בצל העלייה בתנועה בנתב"ג, חברות התעופה נלחמות על הנוסעים

למרות המלצות משרד הבריאות להימנע מנסיעות לא חיוניות לחו"ל, תנועת הנוסעים בנתב"ג ממשיכה לעלות: בחודש מאי חלפו בשדה התעופה 292 אלף נוסעים, זאת למרות ההסלמה הביטחונית • במקביל, חברות התעופה מציעות הנחות גדולות לקיץ ולחגים

נתב"ג, סוף חודש מאי 2021 / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
נתב"ג, סוף חודש מאי 2021 / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

בסימן התאוששות? משרד הבריאות אומנם ממליץ שלא לנסוע לחו"ל "לצרכים לא חיוניים", אבל תנועת הנוסעים בנתב"ג מצביעה על עלייה במספרים: חודש מאי 2021, למרות מבצע שומר החומות ששיבש את תנועת המטוסים - הסתכם ב-292 אלף נוסעים (ממריאים ונוחתים) בנתב"ג. מדובר בעלייה קלה לעומת חודש אפריל 2021 שהסתכם ב-272 אלף נוסעים.

רכבת ההרים של תנועת הנוסעים בהתאם למגפה משתקפת היטב במספרים של חודשי מאי: בחודש מאי 2020, בשיא עצירת התעופה בגלל הקורונה, חלפו בנתב"ג כ-18 אלף נוסעים בלבד - לשם המחשבה, בימי השגרה של פעם, במאי 2019 חלפו בנמל התעופה 1.93 מיליון נוסעים.

מאז תחילת 2021 חלפו בנתב"ג כ-800 אלף נוסעים לעומת 3.2 מיליון נוסעים בתקופה המקבילה ב-2020, ששלושת החודשים הראשונים שלה שיקפו תנועה "שגרתית" שטרם הושפעה ממגפת הקורונה.

בחודש מאי האחרון נמשך הגידול גם בתנועת המטוסים הפרטיים: 654 מטוסים פרטיים המריאו ונחתו מנתב"ג, לעומת 230 בלבד במאי 2020. מספר הנוסעים במטוסים הפרטיים עמד על 2,139 לעומת 489 בלבד במאי 2020.

אל על הטיסה נתח של 40% מכלל הנוסעים בחודש מאי (116 אלף נוסעים), אחריה ישראייר שהטיסה כ-8.5% מהנוסעים, כלומר כ-25 אלף. ארקיע הטיסה כ-5% מהנוסעים (כ-14 אלף). מהחברות הזרות בלטה יונייטד, שהטיסה כ-20 אלף נוסעים שהיוו כ-7% מהפעילות. פליי דובאי היא החמישית ברשימה עם נתח של כ-4% מהפעילות. נזכיר כי בחודש מאי התקיים מבצע הלחימה בעזה שהוביל לביטול קווי תעופה רבים, בעיקר של החברות הזרות.

המדינה שאליה טסו הכי הרבה ישראלים בחודש מאי היא ארה"ב (22% מסך הנוסעים) ואחריה איחוד האמירויות (10.4%). יוון, שהחלה לקבל תיירים ישראלים בחודש מאי, נהנתה מתנועה של כ-30 אלף נוסעים שהיוו כ-10% מתנועת הנוסעים. המדינה הרביעית היא גיאורגיה ואחריה צרפת, למרות שעדיין לא אפשרה כניסת ישראלים ללא בידוד (7 ימים).

בפעילות הפנים ארצית חלפו בחודש מאי האחרון כ-60 אלף נוסעים ב-703 טיסות - בעיקר של חברת ארקיע, ששיקפה 61% מהפעילות הפנים ארצית בחודש מאי. ישראייר הטיסה 39% מהנוסעים.

מה עומד מאחורי המבצעים של חברות התעופה?

בתוך כך, חברות התעופה יוצאות במבצעים אגרסיביים כשהן זקוקות לנוסעים, ובעיקר למזומנים מידיים בדמות הזמנות עתידיות - גם לקיץ ולחגי תשרי. אל על יצאה במבצע חריג למדי, המציע טיסות חינם לילדים עד גיל 12 (בתשלום של מסי הנמל בלבד). המבצע כולל שורה של יעדים, בהם תאילנד - אל על תפעיל טיסות לאי פוקט, בו תאילנד תקלוט תיירים שיוכלו לצאת כעבור שבועיים באי לשאר חלקי המדינה. עוד נכללים יעדים כמו סיישל, דובאי ויעדים שונים באירופה.

המבצע מתייחס לכרטיסים מסוג קלאסיק, כלומר דירוג הביניים בתמחור של אל על הכולל מזוודה והושבה. יום לאחר ההכרזה על המבצע, אל על הודיעה כי הוסיפה עשרות אלפי כרטיסים ליעדים שכלולים בו.

ארקיע יצאה במבצע של 15% הנחה על חבילות ליעדי ארקיע בחו"ל ו-10% הנחה על טיסות ארקיע ליעדים באירופה, באגן הים התיכון ובדובאי. גם החברות הזרות רוצות את הנוסעים הישראלים - חברת הלואו קוסט וויז-אייר יצאה במבצע (למזמינים ב-9-10 ביוני) במסגרתו היא מציעה 30% הנחה על טיסות מסוימות ליוון, איטליה, קפריסין, אוסטריה ועוד.

כך למשל באתר וויז-אייר מצאנו טיסות לווינה לאמצע חודש יולי שמתחילות ב-122 שקל לכיוון (94 שקל לחברי מועדון), וטיסה באמצע יולי למיקונוס ב-180 שקל לכיוון (150 שקל לחברי מועדון). יש לציין שמספר הכרטיסים מצומצם ותקף למועדים מסוימים בלבד.