בנק ישראל על המס הגלובלי: הבחירה אם ליישם לא תלויה בישראל

רפורמת המס הגלובלי שאומצה על ידי שרי שבע הכלכלות הגדולות (G7) תוצג בחודש הבא • בבנק ישראל מבהירים כי עוד מוקדם לדעת אם ישראל תרוויח או תפסיד מהמהלך

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בהמשך להחלטת שרי האוצר של שבע הכלכלות המתועשות הגדולות (7G) על תוכנית היסטורית להטלת מס חברות גלובלי, יתר המדינות אמנם לא יהיו חייבות להעלות את שיעור המס, אך לפי בנק ישראל ככל הנראה הבחירה אם ליישם את הרפורמה תהיה נתונה לסנקציות כך שלא יהיה זה כדאי לא לאמץ את הרפורמה.

מטרת הרפורמה שתוצג בחודש הבא באיטליה היא למנוע את המירוץ לתחתית שמתנהל מזה שלושה עשורים, במסגרתו מדינות מתפתחות אך גם עשירות (כמו אירלנד) מנסות למשוך תאגידים רב לאומיים בעזרת הקלות מס מפליגות, ולקבוע מס אחיד בגובה 15%.

בבנק ישראל מסבירים לשאלת גלובס כי "זו מגמה שהתחילה כבר לפני עשור ויותר, עם אימוץ האמנות השונות למלחמה בהון השחור וביטול מקלטי המס השונים. כך גם כעת בשיעור דומה של מסי החברות ברחבי העולם. המהלך מתגבש על רקע המירוץ לתחתית בשיעורי המס בעולם, וקידומו מהווה צעד שנועד למנוע תחרות לא הוגנת בין המדינות.

"היות וישראל היא מדינה קטנה השאלה אם נרוויח או נפסיד מהמהלך תתברר רק כשיהיו תקנות והסכם מפורט לגבי המס הגלובלי. גם הבחירה אם לאמץ את הרפורמה או לא, ככל הנראה לא תהיה בידי ישראל מכיוון שמדובר בחקיקה בינלאומית שתלווה בסנקציות על אי הצטרפות".