לא יקנו אותם בנזיד עדשים: הרחוב החרדי, בניגוד לח"כים שלו, לא רוצה לשבת בממשלה

חברי הכנסת אמנם עושים את תפקידם וזה מצוין, אך ברחוב החרדי לא ממש לא מעוניינים שהמפלגות יצטרפו לממשלה • לחברה החרדית יש צרכים כמו עמותות סיוע, ארגונים ומוסדות חינוך, וכולם חייבים את התמיכה של הממשלה, אבל לא בכל מחיר

שר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

זה לא סוד שחברי הכנסת מהחברה החרדית היו מעדיפים להיות הקואליציה עם הליכוד, הציונות הדתית, ימינה ותקווה חדשה, אך מאחר והחלום הזה נגוז, אין מנוס מללכת לאופוזיציה. כי להיכנס לקואליציה בה יושב אדם שרוצה לשלוח את החרדים במריצה למזבלה, אין סיכוי שהרחוב החרדי יסכים.

לא חייבים להיות בממשלה בכל מחיר

‏הרחוב החרדי לא רוצה להיות בממשלה, פשוט לא רוצה. אף אחד לא בפאניקה ואף אחד לא בלחץ. מה שהח"כים החרדים עושים או אומרים בכנסת הוא מצוין וזה תפקידם, אבל הרחוב החרדי הולך עם הלב, בזמן שהח"כים הולכים עם הראש. כל אחד ותפקידו. לחברה החרדית יש כבוד ויש ערכים, ולכן לא יקנו אותה בנזיד עדשים. החברה החרדית חזקה יותר מ-2013, אז הייתה באופוזיציה, מגובשת יותר ולמדה כמה דברים מאז.

נכון שיש צרכים, יש מוסדות חינוך, עמותות סיוע, ארגוני סיוע בחינוך וכולם חייבים להתקיים, חייבים את התמיכה של הממשלה, אבל לא בכל מחיר.

בחברה החרדית מוכר סיפור ידוע על "אם הישיבות" שנסגרה בגלל התערבות הממשלה. ישיבת וולוז'ין, המכונה 'אם הישיבות', פעלה במאה ה-19 בבלארוס אז בשליטה רוסית. לאחר שהממשלה ניסתה להכניס תוכן לא רוחני, כמו לימוד השפה הרוסית, החליטה ההנהלה לסגור את הישיבה. כך שהמשפט "החרדים יעשו הכל בשביל כסף" הוא פשוט לא נכון.

דגל התורה מחויבת למצביעי הליכוד

אם הייתה מחשבה שאולי יהדות התורה תיכנס לממשלה, בדגל התורה אומרים לנו דברים חד משמעיים: "אנו לא מחויבים לנתניהו ולא ביביסטים, אבל אנו מחוייבים למצביעי הליכוד שהם קהל מסורתי. אנו תמיד עם המסורתיים מאז ומתמיד, עוד מימי הרב שך ולכן דגל התורה לא תכנס לממשלה הזו".

ההודעה הזאת בעצם סותמת את הגולל, מאחר ושלושת הח"כים האחרים ביהדות התורה מסרבים בתוקף להיכנס לממשלה. יעקב ליצמן, מאיר פרוש וישראל אייכלר, הם לא יכנסו בשום אופן, אלא אם הרבנים והאדמו"רים יורו אחרת. בכל מקרה, חברי הכנסת האלה יודעים טוב מאוד ואף מצוין מה חושב החרדי הממוצע ברחוב.

אם על יהדות התורה עוד יש ספקות, על מפלגת ש"ס אף אחד לא מדבר, כי ש"ס לא תיכנס לממשלה גם אם יציעו לדרעי להיות ראש ממשלה. מצביעי ש"ס הם אנשים עם כבוד, שלא ימכרו את הערכים שלהם בשביל כיסא או רכב שרד. כל מי שאני שואל בש"ס שלא לציטוט על אפשרות כניסה לקואליציה באיזה שהוא דרך, עונה כמעט את אותן המילים, "לא יקום ולא יהיה".