לידיעת רוכשי דירות "על הנייר": עלייה של 2.8% במדד תשומות הבנייה

מדד מחירי החומרים עלה במאי ב-1.6%, בהובלת עליות במחירי הברזל לבנייה, מוליכים ורשתות ברזל • בכל שנת 2020 עלה המדד ב-0.5% בלבד

אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

מדד מחירי תשומות הבנייה, המתייחס לעלויות הנדרשות לבניית דירות, עלה ב-0.7% בחודש מאי, ובכך השלים עלייה של 2.8% מתחילת השנה. כך לפני נתוני הלמ"ס שפורסמו הערב. ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו בחודש מאי עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-3.1%. לשם השוואה, בכל שנת 2020 עלה המדד ב-0.5% ובשנת 2019 עלה ב-1.1%.

השינוי במדד תשומות הבנייה במאי ייקר את העלויות לרוכשי הדירות "על הנייר" שבשלבי בנייה, שכן המחיר בעסקה צמוד למדד תשומות הבנייה במטרה לגדר את חשיפת הקבלנים לשינוי בעלויות לאורך הליך הפרויקט. תרם לעלייה בחודש החולף הגידול במחירי הברזל וחומרי הבנייה המיובאים נוכח עליית תעריפי ההובלה לצד התייקרות כוח העבודה בעקבות המחסור בעובדים. מדד מחירי החומרים עלה במאי ב-1.6%, בהובלת עליות במחירי הברזל לבנייה (8.5%), מוליכים (8.4%), רשתות ברזל (6.9%) ומדרגות (6.2%).

בתוך כך, מדד מחירי התשומות בסעיף מסחר ומשרדים טיפס ב-1.2%, ובכך השלים עלייה של 3.9% מתחילת שנה. מדד מחירי התשומות של סלילה תשתיות עלה במאי ב-0.8% ובכך השלים עלייה של 3% מתחילת שנה.

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק פועלים, אמר: "מחירי תשומות הבנייה רשמו עלייה חדה מתחילת השנה, בעיקר בשל התייקרות חומרי הגלם ועלויות ההובלה בעולם. אמנם ההתייקרויות במחירי היבוא היו ברובן כבר בחודשים קודמים, אבל השרשור הסופי לקבלנים הוא הדרגתי, ולכן לא מן הנמנע שנראה עוד עליות בחודשים הבאים. עליית מחירי התשומות מייקרת את מחירי הדירות לאלו שכבר רכשו דירה וטרם שילמו את מלוא התמורה, וכן לזוכי מחיר למשתכן את המחיר הסופי בעשרות אלפי שקלים".

בעמותת מתייעלים כותבים כי "מדובר בגידול חריג שחלקו מיוחס למשבר הקורונה, שהביא לעליית מחירי התובלה הימית באמצעותו מיובאים לארץ חומרי בנייה שונים. כמו כן, בשנה האחרונה חלה ירידה בהתחלות הבנייה וצמצום בשיווק קרקעות לבנייה. אחת הבעיות שתוקעות את הגדלת היצע הדירות, היא חוסר הסנכרון בין כמות הדירות המאושרות לבנייה לבין תשתיות התומכות בהן למשל כבישים, ניקוז, אנרגיה וכדומה. בעיה נוספת, היא שמרבית הביקוש מתרכז לאזור המרכז בישראל, אזור שבו הקרקעות פחות זמינות והבנייה לוקחת זמן רב יותר. על כן בהסתכלות לטווח ארוך, נדרש לקדם פרויקטים בתחבורה שיחברו את המרכז לפריפריה וכך להעלות את הביקושים לדיור דווקא בפריפריה".