מבצע שומר החומות - התועלת הכלכלית גדולה מהנזק

באופן פרדוקסלי, מבלי שהתכוונו, מבלי שרצינו ומבלי שכיוונו לשם ובעיקר על אף שהיינו מוכנים לוותר על כל מה שחמאס אילץ אותנו לעשות, בחשבון הכולל, תועלתו הכלכלית של מבצע שומר החומות תהיה רבה מנזקו הכלכלי

"בעולם אולי יאהבו אותנו עוד פחות בעקבות המבצע, אבל יעמדו בתור לרכוש טכנולוגיות ישראליות" / צילום: Reuters, Amir Cohen
"בעולם אולי יאהבו אותנו עוד פחות בעקבות המבצע, אבל יעמדו בתור לרכוש טכנולוגיות ישראליות" / צילום: Reuters, Amir Cohen

"הישראלים הם קוסמים", "זה נראה כמו תמונה ממלחמת הכוכבים". אלו הן שתיים מתוך שלל תגובות שקיבלתי על פוסט שהעליתי בלינקדאין, הרשת העסקית והמקצועית העולמית, פוסט שזכה ליותר מחצי מיליון צפיות מרחבי העולם. העליתי את התמונה המפורסמת של מטח רקטות לילי המשוגר מרצועת עזה ועולה בקווי אש ישרים ומולו את התנועות העקלתוניות המדהימות של טילי טמיר של כיפת ברזל שמגנים על גוש דן.

"אנחנו כבר מקבלים טלפונים מנציגים של צבאות זרים, מערביים, שראו את הביצועים של המערכות שלנו במהלך המבצע. מעניינות אותם מערכות הגנה וגם איזה מערכות איתור שליטה ובקרה הפעלנו כך שעל אף כוח האש הרב ועל אף הנזק הגדול למבנים ברצועת עזה, הצלחנו למנוע פגיעות קשות באוכלוסייה האזרחית", כך סיפר לי בכיר מהתעשיות הביטחוניות.

"בעולם אולי יאהבו אותנו עוד פחות בעקבות המבצע, אבל יעמדו בתור לרכוש טכנולוגיות ישראליות", זהו משפט ששמעתי מפי בכיר מאוד במשרד החוץ.

לפחות בתחום אחד יצאנו מנצחים

"הקולגות שלנו בעולם נדהמים מכיפת ברזל, זה משקף בעצם על כלל הטכנולוגיות והיכולות הישראליות ויביא לנו בוודאות עוד המון עסקאות בתחומי הייטק שאפילו לא קשורים בכלל לצבא. הקולגות בחו"ל ממש מתחילים להאמין שיש לנו גם בענפים אחרים לגמרי בהייטק יכולות שאין לשום מדינה אחרת וכשזה נוגע לעולם העסקים, משחקים רק האינטרסים הקרים" - את זה כבר אמר לי בכיר מעולמות ההייטק.

למעשה, ישראל יצאה כמנצחת הגדולה בתודעה העולמית רק בתחום אחד: היכולות יוצאות הדופן של הטכנולוגיות הישראליות. והתודעה הזו שנצרבת היטב היא בעלת פוטנציאל כלכלי מדהים בהיקפו.

לפני כעשר שנים כתבתי מאמר שבו הגנתי כלכלית על התיזה של בניית מערך כיפת ברזל. בין היתר ציינתי שם שבעתיד צבאות זרים ירכשו את המערכת שהיא יחידה מסוגה בעולם, בהיקפים ניכרים ובטווח ארוך מכירות אלו תכסנה את עלויות פיתוחה. זאת ללא קשר לתועלת העצומה שהיא תיתן בהצלת חיי אדם והתועלת הכלכלית העצומה בהגנה מפני הרס רכוש ישראלי. אמנם הדוד סאם בסופו של דבר סבסד הרבה, אך עד עתה נמכרו למדינות שונות המכ"מים של המערכת בכ-1.2 מיליארדי דולרים וצבא ארה"ב רכש שתי סוללות מלאות בכ-380 מיליון דולר. מניחים שתימכרנה בשנים הקרובות עוד עשרות סוללות לצבא ארה"ב ולמדינות נוספות.

היינו בשמחה מוותרים על כל מה שעברנו, בוודאי כאשר חושבים על ההרוגים משני הצדדים, אך התעשיות הביטחוניות של ישראל (שרובן בבעלות ממשלתית) תיהנינה בעתיד ממכירות בהיקפים של מיליארדי דולרים, כתוצאה מהמבצע. כלי נשק ומערכות רבות נוספות באו לראשונה לכדי כשירות מבצעית - הזכיר זאת בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות, היצואנית הביטחונית הגדולה בישראל, בראיון עיתונאי בסוף מאי: "במבצע בעזה צה"ל עשה שימוש נרחב במערכות שלנו ממגוון תחומים, חלקן בפעם הראשונה...".

ואולי העיקר: מלבד ארה"ב, אין בשנים האחרונות מדינה מערבית נוספת מלבד ישראל, שיכולה לטעון שמערכותיה הן Combat-Proven. וזה שווה הרבה מאוד כסף.

אבל לא רק התעשיות הביטחוניות תיהנינה. ההייטק הישראלי כולו, שגם כך הוא המותג הישראלי החזק ביותר (והציל את הכלכלה הישראלית בתקופת הקורונה) מתכסה כעת בהילה של יכולת לייצר קסמים. זה משהו ששום מסעות פרסום, יהיו חכמים ככל שיהיו, לא היו מסוגלים להביא לנו.

באופן פרדוקסלי, מבלי שהתכוונו, מבלי שרצינו ומבלי שכיוונו לשם ובעיקר על אף שהיינו מוכנים לוותר על כל מה שחמאס אילץ אותנו לעשות, בחשבון הכולל תועלתו הכלכליתת של מבצע שומר החומות תהיה רבה מנזקו הכלכלי.

הנזק לכלכלה הישראלית מוערך ע"פ גורמים שונים בכשני מיליארדי דולרים. יש לנכות מהם כ-100 מיליוני דולרים שביידן הכריז שארה"ב תעביר לנו לצורך בנייה מחודשת של כל מלאי טילי הטמיר ששוגרו. אך כפי שאני מעריך, ההייטק הישראלי בכלל והתעשיות הביטחוניות בפרט ירוויחו בשנים הבאות ממכירת הטכנולוגיות הישראליות "הפלאיות" מיליארדי דולרים רבים, בהיקפים שיעלו בהרבה על הנזק הכלכלי שחטפנו. 

הכותב הוא יו"ר חיסונים פיננסים Financial Immunities