גם חצי שנה זה יותר מדי: הכהונה של סטנלי פישר בבנק הפועלים הייתה טעות

כהונתו של נגיד בנק ישראל לשעבר כדירקטור בבנק הפועלים הייתה קצרה יותר מהסערה שליוותה את כניסתו לתפקיד • ועדיין, למרות תקופת הצינון, מעבר של משרתי ציבור לעבוד בגופים עליהם פיקחו - הוא מעבר צורם

פרופ' סטנלי פישר / צילום: תמר מצפי
פרופ' סטנלי פישר / צילום: תמר מצפי

כהונה קצרה מאוד עברה על סטנלי פישר כדירקטור בבנק הפועלים. קצרה יותר אף מהסערה שליוותה את כניסתו לתפקיד. פישר הוא איש רב זכויות, רב קשרים ורב כישורים, ואין ספק שלו היה נשאר לכהן כדירקטור בבנק היה עושה בו הרבה טוב - ועם זאת כהונתו הקצרה היתה טעות.

נגיד בנק ישראל הוא אחד התפקידים שנמצאים בצמרת התפקידים בשירות הציבורי. על כתפי הנגיד אחריות עצומה הן כראש הוועדה המוניטרית, והן כיועץ הכלכלי הבכיר לממשלה. כוחו עצום והפיקוח על הבנקים והמערכת הפיננסית הוא רק חלק אחד ממנו. הוא למעשה אחראי על כל המדיניות המוניטרית ובכוחו וגם באחריותו לייצב את המטבע המקומי ולתמוך בכלכלה, הוא שותף למהלכים ולרפורמות משקיות, והוא אחראי ליציבות כלל המערכת הפיננסית. לא סתם בישראל, וגם בעולם, לתפקיד מתלווית יוקרה רבה, והמינוי אליו נעשה בפינצטה. ואכן, התבוננות ברשימת נגידי ישראל מראה כי לתפקיד נבחרים אנשים בעלי שיעור קומה, שמתייחסים לאחריות שהוטלה עליהם ברצינות.

לא סתם שורה בקורות החיים

מעבר של משרתי ציבור לעבוד בגופים עליהם הם פיקחו במסגרת תפקידם הוא מעבר צורם, ובד בבד גם נפוץ בישראל, על אף מדיניות הצינון הקיימת. מדיניות "הדלת המסתובבת" לפיה השירות הציבורי הוא רק מקפצה לתפקידים בכירים בשוק הפרטי תמיד מעלה תהיה, מהם האינטרסים האמיתיים שעמדו לנגד עיניהם של משרתי הציבור בעת שקיבלו החלטות, והאם הם דואגים לציבור או לג'וב העתידי. המעברים האלו מפחיתים את אמון הציבור במערכת הציבורית, שבוחן את ההחלטות שהתקבלו בדיעבד - כאשר רואים מי הולך לאיזה תפקיד וכמה כסף הוא מקבל. הדוגמא הלוהטת ביותר היא שר האוצר משה כחלון שהולך לדגמן "אשראי חברתי" בריבית דו ספרתית, עבור שכר משולש מהתקרה אותה קבע לגופים הפיננסיים בתפקידו הקודם.

מעבר של נגיד לכהן בגוף עליו פיקח בעת תפקידו הוא מעבר לא טוב. נגיד אמור להיות מעל זה, בטח אם הוא שירת קודם לכן כמעט בכל התפקידים הפיננסיים הבכירים ברחבי העולם. אסור שנחשוב האם נגיד פועל כמו שהוא פועל בשביל הג'וב הבא, ועל אף שבמקרה של פישר היה מדובר בגוף שהוא פיקח עליו באופן הדוק, קשוח, ואף היה בעימות מולו - זהו עדין תקדים, בפעם הבאה זה יהיה בבנק שבתקופת כהונתו של הנגיד שמעוניין בג'וב, קיבל הקלות או רשיונות. יתרה מכך, גם מתן הקלות, וגם עימות קשה מעלות שאלות של מוטיבציה אישית בעת מעבר לכהונה בגוף מפוקח.

לכן, על אף הכישרון האדיר שהביא איתו פישר לתפקיד הדירקטור בפועלים , נגיד הוא התפקיד שכל התפקידים האחרים בארץ ובעולם - הם המקפצה לקראתו. הוא לא יכול להפוך להיות עוד תפקיד בשורת קורות החיים במהלך הקריירה.