האם פריסת סיבים אופטיים לבדה תחולל מהפך במהירות הגלישה שלנו?

גם אם הסיב מספק לנו אינטרנט מהיר, ישנם גורמים מתערבים. כך הם משפיעים • המשרוקית של גלובס

פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר
פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר

מהירות הגלישה באינטרנט המוכרזת בישראל, כמו בהרבה מדינות בעולם, היא בגדר שאיפה בלבד. כולנו כבר יודעים שכאשר אומרים לנו "גלישה בקצב של 100 מגה" או כל קצב אחר (ברשתות נייחות), הכוונה היא למהירות תיאורטית. בפועל מדובר על מהירויות הרבה יותר נמוכות. הדבר נובע מכך שרשתות אינטרנט הן סטטיסטיות ומושפעות משורה של משתנים, שבחלקם לא קשורים לרשת המפעיל בכלל, אלא למהירות האתרים, לטכנולוגיה, לשאלה האם מדובר בגלישה ליעדים בחו"ל או בארץ. וכמובן שהדבר קשור גם לשאלה מיהו ספק האינטרנט שמולו עובדים ובאיזה רוחב פס הוא מתחבר לרשתות הנייחות.

לאחרונה עם כניסת הסיבים האופטיים לישראל, הוויכוח סביב המהירות משתנה. וזאת מאחר שלכאורה נפתרת מצוקת המהירות, כשמשתמש מקבל 1 גיגה בשנייה, אבל האם זה כך בפועל?

המהירות פותרת את בעיית הקיבולת, בכך שמשתמשים רבים בבית יכולים לגלוש בצורה חופשית וללא עומסים. מצד המפעילים המהירות הופכת להיות יותר ויותר בעיה של פתרונות קליטה בתוך הבתים. כלומר, גם אם משתמש מקבל 1 גיגה אבל ה-WIFI שלו חלש, זה לא פתר את בעיית הקליטה גם אם הלקוח יקבל קצב של 10 גיגה.

 

באופן גס ניתן לאמר שגלישה ב-WIFI מורידה את המהירות לכשליש מהמהירות שעוברת ברשת קווית. אצל כותב שורות אלה עם סיב בבית, המהירות לא השתפרה ב-WIFI והביצועים מאכזבים, גם אם הטלוויזיה נמצאת מרחק של 2 מטר משולחן העבודה והראוטר, שמקבל קצב של קרוב ל-1 גיגה מכיוון שהוא מחוברת בסיב. מה זה עוזר אם המחשב ממשיך לקבל מקסימום קצב של 30 מגה במקסימום? למה לשלם יותר?

משכך, פתרונות טכניים לשיפור הקליטה יהפכו להיות הרבה יותר משמעותיים בעתיד. משתמשים יעדיפו שיפור בקצב האפקטיבי, יותר מאשר במהירות המקסימלית שתקבל הטלוויזיה שלהם. מספר טלוויזיות יכולות לעבוד גם בקצבים של כמה עשרות מגה ועדיין לספק איכות צפייה ב-K4 שלא לדבר על HD.

מנגד, לאינטרנט שמועבר על גבי סיבים אופטיים יש יתרון אחד בולט והוא העברה יציבה ופחות רגישה לתקלות. הסיבה לכך היא שרשתות הנחושת לא נבנו להעברת אינטרנט אלא להעברת קול. השדרוג שלהן לאינטרנט, גם אם הוא עובד נפלא בדרך כלל, לא פתר את הבעיה שביסודן הן לא מותאמות לכך. זה די דומה למה שקרה ברשתות הסלולריות בדור ה-2-3 שנבנו בעיקר עבור דיבור ופחות עבור תקשורת נתונים, והרשתות הנוכחיות בדור ה-4-5 נבנות בעיקר לתקשורת נתונים ולאינטרנט.

הדבר היחיד שאפשר להגיד על כך הוא שגם ברשתות נייחות וגם ברשתות הסלולריות הכיסוי והקליטה יותר חשובים מהקצב.