מלקקים את פצעי המגפה: רשת של יותר ממאה קניונים בארה"ב הגישה בקשה להסדר פשיטת רגל

"וושינגטון פריים", הבעלים של רשת קניונים ביותר מ־100 מיקומים ברחבי ארה"ב, ציינה את הקורונה כאחראית לסגירה • מאז תחילת השנה המנייה של הקבוצה צנחה ב־60%

אחד מהקניונים של קבוצת וושינגטון פריים בארה"ב / צילום: Reuters, USA TODAY NETWORK
אחד מהקניונים של קבוצת וושינגטון פריים בארה"ב / צילום: Reuters, USA TODAY NETWORK

עוד קורבן של מגפת הקורונה. "קבוצת וושינגטון פריים", הבעלים של רשת קניונים הכוללת 102 מרכזי קניות ברחבי ארה"ב, הגישה בקשה להסדר פשיטת רגל (chapter 11), וציינה את מגפת הקורונה כאחראית לכך. במסמכים שהגישה הקבוצה לבית המשפט נכתב כי בבעלות החברה נכסים בשווי 4.03 מיליארד דולר וחובות בהיקף של 3.47 מיליארד. מאז תחילת השנה המנייה של החברה צנחה ב־60%.

החברה הכריזה על צ'פטר 11 ביום ראשון, והודיעה שהקורונה "גרמה לאתגרים משמעותיים" והצעד שהיא נוקטת כעת הפך "להכרחי". "וושינגטון פריים" השיגה 100 מיליון דולר במימון חדש לתמיכה בפעילות היומיומית שלה, כך ש"תוכל להמשיך במסלול הרגיל ללא הפרעות".

"המימון מחדש של החברה יאפשר לוושינגטון פריים לאזן בצורה נכונה את הדוחות שלה וייצב את החברה להצלחה בהמשך הדרך", אמר המנכ"ל לו קונפורטי. "במהלך המימון מחדש, אנו נמשיך לעבוד לכיוון מיקסום הערך של הנכסים שלנו והמבנה התפעולי שלנו". מניות "וושינגטון פריים" (WPG) ירדו ב־55% במסחר מוקדם.

שינויים בהרגלי הצריכה

הסגרים זמניים שהניאו אנשים מהגעה לקניונים וההקלות בדמי השכירות שהרשת נתנה לחנויות רבות שהתקשו בתשלום היו הסיבות לפשיטת הרגל. "וושינגטון פריים", שהזהירה שהצעד הזה הולך לבוא בדיווחים שלה לרשויות המס מהעת האחרונה, אמרה שהיא מפעילה את "צ'פטר 11" על מנת "ליישם מימון מחדש מקיף באופן מוסכם" וכן להיפטר מחוב מעיק של קרוב למיליארד דולר.

שינויים בהרגלי הצריכה והמגפה טלטלו את תעשיית המסחר בשנה האחרונה. ב־2020 נסגרו 11 אלף חנויות בארה"ב וכ־40 קמעונאים מרכזיים הכריזו על פשיטת רגל. בכל הנוגע לצריכה, אחד הדברים המרכזיים שקרו בשנה וחצי האחרונות מאז התפרצה מגפת הקורונה, היה האצה משמעותית במעבר לקניות באינטרנט. לפי האנליסטים של בנק UBS בדוח מחודש אפריל, הצמיחה במסחר המקוון רק תגדל לאחר שחנויות נוספות ייסגרו אחרי שתיגמר המגפה. הם צופים כי כ־80 אלף חנויות ייסגרו בארה"ב בחמש השנים הקרובות ומעריכים שמספר הקניונים בארה"ב יילך ויתמעט בתקופה הזו.

וושינגטון פריים אינה מפעילת רשת הקניונים היחידה שנרשמה כפושטת רגל. שתי חברות אחרות המפעילות קניונים, CBL Properties ו־PREIT פנו לרישם כפושטות רגל עוד בשנה שעברה וציינו סיבות דומות - שתיהן ביחד הפעילו כ־130 מרכזי קניות. כל שלוש החברות נפגעו מכך שגם חלק מהחנויות השוכרות בהן פשטו רגל בעצמן. דבר שהציב את מפעילות הקניונים בחוסר ודאות וללא הכנסה קבועה או פוטנציאלית בעתיד.

על פי הדוח של UBS מכירות האונליין צמחו מ־14% מסך המכירות הקמעונאיות ב־2019 ל־18% בשנת 2020. האנליסטים מצפים שעד שנת 2026 הם יצמחו לכדי 27% מהמכירות הקמעונאיות.

בתרחיש "הקיצון" של UBS מכירות האי־קומרס יגדלו לכדי 30% מהמכירות הקמעונאיות עד 2026 כאשר המשמעות היא שכ־150 אלף חנויות ייסגרו. עם זאת ישנם כמה סוגים של חנויות שפחות יינזקו ממהפכת האונליין. האנליסטים צופים שהסגירות בענפי המזון, חנויות שמוכרות מוצרים לשיפוץ בתים וחלקי חילוף לרכב יהיו "צנועים יותר".

במקביל לאלה, רשתות דיסקאונט בסגנון של "הכל בדולר", לא נפגעות מהמצב כלל, ולהיפך. כ־45% מ־3,597 חנויות שהרשתות הגדולות בארה"ב הכריזו על פתיחתן השנה היו של הרשתות Dollar General, Dollar Tree ו־Family Dollar - כך לפי הנתונים האחרונים של האנליסטים של חברת קורסייט ריסרץ' (Coresight Research) . על פי קורסייט ריסרץ' שעוקבת אחר סגירת החנויות והרשתות בארה"ב, בתוך שלוש עד חמש שנים ייעלמו רבע מהקניונים בארה"ב. עוד מעריכה קורסייט ריסרץ' כי בתסריט "האופטימי" ייסגרו אחד מכל ארבעה קניונים בארה"ב ובתסריט הפסימי יותר, אחד מכל שניים. 

צלקות המגפה לא הגלידו 

רשתות אלה פחות "מוטרדות" מהעלייה בצריכה המקוונת, שהביאה לסגירת עסקים רבים גם לפני הקורונה, משני טעמים עיקריים: צרכני חנויות הדולר פחות נגישים למסחר מקוון בשל היעדר גישה לאינטרנט; וסיבה שנייה (פחות מוכרת בישראל) בחנויות הדולר בארה"ב חלק ניכר מהסחורה שנמכרת היא מזון ומוצרים אחרים בעלי תוקף מדף נמוך - דבר שמגביל מראש את הרכישות באינטרנט וופונה מראש לקהל מהמעמד הנמוך.

"פשיטת הרגל מראה שבעוד הדברים יכולים כעת לחזור לנורמלי, הרבה מהצלקות שהותירה המגפה לא החלימו לגמרי", אמר ניל סונדרס, אנליסט מחקר ומנהל בחברת "גלובלדאטה" לרשת סי.אן.אן. "דוחות רווח והפסד חזקים ופעילות בריאה נחוצים לכך שחברות הנכסים יעברו את התקופה הזו", הוא אמר. "מכיוון שלוושינגטון פריים לא היו את המרכיבים היסודיים האלה היא בחרה לבסוף בצ'פטר 11 כדרך למימון מחדש ותשלום החובות".

"בעוד שהכיוון הכללי של תחום הקמעונאות רחוק מלהיות גרוע, על הקניונים גובר הלחץ בגלל כמות גדולה יותר של שטחים ריקים ודיירים שמבקשים תנאי שכירות נוחים יותר", אמר סונדרס.