אולימפיאדת טוקיו: יפן תפסיד כסף כך או כך, עם צופים ובלעדיהם

המדינה כבר הפסידה את הכספים שהיו מוציאים תיירים, שנאסר עליהם להגיע למשחקים האולימפיים, הנאמד בכ–2 מיליארד דולר • כעת מתלבטים אם לאשר את הכניסה לתחרויות לצופים מקומיים • החשש: המפגש עשוי להוביל להצתה של הקורונה, שתביא לסגירת עסקים או הגבלת שעות פעילותם וכן לעלויות נוספות, שקשה לשער את היקפן, בניסיונות לדיכוי הנגיף

דייג יפני דג כשברקע סמל האולימפיאדה צף על גבי ספינה, השבוע / צילום: Associated Press, Koji Sasahara
דייג יפני דג כשברקע סמל האולימפיאדה צף על גבי ספינה, השבוע / צילום: Associated Press, Koji Sasahara

הקבוצה הראשונה של ספורטאים זרים הגיעה לאולימפיאדת טוקיו, והעלתה את גובה ההימור של ראש ממשלת יפן בעת שהוא נתון בלחץ מחודש לבקש ביטול חלקי של המשחקים האולימפיים במקום להסתכן בגל חדש ומסוכן של מגפת הקורונה.

קבוצת הסופטבול של אוסטרליה נחתה ביפן ביום שלישי האחרון והיא תבלה את השבועות המובילים עד לתחילת האולימפיאדה ב־23 ביולי בשלוש קומות של בית מלון שממוקם מצפון לטוקיו. הספורטאים ייצאו מהמלון לאימונים וישוחחו עם בני המקום רק באמצעות שיחות ווידאו.

הגעת הספורטאים מגבירה את הלחץ על ראש הממשלה יושיהידה סוגה, העומד מול קבוצה של מנהיגים פוליטיים, בכירים בעולם העסקים המקומי וכן בכירים בתחום הרפואה המבקשים ממנו לשקול מחדש את התחרות. זאת בעוד שבכירים הקשורים למשחקים האולימפיים מצהירים שבכוונתם לדבוק בלוח הזמנים.

 
  

לא מחוסנים

סקר חדש שערך העיתון הכלכלי היפני, "ניקיי", הראה ש־62% מהציבור עדיין מתנגדים לקיום האולימפיאדה בגלל חששות הקשורים לקורונה, בעיקר זנים אלימים שלה שהתגלו לראשונה בהודו. רוב היפנים לא צפויים להיות מחוסנים עד שיתחילו התחרויות.

סקרים הראו שגם הציבור בדרום קוריאה ובמדינות אחרות באזור, מתנגד לקיום המשחקים, כאשר החשש הוא שהאירוע עשוי להאיץ הדבקה מחוץ ליפן של ספורטאים ואנשי מקצוע אחרי שיחזרו מהאירוע. חשש זה הביא באחרונה רופאים להחליט לפרוש מהצוות האולימפי של ניו זילנד בגלל חששות הקשורים בקורונה.

מנהיג האופוזיציה ביפן, יוקיו אדנו, ראש המפלגה הדמוקרטית החוקתית, אמר שעל בסיס מה שאמרה הממשלה בינתיים, הוא לא רואה איך ניתן לערוך את התחרות באופן בטוח. "אם חייהם ופרנסתם של אנשים לא יכולה להיות מוגנים, לא תהיה לנו ברירה אלא לוותר על קיום המשחקים", אמר לפני מסר ימים.

ראש הממשלה סוגה ענה באחרונה לשאלות במסיבת עיתונאים לגבי האולימפיאדה. סוגה התייחס לחששות הבריאותיות ואמר שצעדים כמו שמירה על הספורטאים ואנשי הצוות ב"בועה" ימנעו הפצה של המגפה. "כמובן, זו אחריות הממשלה להגן על חיי ובריאות התושבים", אמר.

 
  

השלכות עתידיות חריפות

עלייה במספר המקרים לאחר האולימפיאדה עשויה להיות בעלת השלכות חריפות. יפן כבר הפסידה יותר ממיליארד דולר בגלל ההחלטה לאסור על צופים ממדינות אחרות להגיע לטוקיו כדי לצפות בתחרויות וכן עקב ההגבלה על כמות הזרים, שיותר להם להיכנס לשטחה, כך מעריכים כלכלנים.

טקהידה קיוצ'י, כלכלן ממכון המחקר "נומורה", צופה שעלויות ביטול האולימפיאדה כליל יהיו גבוהות מ־16.5 מיליארד דולר, אבל אומר שעלות הטיפול בהתפשטות רצינית של המגפה, שתיגרם בעקבות האולימפיאדה עשויה להיות גבוהה יותר. כעת שוקלים המארגנים האם לאפשר לצופים יפנים לחזות במשחקים מהטריבונות ולא דרך מסכים.

ביפן היו מעט מקרי קורונה לעומת ארה"ב ומערב אירופה, אבל עלייה במספרם באביב הכריחה את הממשלה להכריז על מצב חירום. זה הצליח להוריד את כמות המקרים בשבועות האחרונים ומצב החירום צפוי להסתיים ב־20 ביוני.

