ה-FDA החליט לסמוך על עצמו יותר מאשר על המומחים החיצוניים: אושרה התרופה של ביוג'ן

ברקע המחלוקות בקרב המומחים, ה-FDA אישר היום את אדוקנומב, התרופה לאלצהיימר של חברת ביוג'ן • מניית החברה נמצאת כעת בהקפאת מסחר והחברה שווה כ-43 מיליארד דולר

התרופה כבר הוכרזה רשמית ככישלון על ידי ביוג'ן עצמה בתחילת 2019 / צילום: Shutterstock, Atthapon Raksthaput
התרופה כבר הוכרזה רשמית ככישלון על ידי ביוג'ן עצמה בתחילת 2019 / צילום: Shutterstock, Atthapon Raksthaput

ה-FDA בחר לאשר את התרופה של חברת  ביוג'ן  (Biogen) לטיפול באלצהיימר. האישור מגיע אחרי תהפוכות רבות שעבר המוצר, והייתה אי וודאות רבה לגבי אישורו, כאשר ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, תומך באישור אך ועדה חיצונית מייעצת, אותה כינס ה-FDA, מתנגדת בטענה שלא נאסף מספיק מידע לגבי יעילות התרופה. ה-FDA החליט בסופו של דבר להכריע נגד הוועדה המייעצת החיצונית, ובעד דעת המומחים הפנימיים שלו.

מניית החברה נמצאת כעת בהקפאת מסחר והחברה שווה כ-43 מיליארד דולר.

מה-FDA נמסר כי המוצר אושר דרך מסלול האישורים המקוצר, אשר משמש את הארגון לאשר תרופות למחלות חמורות או מסכנות חיים, ונמצאו יעילות על פי מדדים משניים, שיש סבירות שמנבאים את יעילות המוצר (גם אם לא נמצאו יעילים במדדים העיקריים של הניסוי שנערך בהם, כפי שאלה נקבעו מראש בין ה-FDA לבין החברה- ג.ו.).

ה-FDA: "לא חרגנו מהפרוטוקול שלנו"

הארגון התייחס לדרמה סביב האישור. "אנחנו מודעים מאוד לתשומת הלב הציבורית סביב האישור הזה. המידע שנכלל במסמכי ההגשה של החברה היה מורכב מאוד והותיר אחריו חוסר ביטחון לגבי התועלת הקלינית. היה דיון ציבורי רב בעד ונגד אישור התרופה. הקהילה המדעית הייתה חלוקה, כפי שקורה לפעמים כשמנתחים מידע מדעי. בסופו של יום, לא חרגנו מהפרוטוקול שלנו לגבי החלטות במקרים בהם המידע לא חד משמעי. סרקנו את המידע בדקדקנות, ביקשנו ייעוץ מהוועדה החיצונית, הקשבנו לחולים והסתכלנו על כל המידע הרלוונטית. החלטנו בסופו של דבר להעניק גישה מהירה יותר למוצר עבור החולים, שאין להם חלופות, מתוך ציפיה לתועלת למרות אי וודאות מסויימת. התועלת עולה על הסיכון".

ה-FDA ציין כי ניסוי גדול אחד של החברה מבין שניים שנערכו, השיג את מטרתו ואילו ניסוי האישוש (שה-FDA מבקש עבור רוב התרופות המאושרות במסלול הרגיל), לא השיג את מטרתו. אנחנו יודעים שהוועדה החיצונית לא הסכימה שניסוי יחיד יתמוך באישור, אבל הם לא דנו באפשרות של אישור במסלול המואץ.

החברה תתבקש לבצע ניסוי עולם אמיתי כדי להמשיך ולהוכיח שהמוצר אכן יעיל, וכך לקבל את האישור הסופי.

אדוקנומב היא תרופה המבוססת על מנגנון פעולה שנכשל בעבר. במוחם של חולי אלצהיימר מצטברים מבנים לא רגילים של חלבון בשם עמילואיד ביטא, והתרופה מפרקת אותו. אלא שבעבר תרופות שפירקו את העמילואיד לא הצליחו להוביל לשיפור במצב החולים. ביוג'ן מפרקת אותו בצורה קצת אחרת ומפנה את הטיפול לחולים בשלב מוקדם יחסית של המחלה, ולכן היא מאמינה שתצליח היכן שאחרים נכשלו. אפשר לנחש כי הכישלונות של המנגנון הזה בעבר, מסבירים חלק מהחשדנות של פאנל המומחים כלפי התוצאות.

