מהנגיד ועד ליו"ר ההסתדרות: שר האוצר החדש במרתון פגישות

ליברמן הספיק להיפגש היום עם נגיד בנק ישראל, יו"ר ההסתדרות, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המגזר העסקי • הבוקר הוא נפגש לראשונה עם הנהלת משרד האוצר • השר אחרי שיחה עם הנגיד ירון: "קריטי להגיע לתוכנית לייצוב המשק"

פגישת עבודה ראשונה של ליברמן עם נגיד בנק ישראל, יו"ר ההסתדרות וראשי המגזר העסקי / צילום: דוברות משרד האוצר
פגישת עבודה ראשונה של ליברמן עם נגיד בנק ישראל, יו"ר ההסתדרות וראשי המגזר העסקי / צילום: דוברות משרד האוצר

שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן שמקבל בירושה משק עם גרעון של 10.5% מהתוצר כתוצאה ממשבר הקורונה, סיים את פגישתו הראשונה עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון, לקראת תחילת דיוני תקציב הממשלה. בפגישה שהתקיימה מעל יותר משעה השתתפו גם ראשי המגזר העסקי: יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר ויו"ר נשיאות המגזר העסקי בישראל דובי אמיתי.

התקווה של הנגיד ירון היא כי הפעם ההצעות של בנק ישראל לממשלה יילקחו בחשבון. בהיעדר תקציב בשנתיים וחצי האחרונות נראה שליברמן מודע לגודל השעה. ליברמן הביע דחיפות, תוך שימוש במלים הזכורות מימי האינפלציה של שנות ה-80 - "ייצוב המשק", והביע תדהמה מעליית המחירים ובמיוחד מחירי הדיור. "אני חושב שזה קריטי להגיע לתוכנית לייצוב המשק, כולל עסקת חבילה. אנחנו במצב מאוד מורכב מבחינת יוקר המחיה ומחירי הדיור", אמר ליברמן. "נדהמתי לראות את הקפיצה במחירים בחודשים האחרונים. צריך לנהל את האירוע בצורה ממלכתית ואחראית".

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, הגיש בפגישה את התוכנית הכלכלית שגיבש בנק ישראל ששמה דגש את עידוד הפיריון במשק. "היציאה מהמשבר מחזירה אותנו להתמודדויות הכה חשובות העומדות בפני המשק: הגדלת הפריון, הקטנת אי השוויון, והכנסת אוכלוסיות נוספות למעגל התעסוקה", אמר ירון. "למשק הישראלי יש פוטנציאל אדיר וזו הזדמנות פז לייצר התאמה למציאות החדשה שנוצרה בחלק ממקטעי הכלכלה והמשק, תוך התייחסות במקביל גם לסוגיית המימון של צעדי מדיניות שיינקטו".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר בפגישה: "בניית האמון מחדש בין נציגי המעסיקים, ההסתדרות ושר האוצר נדרשת כדי להוציא את ישראל מהשיתוק הכלכלי שנכפה עליה, ולהזניק כאן תהליכים שתקועים כבר למעלה משנתיים. הנכונות של הצדדים לשתף פעולה תאפשר לחזק את התעשייה המקומית, לקדם את מעמד האדם העובד ולהעלות את רמת החיים בארץ. כמו שידענו לגלות אחריות ולרתום את המגזר הציבורי במשבר הקורונה, כך ההסתדרות תמשיך להיות שותפה מובילה לכל מהלך שיעזור לשקם את המשק ולשפר את השירות לאזרחי ישראל".

מוקדם יותר הבוקר ליברמן ערך פגישה ראשונה עם צמרת משרד האוצר, בה הצהיר כי "המשימה הכי חשובה כרגע היא להעביר את התקציב ולדאוג שיהיה תקציב מאוזן, אחראי וממלכתי. נראה כי ליברמן משנה גישה במאה 180 מעלות, אחרי כץ שראה את כלכלני האוצר כפקידים בלבד.