הממשלה היפנית וחברות שונות כבר הוציאו יותר מ־10 מיליארד דולר על האולימפיאדה, כולל 3 מיליארד על שמונה אתרים חדשים לקיום המשחקים. המרכזי ביניהם, האיצטדיון הלאומי החדש, נועד להיות מקור לגאווה לאומית בטקסי הפתיחה והנעילה. סכום נוסף של קרוב למיליארד דולר יצא לטובת הכנות נוספות וצעדים נגד הדבקה לאחר שהמשחקים עוכבו בשנה בגלל המגפה.

הפגנה נגד קיום האולימפיארד ונגד הממשלה בטוקיו, השבוע / צילום: Reuters, Yoshio Tsunoda
 הפגנה נגד קיום האולימפיארד ונגד הממשלה בטוקיו, השבוע / צילום: Reuters, Yoshio Tsunoda

כרטיסים ב־2 מיליארד ד'

כשטוקיו זכתה באפשרות לארח את האולימפיאדה בקיץ, המארגנים העריכו שהצופים יוציאו כמעט 2 מיליארד דולר על כרטיסים, בתי מלון, ארוחות סושי, מרצ'נדייז של "טוקיו 2020" ותיירות ברחבי המדינה. כלכלנים העריכו שרוב הכסף הזה אמור היה להגיע מתיירי האולימפיאדה מחוץ ליפן.

כעת, אם יהיו צופים כלל, הם יהיו יפנים. הכלכלנים חלוקים ביניהם לגבי כמה כסף מכרטיסים ייכנס אם יאושר להם לצפות במשחקים.

טושיהירו נגהמה, כלכלן במכון חקר החיים "דאי־איצ'י", אמר שפתיחת התחרויות לצופים מקומיים עשויה להביא מיליארדי דולרים על ידי הנעה מהירה של ההוצאות על נסיעות, מלונות, ארוחות במסעדות ומזכרות, תחומים שנעצרו ברובם במהלך המגפה. קיוצ'י ממכון "נומורה" פחות אופטימי ואומר שהמקומיים היו מוציאים סכום דומה, בין אם על האולימפיאדה או תחומי פנאי אחרים.

אפשרות אחת היא שמקומות יוגבלו למחצית מכמות הקהל, נוהג שנעשה נפוץ בליגות הבייסבול והכדורגל ביפן. סוגה, ראש הממשלה, אמר באחרונה שצעדים כאלה יכולים לעבוד גם באולימפיאדה. קיוצ'י אומר שיפן עשויה להחזיר כך קרוב ל־640 מיליון דולר מתוך 2 מיליארד דולר, שאבדו בגלל האיסור על צופים להגיע למשחקים.

המארגנים קיוו שתיירים שביקרו ביפן בגלל האולימפיאדה ימשיכו לחזור בעשורים הבאים - במה שהם מכנים "אפקט המורשת". קצוהירו מיאמוטו, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קנסאי ביפן, מעריך שההכנסה האבודה מאפקט המורשת יכולה להגיע לגובה של 10 מיליארד דולר בעשר שנים.

מי יכול לבטל 

המשמעות של ביטול מלא של האולימפיאדה היא הפסד כל ההכנסות מצופים, כולל קרוב למיליארד דולר מכרטיסים, כמו גם הוצאה על סחורות כמו טלוויזיות על ידי יפנים שהיו מצטרפים להתלהבות. התמריץ הכלכלי של חוזים לחברות שירותים כמו חברות אבטחה יאבד. ואז יאבד סוג אחר של אפקט המורשת - האפקט החיובי של שידור תמונות מיפן לטלוויזיות ברחבי העולם.

רוב היפנים, כולל המיליארדר ואיש העסקים מסיושי סון, אומרים שהגיע הזמן לבלוע את ההפסד הכלכלי ולבטל את המשחקים על מנת להגן על יפן ממגפה חמורה יותר. ב־26 במאי, העיתון אסהי הפך לעיתון היומי הראשון שקרא לבטל את המשחקים.

הוועד האולימפי הבינלאומי מרוויח כ־73% מההכנסה שלו על ידי מכירת זכויות שידור לאולימפיאדה. רשת השידור האמריקאית NBCUniversal שילמה כמיליארד דולר על הזכות לשדר את המשחקים בארה"ב. על פי החוזה עם טוקיו הוא היחיד שיש לו את הזכות לבטל את המשחקים. הוועד אומר שזה לא הולך לקרות.

דובר הממשלה הראשי קצונובו קאטו אמר בשבוע שעבר שהגעת הנבחרת האוסטרלית תסלק חששות ו"תעזור לאנשים להרגיש שהאירוע הגדול באמת מתקרב".

ההערכה החמורה ביותר של ההפסד מביטולים מגיעה לפחות מ־0.5% מהתוצר הכלכלי השנתי של יפן. זו הסיבה שכלכלנים אומרים שהתסריט האולימפי החמור ביותר, אפילו במושגים פיננסים, הוא עלייה מחודשת של המגפה, בגלל שזה יחזיר את יפן למצב חירום בו עסקים רבים מגבילים את שעות הפעילות או נסגרים.