התאחדות הקבלנים קוראת לממשלה להקים שני מטרופולינים חדשים בנגב ובגליל

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "המונח פריפריה הוא בזוי. כמו שיצאו מהחומות לפני 100 שנה מיפו ומירושלים, כך ייבנו ערים חדשות מעבר לבאר שבע ולחיפה"

חיים פייגלין / צילום: תמר מצפי
חיים פייגלין / צילום: תמר מצפי

ראשי התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שמקיימים היום (ד') באילת את הכנס השנתי של הענף, יצאו בקריאה בהולה לממשלת ישראל החדשה לקדם את ענף הבנייה, שהוא "הקטר המוביל את המשק".

לטענתם, האינטרס הכלכלי של הקבלנים תואם וחופף את האינטרס הלאומי וגם הציבורי. הפתרון של הקבלנים למצוקת הדיור ועליית המחירים הוא תוספת עובדים מחו"ל, עידוד ההתחדשות העירונית, קידום הטיפול בתשתיות, שיווק קרקעות מדינה ועידוד מכירת קרקעות פרטיות וגם, מניעת השתלטות החברות הסיניות על מכרזי התשתית הגדולים. בו זמנית, הם קוראים להקמת שני מרכזים עירוניים גדולים (מטרופולינים) חדשים מדרום לבאר שבע ומצפון לחיפה.

ראול סרוגו, יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ, פתח את האירוע בפרוט המגמות הנדל"ניות הבעייתיות של התקופה האחרונה. לטענתו, הסיבה לעלייה במחירי הדיור הן "מחסור בקרקעות, זינוק במחירי תשומות הבנייה -5% בשנה, מחסור מתמשך בעובדים, ירידה צפויה ביח"ד, צניחה בגמר בנייה למגורים, ביקוש גואה למשכנתאות, וצורך בגידול בתשתיות".

סרוגו הוסיף כי "הוודאות במחירי הקרקעות והדירות שוחקת את הענף. האינטרס שלנו הוא זה של אזרחי מדינת ישראל. גידול של 70 אלף יח"ד בשנה יביא לגידול בהיקף המועסקים הישראלים וירידה בהיקף הגירעון הממשלתי".

"אין שום סיכוי שממשלת ישראל תגיע ליעד שהציבה לעצמה"

אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר כי "שני אמצעי היצור בענף הבנייה הם קרקע וכוח אדם. החל משנת 2018 יש צניחה דרמטית ל-40 אלף יח"ד בסה"כ ו-26 אלף יח"ד ששווקו. אין שום סיכוי שממשלת ישראל תגיע ליעד שהציבה לעצמה -300 אלף יח"ד.

"מחירי הקרקע ליח"ד בשנה האחרונה עלו בצורה היסטרית, וזה עוד לפני עלויות הבנייה ומיסוי, שרק מעמיסים עוד עלויות על הדירה. מדינת ישראל היא בעלת הקרקעות העיקרית, אבל, מדינת ישראל לא מעודדת את הפרטיים למכור קרקעות. אלה הפכו לספסרים. זה משלים את הכשל הממשלתי ומסביר את עליית המחירים".

מרחב הרחיב גם בנושא מצוקת כוח האדם. לדבריו, "יש מכסה עקרונית של 15 אלף עובדים זרים ו-65 אלף עובדים פלסטינים. בשני המקרים אנחנו לא מגיעים למכסה מלאה של עובדים. אנחנו דורשים עוד 30 אלף עובדים זרים לענף הבנייה.

"על כל עובד זר שנקלט יש עוד שני מקומות עבודה לישראלים. אני פונה לממשלה - תנו לנו 30 אלף עובדים ויהיו עוד 60 אלף מקומות עבודה לישראלים, בשכר גבוה מהממוצע במשק. אין עוד ענף שמציע 60 אלף מקומות עבודה לישראלים. הסיבה היחידה שמשך הזמן של הקמת יחידות הדיור הוא כל כך ארוך, הוא לא שמרנות טכנולוגית אלא העדר ידיים עובדות".

