא בין היתר לשר האוצר להעביר בהקדם את החקיקה ליציאה מדורגת מתוכנית הסיוע למובטלים במשק (המאריכה את מודל החל"ת עד סוף השנה) • עוד קורא שפיגלר לחקיקת דמי אבטלה לעצמאים

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר / צילום: ניב קנטור
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר / צילום: ניב קנטור

"אנחנו מתייחסים לתקופה הזאת כאל פוסט-קורונה. התקופה שבה היו סגרים והרבה אנשים נפלטו משוק העבודה מכורח כי סגרו להם את מקום עבודתם הסתיימה, וכרגע אנחנו חוזרים לאט-לאט למשק שעובד. העסקים נפתחים ועובדים, ועדיין מעסיקים מצמצמים משרות ומתייעלים. גם אם חוזרים בדיוק למה שהיה ערב משבר הקורונה מספר מקומות העבודה יהיה קטן יותר ממה שהיה פרוץ המשבר", כך אמר מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר בכנס לשכת רואי החשבון באילת.

שפיגלר התייחס גם לסיומה בקרוב של רשת הביטחון, במסגרתה ניתן סיוע גורף על ידי המדינה למובטלים ולעובדים שהוצאו לחל"ת בעקבות משבר הקורונה (התוכנית המכונה מודל החל"ת).

שפיגלר הוסיף ואמר כי על המדינה להעלות את תשלומי דמי האבטלה החודשיים כדי לאפשר קיום בכבוד. "התשלום הממוצע לאבטלה הוא קצת מעל 4,000 שקל. זה פחות משכר מינימום. זה לא סכום שאפשר לחיות ממנו. ואנחנו רואים את המחיה הפשוטה של מזון עולה, מה תעשה משפחה שכבר חודשים על גבי חודשים מכניסה פחות משכר מינמום?! מחובת המדינה לתת על כך את הדעת".

לאחרונה הודיע שר האוצר ישראל כ"ץ כי בכוונתו להעביר חקיקה ליציאה מדורגת ממודל החל"ת, שבמסגרתה תוארך הזכאות לדמי אבטלה למובטלים מעל גיל 28 או למובטלים עם ילדים, זאת באופן דיפרנציאלי לפי גיל ומספר הילדים; יוארך מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה; יימשך תשלום כפל הקצבאות עד סוף 2021; תוארך האפשרות למימוש המענק למובטלים ותיקים שיחזרו לעבודה עד סוף יוני 2021; ויינתן מענק למעסיקים ("שובר למעסיק") שיקלטו אנשים שהיו מחוץ לשוק התעסוקה תקופה ארוכה.

עם זאת, על פי התוכנית, לא תוארך תקופת הסיוע לצעירים מתחת לגיל 28 ללא ילדים.

לדברי שפיגלר, חייבים להאריך את רשת הביטחון לזמן מה נוסף, ואם החקיקה הזאת לא תעבור בקרוב נגיע ב-1 ביולי למצב בעייתי מאוד. "הדבר הזה בדיונים גם בביטוח הלאומי וגם מול נציגי משרד האוצר וטרם בשל לחקיקה. בין יתר ההחלטות שטרם בשלו לחקיקה - וכל ההחלטות צריכות לעבור חקיקה - ההחלטה שהתקבלה היא שגילאי 28 ומטה שאין להם ילדים יפסיקו לקבל דמי אבטלה, אלא אם הם נפלטו רק עכשיו משוק העבודה ואז על בסיס החוק שהיה קודם המשבר הם זכאים לאבטלה.

"ראינו שמי שמתקשה יותר למצוא עבודה אלה האנשים היותר בוגרים בשוק. הם משוועים לחזור לעבודה. שאלתי מעסיקים אם מגיע מישהו בן 45-50 ומבקש להיות מלצר האם תיקח אותו - ואמרו לי לא. ואם מישהו בגיל הזה רוצה לבוא לעבוד במלון כמסדר חדרים אומרים לי שלא ייקחו אותם. קשה לאנשים האלה למצוא עבודה".

לדברי שפיגלר, "אותם מקומות שבהם רוצים ידיים עובדות ונמצאים בחסר מבחינת ביקוש לעומת ההיצע אלה עבודות מזדמנות של מלצרות, ניקוי מכוניות, ובבתי מלון בתחום ההסעדה, ניקוי חדרים. אלה עבודות מזדמנות שחברה צעירים מגיעים אליהם ומעבירים שם פרק זמן וממשיכים הלאה. שם יש חוסר וזו הסיבה שעמדה על הפרק להפסיק החל מה-30 ליוני 2021 להעניק לאותם אנשים מתחת לגיל 28 את דמי האבטלה ולהחזיר אותם לשוק העבודה".

לשאלת מנחה הפאנל, הפרשן הכלכלי של ידיעות אחרונות גד ליאור, איך עוזרים ל-600 אלף העצמאים שנפגעו קשות ממשבר הקורונה אך לא מקבלים דמי אבטלה, השיב שפיגלר: "עוד לפני המשבר ביטוח לאומי עמד על דעתו שכל תושב במדינת ישראל, ובוודאי עצמאי ובעל שליטה, יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה ולרשת ביטחון סוציאלי. אמרנו את זה לפני המשבר, אמרנו את זה ביתר שאת במשבר ואנחנו עומדים על דעתנו גם כעת. הגיע הזמן לערוך רביזיה מהשורש בתחום הזה. אנחנו עומדים שכל אדם במדינת ישראל - שכיר עצמאי ובעל שליטה - יהיה זכאי לדמי אבטלה. דווקא לעצמאים צריך לתת בסיס איתן ליכולת שלהם לשרוד בעיתות משבר, כי הם אלה שמספקים מקומות עבודה".

שפיגלר הוסיף, כי "החל מה-1 ליולי אנחנו צופים שיהיו כ-300 אלף אנשים שלא זכאים לקבל דמי אבטלה. הם צריכים לקבל מענה כזה או אחר לזכויות שלהם, וביניהם נשים יולדות, אנשים שלא הצליחו לצבור תקופת אכשרה שאמורה לחזור להיות 12 חודשים, אך אנשים לא הצליחו לצבור כי לא הייתה עבודה בתקופת הקורונה ועוד. חייבים לתת את הדעת לכך רגע לפני ולא רגע אחרי. אם החקיקה הרלבנטית לא תעבור ב-1 ליולי המצב יהיה בעייתי מאוד.

"דבר שני - חייבים לתקן את החקיקה בנוגע לרשת הביטחון לעצמאים כך שיהיו זכאים לדמי אבטלה".

עוד התייחס שפיגלר לשאלה האם יש להעלות את גיל הפרישה, ואמר "לעבוד זה טוב. צריך להעלות את גיל הפרישה. זה קורה בכל מדינות ה-OECD. אי אפשר לברוח מזה. צריך לקבל החלטה וככל שיקבלו אותה שעה קודם זה יהיה טוב יותר. אני מצדד בהעלאה הוגנת של גיל הפרישה מי שנמצא מרחק נגיעה מגיל הפרישה שיצא בגיל הפרישה שלו כיום ומי שנכנס כעת לגיל הפרישה יצא בגיל הפרישה החדש עם מלוא התוספת, ומי שנמצא בין לבין יוכל לבחור. אבל אם לא יתחילו את זה זה לא יקרה לעולם".

***גילוי מלא: כתבת גלובס משתתפת בכנס לשכת רואי החשבון במימון מלא של העיתון