"מצעד הדגלים לא יגרום לעימות של ממש מול ארגוני הטרור בעזה"

כך מעריך גורם ביטחוני בכיר; עם זאת, לדבריו, צפויות תקריות מקומיות על הגבול • ואכן, מגבול רצועת עזה יש דיווחים על מספר שריפות שנגרמו מהפרחת בלוני תבערה מהצד הפלסטיני • ישראל העבירה אזהרה לחמאס כי אם ירי הרקטות יתחדש, התגובה תהיה חריפה מאוד

שריפות שנגרמו מהפרחת בלוני תבערה באזור גבול רצועת עזה / צילום: קק"ל
שריפות שנגרמו מהפרחת בלוני תבערה באזור גבול רצועת עזה / צילום: קק"ל

גורם ביטחוני בכיר אומר כי קיומו של מצעד הדגלים היום (ג') לא יגרום לעימות של ממש מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, ועם זאת צפויות תקריות מקומיות על הגבול. לדבריו, מסר ברוח זו הגיע מהנהגות הארגונים למצרים ולגורמים מתווכים אחרים. ישראל העבירה אזהרה לחמאס כי אם ירי הרקטות לשטחה יתחדש, התגובה תהיה חריפה מאוד, בהמשך לתגובה הישראלית במבצע "שומר החומות".

ואכן, מגבול רצועת עזה יש דיווחים על מספר שריפות שנגרמו מהפרחת בלוני תבערה מהצד הפלסטיני. בד-בבד קבוצות של צעירים פלסטינים מתגודדות סמוך לגדר המערכת ומנסות לחבל בה. חיילי צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות, ולפי דיווחי הפלסטינים, צעיר אחד נפצע ברגלו מירי.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עומר בר לב קיימו ביממה האחרונה מספר התייעצויות ביטחוניות על מצעד הדגלים ועל השלכותיו. בר לב קיים אמש (ב') הערכת מצב בהשתתפות המפכ"ל, צה"ל, שב"כ והמל"ל. הוצגו בפניו התוכניות המבצעיות לקיום מצעד הדגלים בירושלים. הוא אישרר אותן ואת קיומו של המצעד: "התרשמתי כי המשטרה ערוכה היטב, וכי נעשה מאמץ גדול לשמירה על מרקם החיים העדין וביטחון הציבור", אמר. 

גם שר הביטחון גנץ קיים הערכת מצב דומה בהשתתפות הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, סגן ראש השב"כ, ראש אמ"ן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון. בהודעת גנץ נאמר כי בהערכת המצב הוצגה תמונת המודיעין, ההיערכות בכלל הגזרות ואבטחת המצעד. שר הביטחון עמד על הצורך למנוע חיכוך ולשמור על ביטחון כלל האזרחים - יהודים וערבים.

הפרסומים עודות הישיבות הללו נועדו לאותת לחמאס כי הממשלה החדשה מגבה את ההחלטה לקיים את המצעד, וכי אינה שועה לאיומי הארגונים להבעיר את האש מחדש.

היום האיומים מצד חמאס והג'יהאד האיסלמי נשמעו חריפים פחות, והם עוסקים בעיקר בקריאות לאזרחים פלסטינים להגיע לירושלים ולמנוע את המצעד בגופם.

בתוך כך, יו"ר רע"ם מנסור עבאס פרסם הודעה המגנה את מצעד הדגלים וקוראת לחדש את המו"מ המדיני עם הפלסטינים. בהודעה נאמר: "מצעד הדגלים בירושלים היום הוא התגרות משולחת רסן, עיקרו צעקות שנאה והסטה לאלימות, וניסיון להבעיר את האזור למטרות פוליטיות. השר לביטחון פנים והמשטרה היו צריכים לבטל אותו. אני קורא לכל הצדדים לא להיגרר להסלמה ולשמור על איפוק מירבי. אין ספק שמטרת יוזמי המצעד לאתגר את הממשלה החדשה ולהתיש אותה בסדרת אירועים נפיצים בתקופה הקרובה, ולהחזיר אותנו אחורה להסלמה מיותרת שתסכן חיי אדם כפי שחווינו בחודש האחרון.

הרשימה הערבית המאוחדת קוראת להשקיע מאמצים מדיניים כדי להגיע להסדר מדיני בין שני העמים הישראלי והפלסטיני، שמגשים את החזון אליו אנו שואפים: השגת שלום, ביטחון הדדי, שותפות וסובלנות בין שני העמים. זהו החזון היחיד שיכול לשים קץ לסכסוך".