גרסת מנכ"ל תנובה נחשפת: "תרמתי לבקשת בכירים ברשת אושר עד"

אייל מליס טען בחקירתו כי תרומת החברה לעמותות הקשורות לחסידות גור ניתנו לבקשת אושר עד • מליס לא הכחיש כי היה אחראי למתן התרומות מתנובה לעמותות שקשורות לעוזריו של שר הבריאות ליצמן, אך טען כי לא היה כל קשר בין התרומות לבין המאמצים שעשתה תנובה באותה תקופה במשרד הבריאות

אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה / צילום: רפי קוץ
אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה / צילום: רפי קוץ

ככל שמתקדמת החקירה של פרשת השוחד לכאורה של עוזריו של השר יעקב ליצמן בתמורה לסיוע בנושא סימון המזון הלא בריא, כך מתגלים עוד פרטים על הפרשה. כך, מנכ"ל תנובה, אייל מליס, טוען בחקירתו במשטרה, כי הסכום בסך 35 אלף שקל שתרמה תנובה לעמותת רפואה וישועה, הקשורה לעוזר של ליצמן מוטי בבצ'יק, נתרם לבקשת בכירים ברשת הסופרמרקטים אושר עד, וללא כל קשר לאינטרסים של תנובה במשרד הבריאות - כך נודע לגלובס.

לגרסת המנכ"ל, שחקירתו נמשכת, לו ולתנובה לא היה שמץ מושג שהעמותה הזו קשורה בחסידות גור, בבבצ'יק או בליצמן. היא התבקשה על ידי אושר עד לתרום סכום מסוים והסכימה לתרום בסכום יותר קטן. אותו סיפור חזר על עצמו גם במקרים אחרים. יודגש כי אין חשד שאותם בכירים באושר עד קשורים לפרשת השוחד.

מליס מכחיש קשר בין תרומות לסימון מוצרים

מליס נחקר באזהרה ביום שלישי במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה והכחיש את החשד שהיה מעורב במתן שוחד לעוזרי ליצמן. לפי המידע שבידי גלובס, מליס לא הכחיש כי היה אחראי למתן התרומות מתנובה לעמותות הקשורות בחסידות גור ועוזריו של שר הבריאות, אך טען כי לא היה כל קשר בין התרומות לבין המאמצים שעשתה תנובה באותה תקופה במשרד הבריאות, לבטל את הסימון על הגבינה הצהובה במסגרת רפורמת סימון המוצרים.

החשדות נגד תנובה נוגעים להעברת שוחד לכאורה בדרך של תרומות לעמותות הקשורות לחסידות גור, כדי לקדם את האינטרסים שלהם במשרד הבריאות בין השאר בניסיון לרכך את הפגיעה בתנובה שנגרמה בשל רפורמת סימון המוצרים. עוד חושדת המשטרה שתנובה העבירה מאותה סיבה שוחד באמצעות תרומת מוצרים שלה לעמותות שונות הקשורות לעוזריו של ליצמן וכן באמצעות פרסומים בעיתון החרדי "המודיע".

לפי המידע שבידינו, מליס טען בחקירתו שהעברת המוצאים והפרסומים ב"המודיע" בכלל לא עברו דרכו ואינם קשורים למסלול האחריות של המנכ"ל.

לפי המידע שבידי גלובס, חוקרי המשטרה הטיחו במליס את הטענות שהעלתה בחקירתה בכירה נוספת בתנובה שחשודה במעורבות בשוחד. אותה בכירה, כפי שנחשף בגלובס, אמרה לחוקריה כי אין לה מושג מה נעשה עם הכספים שהועברו מתנובה לעמותות וכי כשהיא ראתה שפועלים מעל הראש שלה, היא הודיעה על התפטרותה. גורמים בתנובה אמרו לגלובס, כי אותה בכירה פוטרה ללא כל קשר לעניין התרומות. לפי הגורמים, הבכירה רוצה להסיט מעצמה את האש.

יצוין כי מליס השתתף בשתי פגישות אצל ליצמן ובנוכחות בבצ'יק שעסקו בניסיונות של תנובה למנוע את סימון הגבינה הצהובה. לפי גורמים בתנובה, באותן פגישות התייחס ליצמן אל הדרישות של תנובה בבוז ודחה אותן. לעומת זאת, בקשות של חברות כמו אוסם כן התקבלו.

המשטרה מצידה מדברת על מתן תרומות מתנובה כדי לנסות לזכות באוזן קשבת אצל ליצמן ועוזריו ואינה טוענת שהתרומות הביאו לשינוי ההחלטות במשרד הבריאות.

בתחילת השבוע, עם פרוץ החקירה הגלויה, פשטו חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה על משרדי תנובה ובתי המעורבים ועצרו את החשודים המרכזיים - בבצ'יק, מנחם גשייד העיתונאי והאסטרטג שהיה בעבר עוזרו של ליצמן בעת שהיה סגן שר במשרד הבריאות, ארז גילהר מנכ"ל חברת הלוביסטים פוליסי ואבי דנציגר מנכ"ל חברת רוש פרמצבטיקה.

בנוסף נחקרו באזהרה המנכ"ל לשעבר של חברת שירותי הרפואה פמי פרימיום, איציק חמו, שכיהן בתפקיד כ-20 שנה, וסמנכ"ל בכיר המכהן בתפקידו היום. 

הכחשות גורפות של המעורבים בחקירה

בא-כוחו של מליס, עו"ד אילן סופר, מסר בתגובה: "תנובה, תחת ניהולו של אייל מליס, פעלה ופועלת אך ורק במסגרת החוק. אני משוכנע שבסיום החקירה גם גורמי החקירה ישתכנעו בכך. בכוונתו של אייל מליס להמשיך ולעמוד לרשות החקירה ולשתף עימה פעולה ככל שיידרש".

בבצ'יק מכחיש בתוקף בחקירתו שהיה מעורב בהעברת תרומות לעמותות, שרצה ביקרן. חברת אושר עד לא רצתה להגיב לעדות מנכ"ל תנובה.

עו"ד אייל בסרגליק, המייצג את העובדת הבכירה לשעבר בתנובה, ששמה נאסר לפרסום, מסר: "למרשתי אין כל קשר לפרשייה ולא לתרומות של החברה שניתנו על ידי מנכ"ל החברה ונציגיו. שמה שורבב על לא עוול בכפה לפרשייה".

מחברת פמי פרמיום נמסר כי "נושא משרה יחיד בחברה נחקר. החברה שיתפה פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה. והיא סמוכה ובטוחה שבסיומה של החקירה יתברר כי התנהלותה של החברה הייתה ללא דופי".

 **** חזקת החפות: ההליך הפלילי נגד המעורבים בפרשה נמצא בראשיתו, אייל מליס ויתר החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.