קופות החולים ביקשו לגבות 145 שקל לבדיקות קורונה ליוצאים לחו"ל, ועדת הכספים דורשת שהסכום יופחת ל-100

בעוד שהבדיקות לממריאים בנתב"ג עולות 45 שקל בלבד, בקופות החולים מעונייים לגבות לא פחות מ-145 שקל • ועדת הכספים הזמנית דורשת מהן להוריד את המחיר • ח"כ משה גפני: "אני לא רוצה שהמדינה תממן את הבדיקות של הנוסעים לחו"ל, אבל אני גם לא שהנוסעים יממנו את קופות החולים"

משה גפני. "לא רוצה שהנוסעים יממנו את קופות החולים" / צילום: רפי קוץ
משה גפני. "לא רוצה שהנוסעים יממנו את קופות החולים" / צילום: רפי קוץ

קופות החולים בתמיכת שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקשו מוועדת הכספים לאשר להן לגבות 145 שקל על בדיקות קורונה לנוסעים לחו"ל - אלא שוועדת הכספים דורשת שהמחיר יופחת ל-100 שקל.

בתחילת חודש יוני קיבלו קופות החולים הנחיה שעל פיה אסור לבצע למבוטחי הקופות בדיקות קורונה חינמיות לטובת נסיעה לחו"ל. בעקבות האיסור הזה, שיגר שר הבריאות אדלשטיין בקשה ליו"ר ועדת הכספים לאשר לקופות לגבות 145 שקל לבדיקה, מחיר יקר פי שלושה מזה שגובה חברת אומגה המספקת שירותי בדיקות לממריאים בנתב"ג והעומד על 45 שקל בלבד. יתרה מכך, בדיקות שמבצעת חברת AID בסניפי ביקורופא באופן פרטי, עולות 99 שקל. לא במקרה יו"ר ועדת הכספים הזמנית, ח"כ משה גפני סבור שגם הקופות צריכות להציע את הבדיקה האמורה במחיר הוגן. גפני נימק בדיון שנערך בנושא כי "אני לא רוצה שהמדינה תממן את הבדיקות של הנוסעים לחו"ל אבל אני גם לא רוצה שהנוסעים יממנו את קופות החולים".

בדיון שנערך לאור בקשת קופות החולים, הציג סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים ושב"ן במשרד הבריאות, ליאור ברק את הנימוק הבא: "עד היום קופות החולים מימנו את כלל בדיקות הקורונה. מכיוון שהתכנון לבדיקות יהיה בפריסה ארצית, אנחנו לא יכולים להרשות שסל הבריאות יממן בדיקות קורונה של אנשים לא חולים, כמו כאלה שטסים לחו"ל. בדיקת קורונה עולה בין 140-200 שקל, העלות מורכבת מהמון דברים - בין היתר שינוע, עמדות דיגום ומערך שלם שמצריך משאבים לכך".

כשנשאל מדוע המחיר בשדה התעופה נמוך משמעותית (45 שקל לממריאים ו-100/80 שקל לנוחתים) השיב כי ההבדל נעוץ בצורך בזמינות בכל הארץ. חברי הוועדה הגיעו למסקנה שהסכום שמבקשות קופות החולים לגבות מוגזם ועל הן נדרשו להפחיתו.

גפני סיכם את הדיון בכך שיש היתכנות לאשר לקופות החולים לגבות כסף על בדיקות לנוסעים לחו"ל "אבל לא במחיר של 145 שקל, אלא 100 שקל לכל היותר. המפתח בידכם, אנחנו מעבירים למחר את ההצבעה ואתם תחליטו אם להפחית את הסכום".