טירוף הגיוסים בהייטק הישראלי: בחמישה חודשים נשבר השיא השנתי של כל הזמנים

מתחילת 2021 גייסו סטארט-אפים ישראלים או כאלה שיש להם מרכזי פיתוח בישראל יותר מ- 10.5 מיליארד דולר, ובכך שברו את השיא השנתי שנקבע ב-2020 • עלייה חדה נרשמה בהיקף הגיוס החציוני של סטארט-אפ ישראלי וגם במספר סבבי הענק של מעל 100 מיליון דולר

טירוף גיוסים בהייטק הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock
טירוף גיוסים בהייטק הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

מתחילת 2021 גייסו סטארט-אפים ישראלים או כאלה שיש להם מרכזי פיתוח בישראל יותר מ- 10.5 מיליארד דולר - כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ד') ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל, שמפעיל מאגר מידע למעקב אחרי העסקאות. בכך חצה סכום הגיוסים בתוך קצת יותר מחמישה חודשים (מינואר עד 8 ביוני) את השיא השנתי שנקבע בשנת 2020 כולה, שעמד על 10.5 מיליארד דולר. ב-2019 כולה גויסו רק 7.9 מיליארד דולר, וב-2018 כולה גויסו 6.5 מיליארד.

 
  

שבירת השיא היא תוצאה של עלייה משמעותית בהיקף הגיוס החציוני של סטארט-אפ ישראלי, שטיפס מ-6.8 מיליון דולר אשתקד ל-14 מיליון דולר מתחילת השנה. כאשר מתייחסים לסבבי גיוס של חברות צמיחה (סבב B ומעלה), היקף הסבב החציוני גדל מ-26 מיליון דולר ב-2020 ל-46 מיליון דולר ב-2021. חברות בשלבי גיוס הון ראשוניים (עד סבב A כולל) חוו גידול דומה בהיקף גיוס ההון החציוני, מ-4 מיליון ל-8 מיליון דולר

עלייה חדה נרשמה גם בסבבי הגיוס הענקיים, כאשר מתחילת 2021 כבר נרשמו 30 סבבי גיוס של מעל 100 מיליון דולר - לעומת 21 סבבים כאלה בשנת 2020 כולה.

לפי הדוח שפרסם סטארט-אפ ניישן סנטרל, ישראל רשמה בחמשת החודשים הראשונים של השנה גידול של 137% בהיקף הגיוסים לעומת התקופה המקבילה ב-2020. זאת בהשוואה לגידול של 123% באותה התקופה באירופה, 91% בארה"ב ו-69% באסיה, על-פי נתוני PitchBook. 

לפי הדוח שמתבסס על נתוני מאגר המידע "סטארט-אפ ניישן פיינדר" (Start-Up Nation Finder), הגידול המשמעותי בהשקעות במגזר ההייטק והחדשנות הטכנולוגית בישראל מאז תחילת השנה התמקד בשלבים המתקדמים יותר, כאשר רוב המימון (64%) הושקע במסגרת סבבי C ומעלה.

שלושת תתי-המגזרים המובילים בהייטק הישראלי - אבטחת מידע (סייבר), פינטק ופתרונות ארגוניים - משכו את רוב ההשקעות. שלושת מגזרים אלה משכו השקעות בהיקף של 6.2 מיליארד דולר, 60% מסך ההשקעות עד כה השנה.

אורי גבאי, המנכ"ל הנכנס של המכון למחקר ומדיניות מבית סטארט-אפ ניישן סנטרל, מסר כי "שיא גיוסי ההון ב-2021 מעיד כי הצמיחה שראינו ב-2020 לא הייתה תגובה קצרת-מועד למגפת הקורונה, אלא משקפת את האמון הגובר של המשקיעים באקוסיסטם החדשנות הטכנולוגית של ישראל. הגידול המשמעותי בהיקף העסקאות ובגודל העסקה הממוצעת והחציונית משקף אקוסיסטם בוגר השומר על יתרונה התחרותי של ישראל כמרכז גלובלי של חדשנות ופתרונות לאתגרים מקומיים וגלובליים".

לדבריו, "אנו מקווים כי הממשלה הנכנסת הצפויה תגבש תקציב אשר יתמקד במדיניות מוכוונת צמיחה, יאפשר התגברות על המחסור הכרוני בהון אנושי טכנולוגי וישפר את ההשפעה הכלכלית של הסקטור על שאר חלקי המשק הישראלי".