מערכות הפנסיה לקראת שינוי דרמטי: תשואות יומיות של החיסכון וביצוע פעולות מהיום למחר

רשות שוק ההון הציגה את תוכנית הפיתוח של המערכת הטכנולוגית שתאפשר לציבור לקבל תמונת מצב עדכנית על החסכונות שלו ולא לצפות בנתונים שהיו תקפים לפני 45 ימים • המערכת תייעל את ניוד הכספים הפנסיוניים ומשיכתם, לאחר שכיום נדחות 20% מהבקשות למשיכת כספים

ד"ר משה ברקת, ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ
ד"ר משה ברקת, ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הציגה היום (א') את פרויקט "פנסיוני 2025", שנועד לייעל את שוק הפנסיה הישראלי ולשפר את מיצוי הזכויות של הציבור בכל הקשור לחיסכון הפנסיוני שלו. הפרויקט מתבסס על שדרוג המערכת הטכנולוגית - המסלקה הפנסיונית - הקיימת היום שתאפשר לציבור לצפות בנתונים עדכניים על החיסכון הפנסיוני שלו ולבצע פעולות בקלות, ואף תסלול את הדרך לצרף את שוק הפנסיה למגמת הבנקאות הפתוחה לצד הבנקים ומוצרי השקעות שונים.

ברשות שוק ההון מודים כי נכון להיום כ-20% מהבקשות למשיכת כספים בשוק הפנסיוני נדחות, מסיבות שונות, בהן לדוגמה סירוב של פקיד שומה לאשר את הבקשה, העדר חתימה של המעסיק ועוד. עיקר הנפגעים הם עובדים בעלי הכנסות נמוכות שלא פעם מעדיפים שלא לעבור כלל אצל פקיד השומה אלא לבקש לשחרר את הכספים גם בעלות של תשלום מס למרות שיתכן שהם זכאים לפטור מהתשלום.

על פי חגי בנימין, סגן בכיר לממונה האחראי על הפרויקט מטעם רשות שוק ההון, חוסר התקשורת בין הגורמים במערכת הפנסיונית, מהמעסיק, דרך סוכני הביטוח ועד לקרנות הפנסיה והגופים המוסדיים, מוביל לאובדן רווחה של מאות מיליוני שקל לציבור ולעלות תפעול של שוק הפנסיה בסכום של מיליארדי שקל.

לכן, ברשות שוק ההון שמו דגש על סנכרון לא רק בין השחקנים בשוק אלא גם על סנכרון בין תהליכים. ברשות מאמינים כי בתוך שנתיים כל חוסך יוכל לקבל תמונת מצב וגם לבצע פעולות כמו הצטרפות, העברת כספים, העברת הנחיות למעסיק ועדכון מסלול השקעה במוצרי החיסכון שלו.

על פי התכנון, בשלב הראשון תוציא הרשות צעד פרוטוקול אחיד שכל גורם מפוקח על ידי רשות שוק ההון יכול להתחבר אליו. הצעד השני הוא צמצום לוחות זמנים מלוחות זמנים של עבודה ידנית שאורכים הרבה מאוד זמן לביצוע תהליכים מידיים. כך, למשל, היום הנתונים שיקבל החוסך מהמסלקה הפנסיונית יציגו את מצבו נכון ללפני חודש וחצי (45 ימים). בעקבות הממשק החדש, יתקצר טווח העדכון של החיסכון ליומיים בלבד, מה שיקל על החוסך או הגורם המלווה אותו לקבל החלטה מושכלת באשר להמשך הדרך.

קיצור זמנים נוסף שיקרב את המערכת הפנסיונית למערכת הבנקאית נוגע לקליטת הכספים שתתבצע בקרוב בתוך שני ימי עסקים ולא בתוך 15 ימי עסקים כנהוג היום, כאשר בסוף התהליך יקבל החוסך הודעה על קליטת הכספים.

"אנחנו מאמינים שהפרויקט ישפר את מצבם של כל השחקנים. העובד יבחר את מה שהוא רוצה, המעסיק יזרים את הכסף לתוך המערכת הלאומית - המסלקה, והתהליכים יסתנכרנו. אנחנו נוריד את העומס גם מהמעסיקים וגם מהסוכנים. אנחנו לא מסתכלים רק על העולם הפנסיוני אלא גם על תחומי פעילות אחרים שבאחריותנו, ומודיעים לשוק שאנחנו מאמצים את הסטנדרט הטכנולוגי שאימצו בפיקוח על הבנקים. סביר להניח שזה יהיה דרך המסלקה אבל בסופו של לדבר השוק יוכל לפתח את הכלים שהוא צריך. זה ישנה את האופן שבו כל המערכת עובדת בצורה משמעותית", אמר בנימין.

הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, התייחס במהלך הצגת הפרויקט לאתגרים של רתימת השוק הפנסיוני לתהליך. "אנחנו לא אינטל ולא סטארט-אפ, אבל אנחנו משתמשים בטכנולוגיה כדי לייצר תהליך עבור האנשים. ברגע שמייצרים את הפלטפורמה אנחנו נוכל להביא פינטקים שישכללו אותה".