הצוללת | פודקאסט

מהמטרו ועד האינטרנט המהיר: זוהי רשימת המשאלות של בנק ישראל עבור הממשלה החדשה

מה הממשלה החדשה צריכה לעשות כדי להעביר את ישראל לפסים של צמיחה, וכמה שיותר מהר? בבנק ישראל כבר הכינו תוכנית: קידום תשתיות ותחבורה ציבורית הוא חלק חשוב ממנה, וגם הגדלת פריון העבודה • "הבעיה בישראל היא צעירים שלא עובדים בעבודות מספיק איכותיות" האזינו

פקקים בנתיבי איילון / צילום: איל יצהר
פקקים בנתיבי איילון / צילום: איל יצהר

מהי רשימת המשאלות של בנק ישראל עבור הממשלה החדשה כדי להעביר את ישראל לפסים של צמיחה מהירה, בעידן פוסט-קורונה? זה מתחיל מהשקעה בחינוך, ממשיך מפיתוח המטרו והתחבורה הציבורית ומסתיים באינטרנט מהיר וייעול המגזר הציבורי. על כל אלה מדבר מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל, פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, בראיון מיוחד לפודקאסט "הצוללת של גלובס".

"במדינות אחרות קיימת בעיה של הזדקנות האוכלוסייה, אך זה לא הסיפור בישראל", אומר סטרבצ'ינסקי. "פה האוכלוסייה צעירה. השאלה היא כיצד אתה ממצה את הפוטנציאל בשתי הקבוצות שבהן שיעור הצעירים גבוה מאוד: ערבים וחרדים. בשתיהן יש שיעורים נמוכים יחסית של מסיימי בגרות". 

סטרבצ'ינסקי מדגיש שלא מספיק שיעלו שיעורי התעסוקה של ערבים וחרדים, אלא שיש לכוון לכך שגם המשרות שבהן יעבדו יהיו איכותיות יותר, ועם שכר גבוה יותר בצדן. הוא גם היה רוצה לראות שיפור בתשתיות: המטרו שכולם מדברים עליו, וגם תשתיות דיגיטליות, כמו אינטרנט מהיר יותר.

לדבריו, "אם אתה שואל אותי, הייתי אומר ששינוי אמיתי (בתחבורה ציבורית) יקרה כשמישהו במשרד התחבורה באמת ירצה שנעבור לתחבורה ציבורית".