ה-FDA התייחס לכך ואמר: "זו התרופה הראשונה שהציגה ראיות תומכות בתיאוריה לפיה הפחתה של הפלאק תשפר את מצבם של חולי האלצהיימר". אמירה זו מהווה תמיכה גם בחברות נוספות שפועלות על המנגנון הזה, שעד היום נחשב כאמור למפוקפק.

אולם, הטיעון הזה היה מעט מעגלי משום שה-FDA ציין גם כי העובדה שהתרופה מפחיתה את הפלאק, הייתה אחד המשתנים שהובילו את המנהל להחליט לאשר את התרופה, מתוך "ציפיה" לכך שלמוצר תהיה תועלת.

אדוקנומב עברה לא מעט דרמות. היא כבר הוכרזה רשמית ככישלון על ידי ביוג'ן עצמה בתחילת 2019. זאת, לאחר שניסוי גדול שערכה בתרופה, לא השיג את התוצאות הרצויות. אולם, באוקטובר של אותה שנה, הודיעה לפתע החברה כי ניתוח נוסף של התוצאות של הניסוי, בדרך אחרת, מניב בעצם תוצאות חיוביות. היא הצהירה כי המוצר הוא למעשה הצלחה גדולה וכי יוגש ל-FDA על בסיס תוצאות אלה, ללא ניסוי נוסף.

ביוג'ן אינה החברה היחידה שמנסה להציג ניסוי שלא עמד ביעדיו העיקריים כהצלחה על ידי שינוי היעד. גם מספר חברות ישראליות ניסו לעשות זאת בעבר. זה כמעט אף פעם לא עובד. המתודה המדעית גורסת שיש להעמיד את יעד הניסוי תחילה, ואז לעמוד בו. אם קובעים את היעד אחרי שהנתונים כבר ידועים, זה לא ניסוי אלא תצפית.

אבל ביוג'ן הגישה את המוצר ל-FDA עם הניתוח השני של הנתונים, ללא ניסויים נוספים, ולהפתעת השוק, פאנל מטעם ה-FDA אכן השתכנע, ופרסם מסמך בן 343 עמודים שמסביר מדוע המוצר ראוי לאישור. אבל החגיגה נמשכה זמן קצר מאוד. ימים ספורים אחרי שניתנה ההמלצה של ה-FDA עצמו בתחילת נובמבר 2020, הפאנל החיצוני שגייס ה-FDA להמליץ על המוצר הצביע נגד אישור התרופה. 10 מתוך 11 המשתתפים בפאנל הצביעו נגד אישור התרופה ואחד נמנע. אולי היא אמנם יעילה, הם אמרו, אבל יש לבצע ניסויים נוספים. לתרופה, הם אמרו, יש גם תופעות לוואי, כלומר אי אפשר לאשר אותה על בסיס "לא יועיל, לא יזיק".

ההחלטה הצניחה את מניית ביוג'ן בכמעט 40%, כלומר כ-20 מיליארד דולר נעלמו משווי החברה. עם הסרת הקפאת המסחר, ייתכן והחברה תחזור לשווייה מלפני ההחלטה, אך ייתכן ודווקא תתרחש עזיבה של משקיעים שהגיעו בשביל הדרמה וההחלטה הבינארית.

בגלל השכיחות הגבוהה של מחלת האלצהיימר והיעדר טיפולים אחרים, האישור יכול להניב לביוג'ן (ולעלות למערכת הבריאות האמריקאית), עד 10 מיליארד דולר. המחיר של התרופה צפוי להיות יקר, והיא משווקת לחולי אלצהיימר מהשלבים המוקדמים מאוד של המחלה, כלומר למיליוני אנשים בארה"ב. עדיין לא ברור האם האישור בארה"ב יוביל גם לאישורים במדינות אחרות, או שמא הן ימתינו לראות את תוצאות האמת בשטח.