מרחב טוען ש"שממשלת ישראל הקודמת הכריזה מלחמה על ההתחדשות העירונית". לדבריו, "היכולת של הקבלנים לבצע התחדשות רק יורדת. מדובר בסגמנט שמייצר 17% מהדירות, אבל יש לו ערכים של ביטחון. לצערנו ממשלת ישראל קיבלה החלטה להפסיק את תמ"א 38. אנחנו רואים בכך הפקרה של תושבי המדינה. הדרישה שלנו היא הארכת התמ"א".

לדבריו של מרחב, לממשלת סין יש אסטרטגיה ברורה של השתלטות על כל צירי האספקה מהמזרח ואמריקה, וזה עובר דרך מדינת ישראל, המקשרת בין המזרח הרחוק ואסיה ואירופה. "אנחנו רואים מגמה של השתלטות על כל המכרזים הגדולים. הם מציעים מחירים נמוכים, הדרת חברות ישראליות והשתלטות על השוק. מדובר בכשל כלכלי וביטחוני. מדובר באובדן של עשרות מיליארדי שקלים למשק הישראלי. הכל בורח החוצה. זה פשוט הפקרות", אמר מרחב.

"להקים כל שנה עיר בגודל של ראשון לציון"

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר כי "המציאות שלנו היא שכל חמש שנים יהיו פה עוד מיליון תושבים. זה אומר שכל שנה צריך להקים עיר בגודל של ראשון לציון כל שנה. מנהל התכנון היה צריך להציג תוכנית מתארית כדי שיהיה אופק למדינה כולה, שמתוכו ניתן יהיה לגזור את הביצוע.

"התכנון הוא פרטץ', תלאי על תלאי. 100 אלף דירות על הנייר זה כלום. אנחנו רוצים 70, אלף דירות בנויות. המונח פריפריה הוא בזוי. ממשלת ישראל צריכה להוביל את זה שכמו שיצאו מהחומות לפני 100 שנים מיפו וירושלים, כך יבנו ערים חדשות מעבר לבאר שבע ולחיפה.

"באזורים האלה יש מערב פרוע שאפילו המדינה פוחדת להיכנס אליו. צריך להביא לנגב ולגליל שני מטרופולינים חדשים, ברמה הכי גבוהה. לא צריך שקל אחד מהממשלה בשביל זה. צריך בסך הכל להפשיר שתי חטיבות קרקע בהר הנגב - לא לערי שינה, אלא למטרופולינים. כך גם בגליל. אם בצומת גולני הייתה עיר של מיליון וחצי איש לא היה צריך לאסוף נשק לא חוקי מהכפרים".

את קריאות האזהרה של ראשי התאחדות הקבלנים איזן קצת אייל ינאי, מנכ"ל BDI, שחשף סקר שנערך בשבועות האחרונים באמצעות מדגם של כמה עשרות קבלנים. לדבריו, "הנתונים שלנו מראים שענף הבנייה עמד בתקופת הקורונה בגבורה, אבל זה לא עבר בלי מחירים. אנחנו רואים ירידה ברווחיות של חברות הבנייה, אם כי הם עדיין בגדר התקין ביחס למקומות אחרים בעולם.

"יחד עם זאת מבנה ההון של החברות נותר יציב ומסור התשלומים בענף יציב וטוב בהרבה ממה שהיה בעבר. גם השנה הייתה ירידה במספר הקבלנים הפעילים -1,000 קבלנים ב-6 שנים. מצד שני, אנחנו רואים ביקושים שעלו בצורה ניכרת לדירות חדשות. הצפי לעליית מחירי הדירות הוא הגבוה ביותר בשנים האחרונות. מצד שני, ניתן לראות ירידה מובהקת ברווח לקבלנים".