אשכנזי: "אנחנו במקום טוב מבחינת היחסים עם ארה"ב"

שר החוץ אשכנזי אומר בתדרוך לעיתונאים לקראת סיום תפקידו כי ישראל וירדן יחתמו על הסכם שיאפשר את הרחבת קשרי הסחר החקלאי • על היחסים עם וושינגטון אמר: "יש שיח יומיומי עם האמריקאים בשורה של נושאים" • הנשיא ריבלין הגיע לביקור ממלכתי ברומניה הבוקר

גבי אשכנזי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
גבי אשכנזי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר החוץ גבי אשכנזי אומר בתדרוך לעיתונאים לקראת סיום תפקידו כי ישראל וירדן יחתמו על הסכם שיאפשר את הרחבת קשרי הסחר החקלאי ביניהן ועם הרשות הפלסטינית. לדבריו, ההסכם אמור היה להיחתם בשבועות האחרונים אך נדחה בשל מבצע שומר החומות והאירועים בירושלים.

על היחסים עם וושינגטון אמר אשכנזי: "אנחנו במקום טוב מבחינת היחסים עם ארה"ב. יש שיח יומיומי עם האמריקנים, וישנו קשר מתמיד עם בלינקן בשורה של נושאים, בהם הגרעין האיראני והנושא הפלסטיני". אשכנזי העריך כי הממשל האמריקני צפוי למנות שליח מיוחד שיעסוק בנושא הרחבת הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, וכי היה שיח עם האמריקנים על מדינות פוטנציאליות שיכולים לחתום איתם גם כן על הסכמים. הוא סיפר כי יש לו קשר מתמיד עם 7 שרי חוץ ממדינות ערביות, והביע אופטימיות באשר להסכמי אברהם ואמר כי היחסים האלה עברו את המבחן שהיה להם במסגרת מבצע שומר החומות.

אשכנזי החליט, כזכור, לקחת פסק זמן מהפוליטיקה ולא התמודד במסגרת כחול לבן בבחירות. עם זאת, אשכנזי אמר כי לא יצא לחלוטין מהתמונה.

בתוך כך נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיע לביקור ממלכתי ברומניה הבוקר, ונפגש עם נשיא רומניה, קלאוס יוהאניס. בהצהרה שנשא אחר כך כמר ריבלין כי לישראל המתמודדת עם איומים מתמידים מאיראן ושלוחותיה בעזה ובלבנון, לא רק הזכות, אלא החובה להגן על אזרחיה מארגוני טרור ומהנהגה שקוראת בגלוי להכחדתה.

הוא ציין כי "שיתוף הפעולה הצבאי שלנו מתפתח גם הוא. פתחתם את שמי רומניה לחיל האוויר שלנו והלבבות של החיילים והחיילות האמיצים של הצבאות שלנו נפתחו גם הם אחד לשני". ריבלין הודה לרומניה גם על תמיכתה בישראל בזירה הבינלאומית: "אדוני הנשיא, בהזדמנות זו אני מבקש גם להודות לך על התמיכה שמעניקה רומניה לישראל באיחוד האירופי. רבים מהפרויקטים המשותפים היעילים ביותר שלנו מתקיימים במסגרות השונות של האיחוד האירופי ואנחנו מעריכים את תמיכתכם המתמשכת בהשתתפותנו בתוכניות האיחוד האירופי כמו Horizon".

נשיא רומניה, יוהאניס אמר : ״רומניה מאמינה כי לישראלים ולפלסטינים יש זכות לחיות בשלום וביטחון, ופועלת יחד עם כל השותפים הבינלאומיים בכדי לקדם את פתרון שתי המדינות במסגרת אמות המידה שנקבעו במסגרת החוק הבינלאומי.״