איחוד תל אביב-בת ים ירד מהפרק, אבל הבעיות לא נפתרו

בת ים אומנם הצליחה לצמצם חלק מהגירעון והיא מוכרת פחות נכסים, אבל הגירעון המובנה שלה עדיין גדול • הסכנה היא שהתושבים ייאלצו לחיות בעיר עם רמת שירותים נמוכה

בת ים / צילום: Shutterstock
בת ים / צילום: Shutterstock

רגע לפני שהוא מוחלף מתפקידו כשר הפנים, ביטל אריה דרעי את איחוד הערים תל אביב ובת ים בשנת 2023, שאותו אישר בשנת 2017. החלטה זו, אשר ככל הנראה תככב בקמפיין הבחירות של ראש העירייה צביקה ברוט בבחירות 2023, התקבלה ע"י השר דרעי לאחר "ששקל את מכלול השיקולים", ביניהם הצהרות העירייה כי היא עומדת בתוכנית ההבראה לצמצום גירעון של 97 מיליון שקל תוך חמש שנים (בפועל ארבע) - הגורם המרכזי לחולשתה של העיר והסיבה להכרזה על האיחוד.

החלטה זו התקבלה ב-7 ביוני 2021, כשישה חודשים לאחר שהעירייה חתמה על חלקה השני של תוכנית ההבראה. מי שמכיר את עולם הרשויות המקומיות יודע כי כבר במועד החתימה על הסכם ההבראה, היו בידי עיריית בת ים מספיק נתונים כדי להציג למשרד הפנים את תחזית ההכנסות, ההוצאות והגירעון שלה ל-2021, תחזית אשר נדרשה על מנת שמשרד הפנים יאשר את המשך תוכנית ההבראה. במרץ 2021 רמת הוודאות הזו הייתה מלאה ובשלושה החודשים האחרונים לא השתנה דבר. אם היה רוצה, היה יכול דרעי להכריז על הביטול כבר לפני שלושה חודשים.

ההכרזה של דרעי נועדה להסיר ממנו את "הקלון" של ההכרזה על איחוד העיריות - איחוד שהיה תוצאה של תהליך שקיבל ירושה מקודמו (סער), איחוד שהוא ניסה לדחות בכל דרך אפשרית.

חוגגים מוקדם מדי

אף שתזמון ההכרזה על החלטת הביטול הוא פוליטי לחלוטין, אנו צריכים לשמוח עבור תושבי בת ים, שהנהלת העירייה הנוכחית שלהם טוענת שהיא הצליחה במהלך המרשים של צמצום גירעון מובנה של 97 מיליון שקל בארבע שנים - שנה מוקדם מההתחייבות שלה. הגורם העיקרי להחלטה על איחוד בת ים לתוך תל אביב, מחסור המשאבים הנדרשים לה כדי שתוכל לספק לתושביה שירותים נאותים, אינו סיבה נכונה לאיחוד בין רשויות. גם המחקרים בתחום מראים שאין יתרון אמיתי לאיחוד של רשויות בגודל זה, ובניגוד לעמדה שהציגה עיריית ת"א ב-2014, האיחוד לא יביא להתייעלות משמעותית.

אבל ייתכן שהחגיגות של הנהלת בת ים אינן במקומן. אם נחזור לסיבה המקורית שבגללה התחיל תהליך בחינת האיחוד, נראה כי בבסיס ההחלטה להקמת הוועדה עמדה טענת בת ים שאין לה מספיק משאבים כדי לתת לתושביה שירותים נאותים וכי יש לה גירעון מובנה. בוועדה גם הוצג כי בת ים שמרה על תקציב מאוזן רק בזכות הכנסות ממכירת מקרקעין ומלוות לאיזון.

 

בלי פיטורים ובלי צמצומים

גם לאחר הסכם ההבראה, המשיכה בת ים להסתמך על הכנסות חד-פעמיות - משרד הפנים נותן לה מענקים נדיבים (כ-30 מיליון שקל בשנה), היא ממשיכה למכור נכסים ולהעבירם לטובת מטרות בתקציב השוטף (אם כי בהיקף נמוך מהעבר) ואף שהיא מצמצמת את הוצאותיה ומגדילה את הכנסותיה, התייעלות זו לא מנעה ממנה לסיים את 2019 בגירעון של 27 מיליון שקל.

בחינה של נתוניה הכספיים של העירייה מראים כי בין 2017 ל-2019 הצטמצם הגירעון המובנה של העירייה ב-8.6 מיליון שקל בלבד, מ-101.3 מיליון ל-92.7 מיליון, כך שבפועל מצבה לא השתפר כמעט בכלל - העירייה הצליחה להגדיל את הכנסותיה השוטפות ב-24.1 מיליון שקל, אך אלה הופנו ברובם לתוספת בהוצאות על שירותי חינוך ומעט על שירותים מקומיים. בסופו של דבר, עיקר הצמצום נובע מקיצוצים בהוצאות מנהלה ותרבות ופריסה נוחה יותר של החזר חובות בשנת 2018.

בישיבה בתחילת ינואר 2021 התגאו מנהלי בת ים בכך שהצליחו לעמוד ביעדי תוכנית ההבראה ללא פיטורים וללא צמצום בסל השירותים לתושב - אבל גאוותם היא בעיקר שהצליחו לקיים את אותו סל שירותים נמוך (בהשוואה לשכנות) תוך שהעירייה ממשיכה להסתמך על מקורות מימון חיצוניים כדי להישאר מאוזנת. חלק ממקורות אלה ייעלמו בשנת 2023, ותושבי בת ים, אשר יוכלו לבחור שוב ראש עירייה, ימשיכו לחיות עם רמת שירותים נמוכה, עם אותו מחסור במשאבים ועם גירעון מובנה קצת יותר קטן.

תגובה: "הגדלה קבועה של ההכנסות"

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "התוכנית הכלכלית של בת ים כוללת הגדלת הכנסות קבועות מאזור העסקים החדש שיצא בשנה שעברה לדרך, ואשר תוכנית המדיניות שלו אושרה בוועדה המחוזית לפני חודשיים. האזור צפוי להניב לקופת העירייה הכנסה קבועה של עשרות מליוני שקלים בשנה כבר בטווח הבינוני של עוד כחמש שנים.

"הכנסה זו אף צפויה לגדול משמעותית עד לסוף העשור הנוכחי, וזאת אפילו במסגרת הערכה שמרנית של מימוש של כ-50% בלבד מזכויות המסחר והמשרדים. בכך, בפעם הראשונה, תסתמך העיר על הכנסות קבועות ממסחר ותעסוקה ולא על הכנסות מהמדינה או הכנסות ארעיות.

"ההצלחה בצמצום הגרעון (כולל כ-20% בצמצום הגירעון המובנה עד לשנה זו) באה בשל שינוי מדיניות של הנהלת העיר הנוכחית הדוגלת בהקמת אזורי מסחר ותעסוקה על פני מגורים, לעומת הנהלות עיר קודמות שקידמו פרויקטים למגורים עם אחוזים קטנים מאוד של שימושים מסחריים. בדרך זו העיר תמשיך לצמצם את הגירעון ולהגיע לאיזון כלכלי תוך הגדלת ההשקעה בתושב".

הכותב כלכלן, יועץ עצמאי בתחום כלכלה מוניציפלית, מייעץ בין היתר לעיריית ת"א