חשש מתקרית בינלאומית מונע ממנדלבליט לגעת בתיק אירונאוטיקס

לגלובס נודע כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חושש כי ניהול תיק אירונאוטיקס יפגע בישראל מדינית • הפרשה נתונה תחת צו איסור פרסום, אך מנדלבליט חושש כי תוכן העדויות במשפט יתפרסם במדינה זרה ויגרום לתסבוכת דיפלומטית

שדה מל"ט של חברת אירונאוטיקס / צילום: יח"צ
שדה מל"ט של חברת אירונאוטיקס / צילום: יח"צ

תיק פרשת אירונאוטיקס ממתין על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט במשך שנה. לגלובס נודע כי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה כבר הגיעה להסכמות עקרוניות עם חברת אירונאוטיקס על חתימה על הסדר טיעון מקל הכולל תשלום קנס ועבודות שירות בלבד, אולם עקב התנגדות החברה להסדר, התיק ממתין על שולחנו של היועמ"ש להכרעה.

לגלובס נודע כי היועמ"ש חושש כי ניהול ההליך יגרום לפגיעה מדינית משמעותית למדינת ישראל במסגרת ניהול המשפט והבאת עדים מחו"ל כדי לבסס את טענת החברה לאכיפה בררנית. אמנם על הפרשה הוטל צו איסור פרסום גורף, אך החשש הוא לפרסום של תוכן העדויות במדינה זרה, דבר שעשוי לגרום לפגיעה כאמור ביחסיה הדיפלומטיים של ישראל.

אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה / צילום: רפי קוץ
 אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה / צילום: רפי קוץ

החקירה נפתחה עוד בשנת 2017, והמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה שיגרה מכתבי שימוע לפני הגשת כתב אישום עוד בשנת 2018 לבא כוח חברת אירונאוטיקס ועשרה מעובדי החברה.

כתב החשדות מייחס למנהליה הבכירים של החברה ולעובדים החשודים ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שלכאורה גם הן בוצעו בנסיבות מחמירות.

על פי הודעת הפרקליטות דאז מדובר בעובדים שנחקרו בקשר לעסקה של החברה עם לקוח מהותי בחו"ל. על פרטי הפרשה והחקירה קיים צו איסור פרסום.

אירונאוטיקס היא חברה ישראלית המתמחה במתן פתרונות בלתי מאוישים כוללים לשווקים הצבאיים והאזרחיים. מטה החברה ממוקם ביבנה . במרץ 2020 מונה כמנכ"ל אל"ם (במיל) משה אלעזר, אשר כיהן בעבר כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבה ברפאל. יו"ר דירקטוריון החברה הוא האלוף (מיל') יואב הר אבן ומנכ"ל רפאל.

את החקירה ביצע צוות משותף של היחידה לחשיפת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) שבלהב 433 במשטרת ישראל ושל יחידת החקירות של הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב), בלווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

מכתבי השימוע נשלחו בשנת 2018 אל החברה, אל מנכ"ל החברה, עמוס מתן; סמנכ"ל החטיבה העסקית, מאיר ריזמוביץ'; מנהל חטיבת הפיתוח של החברה באותה התקופה, חיים היבשר; מנהל השיווק של החברה, דוד גולדין, ולעובדים נוספים.

בשל המורכבות המדינית, התיק הועבר להכרעת היועמ"ש לפני שנה. כעת צריך מנדלבליט להחליט האם לגנוז את התיק בשל החשש להתסתבכות דיפלומטית או שמא לנהל את התיק בו יש לדעת התביעה ראיות טובות להוכחת התיק. הזמן הרב שחלף מלמד כי מדובר בסוגיה מורכבת ומאתגרת.